سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

وحید ابراهیمی

در قرآن بزرگ ترین گناه شرک دانسته شده است. صریح آیه قرآن است که خداوند از گناه شرک نمی گذرد اما بقیه گناهان را می بخشد. «ان الله لا یغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء و من یشرک بالله فقد افتری إثما عظیما؛ خداوند(هرگز) شرک را نمی بخشد! و پایین تر از آن را برای هر کس (بخواهد و شایسته بداند) می بخشد. و آن کسی که برای خدا، شریکی قرار می دهد، گناه بزرگی مرتکب شده است.» بنابراین مشرک گناهکارترین فرد و پست ترین آدم روی زمین است. اما به مقدسات همین انسان مشرک نمی توان دشنام داد. «و لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم؛ و شما مؤمنان بر آنان که غیر خدا را می خوانند دشنام مدهید تا مبادا آن ها هم از روی دشمنی خدا را دشنام دهند.» پس انسان ها هر عنوان و صفت و خصلتی که داشته باشند مقدار زیادی حرمت و احترام دارند که ما ملزم به رعایت حرمت آن ها هستیم.

در تفسیر نمونه آمده درباره این آیه آمده است که هیچگاه بتها و معبودهای مشرکان را دشنام ندهید، زیرا این عمل سبب می شود که آنها نیز نسبت به ساحت قدس خداوند همین کار را از روی ظلم و ستم و جهل و نادانی انجام دهند.
به طوری که از بعضی روایات استفاده می شود جمعی از مؤمنان بر اثر ناراحتی شدید که از مسئله بت پرستی داشتند، گاهی بتهای مشرکان را به باد ناسزا گرفته و به آنها دشنام می دادند، قرآن صریحا از این موضوع، نهی کرد و رعایت اصول ادب و عفت و نزاکت در بیان را، حتی در برابر خرافی ترین و بدترین ادیان، لازم شمرد. دلیل این موضوع، روشن است، زیرا با دشنام و ناسزا نمی توان کسی را از مسیر غلط باز داشت، بلکه به عکس، تعصب شدید آمیخته با جهالت که در اینگونه افراد است، سبب می شود که به اصطلاح روی دنده لجاجت افتاده، در آئین باطل خود راسختر شوند، و براحتی زبان به بدگوئی و توهین نسبت به ساحت قدس پروردگار بگشایند، زیرا هر گروه و ملتی نسبت به عقاید و اعمال خود، تعصب دارد همانطور که قرآن در جمله بعد می گوید ما این چنین برای هر جمعیتی عملشان را زینت دادیم (کذلک زینا لکل امه عملهم).

علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می فرمایند: این آیه یکى از ادب‏هاى دینى را خاطرنشان مى‏سازد که با رعایت آن، احترام مقدسات جامعه دینى محفوظ مانده و دستخوش اهانت و ناسزا و یا سخریه نمى‏شود، چون این معنا غریزه انسانى است که از حریم مقدسات خود دفاع نموده با کسانى که به حریم مقدساتش تجاوز کنند به مقابله برخیزد و چه بسا شدت خشم او را به فحش و ناسزاى به مقدسات آنان وادار سازد، و چون ممکن بود مسلمین به منظور دفاع از حریم پروردگار بت‏هاى مشرکین را هدف دشنام خود قرار داده در نتیجه عصبیت جاهلیت، مشرکین را نیز وادار سازد که حریم مقدس خداى متعال را مورد هتک قرار دهند لذا به آنان دستور مى‏دهد که به خدایان مشرکین ناسزا نگویند، چون اگر ناسزا بگویند و آنان هم در مقام معارضه به مثل به ساحت قدس ربوبى توهین کنند در حقیقت خود مؤمنین باعث هتک حرمت و جسارت به مقام کبریایى خداوند شده‏اند.

بنا بر این آیه، توهین و تمسخر دشمنان ، به جای بازداشتن آنها از مسیر غلط ، بیش از هر چیز اعتقادات و باورهای خودمان را در معرض رفتارهای متقابل قرار می دهد و از همین رو ، از هر مسلمان انتظار می رود با عمل به این دستور قرآنی از فراهم آوردن زمینه های توهین و حرمت شکنی به مقدسات اسلامی جلوگیری به عمل آورد. از سوی دیگر، خداوند در قرآن می فرماید: دوَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
دشمنی با گروهی دیگر وادارتان نکند که عدالت نورزید. عدالت ورزید که به تقوی نزدیک تر است و از خدا بترسید که او به هر کاری که می کنید آگاه است
علاوه بر این آیات شریفه ، احادیث متعددی از معصومین در مذمت ناسزاگویی نقل شده است. از آن جمله ، پیامبر اعظم (ص) می فرمایند: « هرزه گویی و بد زبانی از صفات اسلام نیست ». همچنین در وصیت حضرت علی (ع) آمده است: «در کلامتان از فحش استفاده نکنید چرا که فحش و بدزبانی زیبنده خاندان ما و شیعیان ما نیست و انسان فحاش شایستگی و لیاقت دوستی را ندارد » . ممکن است برخی گمان کنند منظور آن حضرت ، فحش و بد زبانی نسبت به دوستان بوده است ، حال آنکه این رذیلت اخلاقی از دید آن حضرت حتی نسبت به دشمنان نیز جایز نمی باشد. امیرمومنان (ع) هنگامی که در جنگ صفین شنید جمعی از اصحابش ، معاویه و پیروان او را دشنام می دهند فرمود: «من دوست ندارم که شما فحاش باشید لکن اگر شما بجای دشنام ، اعمال و احوال آن ها را ذکر کنید به حق نزدیکتر و برای اتمام حجت بهتر است».

جدای از این توصیه ها، مطالعه سیره عملی معصومین نشان می دهد که ایشان در مواجهه با حرمت شکنی ها ، ضمن اجتناب از ناسزاگویی تلاش می کردند با قول لین و رفتارهای محترمانه، کینه ورزان و معاندین را با اخلاق اسلامی آشنا ساخته و زمینه انقلاب درونی را در آنها فراهم سازند.

در جریان جنگ اُحد، دندان‏های پیشین دهان پیامبر خدا شکست و صورت ایشان شکاف برداشت. اصحاب آن بزرگوار بسیار ناراحت شدند و از آن حضرت خواستند که دشمن را نفرین کند. پیامبر در پاسخ فرمود: «اِنّی لَمْ اُبْعَثْ لَعّانا وَ لکِنّی بُعِثْتُ دَاعِیا وَ رَحْمةً؛ من ناسزاگو مبعوث نشده‏ام، بلکه دعوت‏کننده و مایه رحمت برانگیخته شده‏ام». پس به جای نفرین، چنین دعا فرمود: «اَللّهُمَّ اهْدِ قَوْمِی فَإنَّهُمْ لایَعْلَمون ؛ خدایا قوم مرا هدایت کن ؛ زیرا ناآگاه هستند.»

بنا به روایتی دیگر ، عصام بن المصطلق شامی در مواجهه با امام حسین (ع) در مدینه ، به واسطه کینه و حسد، ایشان را دشنام و ناسزای فراوان می گوید. آن حضرت نگاهی از سر عطوفت و مهربانی به عصام نموده و آیات ??? تا ??? سوره اعراف را تلاوت می نمایند سپس به عصام می فرمایند : « قدری آهسته تر باش و آرامش خود را حفظ کن، من برای خودم و برای تو از خداوند آمرزش می طلبم، اگر کمکی خواسته باشی تو را کمک می کنیم، و اگر عطا و بخشش طلب کنی به تو می بخشیم، و اگر راهنمائی خواسته باشی تو را راهنمائی می نمائیم. » عصام از رفتار خویش شرمنده می شود و امام چون آثار شرمندگی را در سیمای وی می بیند وی را تسلی می دهد. عصام پس از آن جریان ، چنین می گوید : « زمین با همه وسعت آن بر من تنگ شد و دوست داشتم شکافته شود و من به زمین فرو روم ، دیگر از خجالت بیشتر نتوانستم بمانم ، کم کم به کناری رفته و دورشدم ، ولی روی زمین از او و پدرش نزد من کسی محبوبتر و دوست داشتنی تر نبود.»

امام باقر(ع) نیز می فرماید: قولوا للناس حسنا؛ قولوا للناس أحسن ما تحبون أن یقال لکم«قولوا قولا سدیداً». در سخن خداوند که فرمود: با مردم نیکو سخن بگویید: یعنی با مردم زیباتر از آن چه دوست دارید با شما گفته شود؛ گفتاری محکم بگویید: یعنی سخن باید زیبایی  استحکام و دقت و تعمق داشته باشد.

سیره امام و رهبری نیز در برخورد با دشمنان به همین ترتیب بوده است، آنچنانکه امام (ره) مسئولان وقت صدا و سیما را از به کار بردن توهین در ضمن پخش اخبار حتی به صدام که دشمن درجه یک ملت بود برحذر داشته بود.

نکات درس آموز عبارات فوق به صورت خلاصه این است که دشمنان ما هرچه قدر هم پست یا ناراست باشند، این حق برای ما ایجاد نمی شود که آنها را با الفاظ نادرست خطاب کنیم.

متاسفانه برخی عبارات در جملات و نوشته های برخی مقامات و رسانه های حکومتی و دولتی، از روزنامه انقلابی کیهان تا معاون محترم مطبوعاتی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی یا مقامات دیگر دیده می شود که متناسب با رویه اسلامی و ایمانی نیست.
کاربرد عباراتی بی ادبانه ولو تحت عنوان طنز، خطاب به روسای جمهور سابق یا خطاب به اصحاب رسانه یا افراد دیگر، حتی اگر خبط و خطای هدف این سخنان نیز آشکار باشد و اشتباه، عناد یا شیطنت در رفتار یا نوشته های مخالفان یا منتقدان آشکار  باشد، پذیرفتنی نیست.

رسانه ها یا مقاماتی که به نحوی با حکومت یا دولت در ارتباطند انشاء الله توجه خواهند داشت که کاربرد این گونه ادبیات، خواه ناخواه، به درستی یا به نادرست، در افکار عمومی به مناصب حکومتی و دولتی دیگر نیز مرتبط دانسته می شود. مبادا خدمات فراوان آنها به انقلاب و اسلام به خاطر بی احتیاطی های کلامی خدشه دار شود.

از سوی دیگر مدتی است برخی مقامات دولتی به بهانه استفاده از فرهنگ عامه و نزدیک شدن با مردم از ادبیات نادرست استفاده می کنند. باید توجه داشت که استفاده از ادبیات عامه مردم با بی ادبانه صحبت کردن تفاوت دارد. امام (ره) نیز با ادبیات مردم سخن می گفت اما هیچ گاه زبان به گفتار بی ادبانه نیالود.

استفاده از ادبیات عامه با ادبیات عامه غیر مودبانه تفاوت دارد. اتفاقا استفاده از ادبیات عامیانه غیر مودبانه نه تنها انقلابی نیست بلکه کاملا مطابق با فرهنگ سیاسی غرب است. اگر روسای جمهور یا سیاستمداران کشورهای غربی از تکیه کلام های عامه غیر مودبانه برای نزدیک شدن به مردم کوچه و بازار استفاده می کنند، این منش در فرهنگ سیاسی اسلامی ایرانی ما نه تنها شایسته نیست بلکه تنزل از ادب و حیای اسلامی ایرانی است.




رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد ادامه همکاری با افشین قطبی به نتایج تیم ملی در جام ملت‌های آسیا بستگی دارد.

به گزارش فارس، علی کفاشیان پس از بازگشت از مالزی درباره جلسه اخیرش در کمیته امتیازدهی لیگ قهرمانان آسیا و بازدیدش از اردوی تیم ملی بانوان زیر 19 سال و همچنین نشست مشترک با محمد بن همام رئیس کنفدارسیون فوتبال آسیا صحبت هایی را مطرح کرد.

کفاشیان با اشاره به اینکه مدت زمان سهمیه دهی به کشورهای حاضر در لیگ قهرمانان آسیا مثل گذشته 2 ساله است، گفت:

کمیته امتیازدهی لیگ قهرمانان آسیا 6 عضو دارد که از کشورهای ژاپن، استرالیا، ایران، کره جنوبی، قزاقستان و تایلند است که برای امتیازدهی به کشورها کار کارشناسی را انجام می دهند. این کارشناسی براساس 11 شاخصه مهم که باز هم این 11 شاخصه 140 زیر شاخه دارد انجام خواهد شد و اعضاء کمیته به دقت به این موارد براساس بررسی ها و گزارش ها امتیاز می دهند.

 امتیاز نهایی که براساس آن سهمیه داده می شود 850 امتیاز است و این ماکسیمم امتیازی است که هر کشور می تواند در صورت کامل بودن معیارها و امتیازات بدست آورد البته فعلا این امتیاز نهایی و تصویب نشده و قرار شده تا در جلسه آینده این کمیته در این باره بحث شود.

کفاشیان با معرفی 11 شاخصه اظهار داشت: 11 شاخصه امتیازدهی، استانداردهای فنی، تماشاگران، نظارت و ارزیابی، بازاریابی و ارتقاء، ابعاد تجاری، برگزاری مسابقات، رسانه ها، ورزشگاه ها، باشگاه ها و زیر ساخت ها هستند که 140 شاخصه زیر مجموعه دارد که ما در جلسه پنج ساعت و نیمه که یکی از جلسات طولانی AFC بود درباره بند بند این شاخصه بحث کردیم و اعتراضاتی هم به سیستم امتیازدهی جدید مثلا درباره شاخصه ورزشگاه ها داشتیم که امتیاز آن از 20 به 100 رسیده در واقع این کمیته امتیازدهی را در بخش های مختلف افزایش داده است.

وی ادامه داد: در بخش شاخصه سازماندهی از 20 به 50 رسیده، نظارت و ارزیابی از 50 به 100، بازاریابی و ارتقاء از 20 به 50، رسانه ها از 20 به 50 ، ورزشگاه ها از 20 به 100 ، باشگاه ها از 50 به 100 و زیرساخت ها که قبلا امتیازی نداشت از صفر به 50 رسیده است. همانطور که گفتم به برخی از این شاخصه ها و افزایش امتیازاتشان اعتراض کردیم اما قرار است در جلسه بعدی که 20 نوامبر (29 آبان) برگزار خواهد شد در این باره تصمیم نهایی را بگیریم.

رئیس فدراسیون در ادامه گفت: به احتمال قریب به یقین سهمیه ما و حتی دیگر کشورهایی که قبلا تعیین شده بود همان تعداد باقی خواهد ماند و ایران 4 سهیمه را دارا خواهد بود اما قطعا در مواردی که نقص داریم باید باشگاه ها همکاری کنند و این موارد ناقصی را رفع کند.

وی افزود: پس از پایان جلسه، نشستی با رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا داشتم و درباره طرح آسیا ویژن و توسعه آنها در استان ها بحث کردیم و به رئیس AFC گزارش مفصل از فعالیت آسیا ویژن در ایران ارائه کردم و به بن همام تاکید کردم که سرعت ایران در توسعه آسیا ویژن کند است و به دلخواه ما نیست.

 می خواهیم که این سرعت بیشتر شود به همین دلیل بن همام قول داد در تسریع آسیا ویژن همکاری های لازم را انجام دهد و حتی من اعلام کردم که ایران حاضر است سمیناری برای هیات ها و مسئول آسیا ویژن برگزار کند و به خوبی توجیه شوند و راهکارها را بررسی کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره شایعات مختلفی که درباره وضعیت سرمربی تیم ملی به گوش می رسد گفت: برخلاف شایعاتی که منتشر شده از افشین قطبی حمایت می کنیم و ایشان با ما قرارداد دارد و تا جام ملت ها سرمربی تیم ملی است اما اینکه از همین اکنون بخواهیم برای بعد از جام ملت ها تصمیم گیری کنیم درست نیست.

وی افزود: همه چیز اول بستگی به کسب نتیجه در این رقابت ها دارد. ممکن است تیم ملی در این رقابت ها در جمع 4 تیم قرار بگیرد و یا شاید قهرمان شود اما قطبی ممکن است پس از پایان جام ملت ها خودش تمایلی نداشته باشد که در تیم ملی بماند اما این درست نیست که ما از همین الان به فکر طراحی دعوای آینده باشیم.

وی تاکید کرد: خود من تا اوایل زمستان 90 رئیس فدراسیون هستیم و تا زمانی که رئیس فدراسیون هستم تمام وظایفم را به خوبی انجام می دهم البته این به شرط حیات است و کسی از آینده خبر ندارد اینکه من به فکر این باشم که آیا فروردین 91 رئیس فدراسیون هستم یا نیستم درست نیست چرا که انتخابات فدراسیون زمستان 90 برگزار می شود.

کفاشیان تصریح کرد: دو ماه و نیم به این رقابت ها مانده و باید در این مدت تیم ملی را تقویت کنیم. چکار به آینده دارید؟ اگر تیم ملی در جام ملت ها قهرمان شود و نمایش مناسبی در این جام داشته باشد مطمئنا قطبی یکی از گزینه ها خواهد بود اما همانطور که گفتم همه چیز به مذاکره و تفاهم بستگی دارد.

کفاشیان درباره بلوکه شدن بودجه فدراسیون در فیفا گفت: ما از طریق بانک مرکزی و قوانین مربوط به این ماجرا پیگیر هستیم و نهایت تلاشمان را برای رفع بلوکه شدن انجام خواهیم داد. علاوه بر این پیگیر حکمی که در پی شکایت داریوش مصطفوی از فدراسیون صادر شده هستیم و به مراجع قانونی اعتراض کردیم و تمام تلاشمان را برای بازگشت پول به بیت المال انجام می دهیم و اگر مراجع قانونی ما را محق دانستند که پول به بیت المال برمی گردد و اگر ندانستد پول باز نمی گردد.

بخش تحلیلی الف
 
در سالهای گذشته صدا و سیما رویه ای را نسبت به رهبر انقلاب در پیش گرفته است که بر اساس آن، با تمهیدات صوتی و تصویری به رهبر معظم انقلاب حالتی ملکوتی و ماورایی می دهد و موضعی مداح درباره ایشان می‌گیرد.
 
این درحالی است که رهبر عزیز انقلاب بارها و در مناسبت های مختلف ناراحتی و کدورت خود را از فرهنگ تملق و چاپلوسی به ویژه نسبت به خودشان اعلام کرده‌اند و از همه مردم به ویژه خواص خواسته اند با ایشان صریح و شفاف و بدون تملق سخن بگویند.
 
خوشبختانه در کشور ما افکارعمومی و قاطبه مردم از بصیرت دینی و شعور سیاسی بسیار بالایی برخوردارند و هم از نظر عملکرد حکیمانه رهبر انقلاب و هم تعلقات معنوی به جایگاه روحانیت و ولایت فقیه، ارتباطی بسیار صمیمی و عاطفی با رهبر معظم انقلاب دارند. ارتباطی که مداحی های اغراق گونه صدا وسیما، آنرا تقویت نمی کند.
 
احتمالاً صدا و سیما با هدف ارتقاء موضع رهبری نظام چنین روشی درپیش گرفته است اما مسوولان رسانه ملی نباید فراموش کنند که بهترین دفاع از جایگاه رهبر معظم انقلاب؛ تبیین و پیگیری فرامین و مطالبات ایشان است. اگر صدا وسیما می خواهد خدمتی به رهبری انقلاب کند، بهتر است مطالبات ایشان از مردم و دستگاه‌های حکومتی را پیگیری کند. مطالباتی که برخی از آنها سالهاست بطور مطلوب پیشرفت نمی کنند و صدا وسیما در زمین ماندن یا پیشرفت کند آنها سهم دارد. مطالباتی نظیر:
 
ارتقای انضباط اجتماعی و فرهنگ کاری
 
نوسازی معنوی جامعه
 
مبارزه موثر و بی تبعیض با مفاسد اقتصادی و مفسدان بزرگ
 
خودباوری علمی و مرزشکنی علم و فناوری
 
خوب است صدا وسیما به این سوال پاسخ دهد که مطالبات و فرامین رهبر انقلاب را چقدر پیگیری کرده است و به تکالیف خود  در فرهنگسازی برای عملیاتی شدن این فرامین اساسی و کلیدی چقدر عمل کرده است و فعالیت هایش در این زمینه چقدر اثر بخش بوده‌اند؟
 
توضیح بخش تحلیلی الف:
به هیچ وجه راضی نیستیم حتی یک جمله از متن فوق در رسانه های فتنه گران منعکس شود. به کوری چشم بی بی سی و صدای آمریکا و اذنابشان، ما با رهبری انقلاب و نظام جمهوری اسلامی صمیمی و راحت هستیم و برای بیان مشکلات و اصلاح نظام عزیزمان به کمک یا دلسوزی بیگانگان بدسابقه و سلطه گر هیچ نیازی نداریم و هرگز نمی خواهیم به ننگ حمایت یا همراهی ایشان آلوده شویم.

< type="text/Java">


6 سرنشین یک فروند لنج تجاری آسیب دیده در آبهای شمالی خلیج فارس با تلاش نیروهای مرکز جستجو و نجات دریایی بندر امام خمینی نجات یافتند .
 

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت : در نخستین ساعت های بامداد سه شنبه ناخدای یک لنج با تابعیت ایرانی که از کویت به سمت بندر گناوه در حرکت بود ، اعلام کرد ؛ شناورشان با نام امید حوالی چاه های نوروز به علت آبگرفتگی درحال غرق شدن است که نیروهای امداد و نجات بلافاصله به موقعیت اعزام شدند .

ایدنی افزود : به علت نزدیکی موقعیت لنج صدمه دیده به چاه های نوروز و اعزام به موقع نیروهای کمکی همه سرنشیان ایرانی لنج صدمه دیده سالم از شناوری که درحال غرق شدن بود ، نجات یافتند .

در این حادثه لنج صدمه دیده که حامل کالای تجاری ازجمله برنج بود ، غرق شد.

در گوشه‌ای از ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض پارچه نوشته‌ای نصب شده که روی آن نام مجعول خلیج "ع ر ب ی" دیده می‌شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به عربستان، با وجود تاکید کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی خودداری از پرداختن به مسائل سیاسی در میادین فوتبال بازهم در برخی کشورهای عربی اقداماتی صورت می گیرد که با روح فوتبال جوانمردانه در تضاد است.

این بار در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض فرصتی برای برخی افراد فرصت طلب فراهم آمده بود تا با طرح نام مجعول خلیج "ع ر ب ی" محیط پاک ورزش را آلوده به خواسته‌های خود کنند.

پیش از آغاز دیدار الهلال عربستان - ذوب آهن ایران در طبقه دوم ورزشگاه ملک فهد پارچه نوشته‌ای با این نام غیر واقعی نصب شده بود که مسئولان تیم ذوب آهن با اعتراض خود به عوامل برگزاری مسابقه خواهان جمع‌آوری آن شدند.

- مسابقه الهلال عربستان - ذوب آهن البته حواشی دیگری هم دارد که در زیر بدان اشاره می شود:
* 45 دقیقه قبل از آغاز بازی نفرات دو تیم ذوب آهن و الهلال برای گرم کردن وارد زمین شدند. بازیکنان ذوب آهن برخلاف عربستانی‌های آبی پوش با استقبالی نه چندان دوستانه از سوی هواداران تیم میزبان روبه‌رو شدند.

* در زمانی که بازیکنان ذوب آهن بدن‌های خود را گرم می کردند، ابراهیم‌زاده روی یکی از نیمکت‌ها نشسته بود و تلاش شاگردانش را تماشا می کرد. در این بین یکی از عکاسان عربستانی از فرصت استفاده کرده و از سرمربی تیم ذوب آهن در حالت‌های مختلف عکس می گرفت.

* مسئولان باشگاه الهلال در میان تماشاگران حاضر در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض کاورهای پلاستیکی آبی رنگ پخش کرده بود تا ورزشگاه یکپارچه آبی پوش شود.

* یک ساعت پیش از آغاز دیدار الهلال - ذوب آهن درهای ورزشگاه ملک فهد به روی تماشاگران بسته شد.

* تلویزیون عربستان با به تصویر کشیدن چهره محمد علی شجاعی، سرپرست تیم ذوب آهن نام وی را به اشتباه منصور ابراهیم‌زاده درج کرد
.

در حالی که تلویزیون‌های عربی منطقه برای به راه انداختن جشن پیروزی الهلال مقابل ذوب آهن آمادگی خاصی پیدا کرده بودند و در یک جنگ روانی گسترده دو ساعت قبل از آغاز این دیدار با برشمردن قدرت تیم الهلال به پیشواز این جشن رفته بودند، آنچه در پایان روی داد خلاف تصور آنان بود.

به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیون دبی اسپورت که با مجریان پرسروصدای خود به امید پیروزی الهلال به استقبال این دیدار رفته بود، در پایان مجبور شد خشم تماشاگران عربستانی را از شکست و حذف مقابل ذوب آهن به نمایش بگذارد.

تماشاگران سعودی در حالی که خشم سر تا پای وجودشان را فرا گرفته بود با اعتراض، خواستار برکناری کادر فنی و مسولان باشگاه الهلال شدند. آنها که از استعفای شاهزاده سعودی خبر نداشتند با چهره‌ای برافروخته و عصبانی در حال یافتن کسی بودند که به سوالهایشان پاسخ دهد. بسیاری از تماشاگران سعودی اذعان داشتند که مقابل این تیم ایرانی تحقیر شدند. همچنین این تماشاگران متفق القول بودند که ذوب آهن لیاقت پیروزی بر تیم الهلال را داشته و الهلال ناتوان‌تر از آن بود که حتی باخت یک بر صفر در اصفهان را نیز جبران نماید.

از سوی دیگر تماشاگران عربستانی با ارسال پیامک‌ها و نظرات خود برروی سایت‌های اینترنتی، تیم الهلال را فاقد طراوت لازم برای پیروزی بر ذوب آهن ایران برشمردند و گفتند ارسال توپ‌های بلند بر روی دروازه تیمی که بازیکنانش از بازیکنان الهلال قدبلندتر بودند و بر بازی هوایی سیطره داشتند یک امر مهال و بیهوده بوده است.

برخی از تماشاگران این تیم عربی خشم خود را در بیرون از ورزشگاه برسر سطل‌های زباله خالی کردند و بازیکنان تیم خود را مورد توهین‌های شدید قرار دادند.

تلویزیون‌های ورزشی عربستان تا پاسی از نیمه شب برنامه‌های خود را به بازتاب شکست الهلال مقابل ذوب آهن ایران اختصاص داده بودند.

گزارش تصویری: پرش عکاس دیوانه از روی صخره 900 متری

  - یک عکاس آمریکایی هنگام عکاسی از غروب آفتاب در گراندکانیون آریزونا، به صحنه جالبی از یک عکاس دیگر برخورد. او می‌گوید در آن لحظه سه سئوال برای من پیش آمده بود:
1- او چطور از این صخره بالا رفته است؟
2- چرا صخره کناری که امنیت بیشتری دارد را برای عکس‌برداری انتخاب نکرده است؟
3- چطور قصد برگشتن دارد؟
چند لحظه بعد عکاس فوق وسایلش را جمع کرد که برگردد؛ توجه داشته باشید که ارتفاع این صخره 900 متر است!
او در حالی که وسایل خود را در دست چپ گرفته بود و با دست راست صخره را نگه داشته بود، وسایل خود را به بالای صخره پرتاب کرد و بعد خود را بالا کشید! او حتی کفش مناسب هم نپوشیده و صندل به پا دارد.

کروبی:اگر به حج بروم کاری می کنم که احمدی نژاد انگشت به دهان شود

  - مشرق نوشت:

مهدی کروبی در دیدار گروهی از روزنامه نگاران با اشاره به انزوای رسانه ای خود از آنان برای مطرح شدن استمداد طلبید.
وی با اشاره به برخی پیشنهادهای مطرح شده از سوی نزدیکانش برای سفر به حج گفت: اگر من به حج بروم آن چنان استقبالی از من خواهد شد که خواهید دید از استقبالی که لبنانی ها از احمدی نژاد کردند بیشتر خواهد بود و کاری می کنم که از این استقبال احمدی نژاد نیز انگشت به دهان بشود.
به گفته نزدیکان کروبی، وی در روزهای اخیر به واسطه یکی از سفرای دولت اصلاحات رایزنی هایی برای سفر به حج آغاز کرده است.


روابط دختر و پسر در مناطق بالاشهر تهران به سوژه خبری شبکه فرانس 24 تبدیل شد.

به گزارش آخرین‌نیوز این شبکه گزارش‌های مردمی خود را به گزارشی درباره نحوه آشنا شدن و قرار گذاشتن پسرها و دخترها در بین خانواده های ثروتمند تهرانی اختصاص داد . در این گزارش شخصی بنام السیو رستانی ساکن لندن که برای ملاقات باخانواده‌اش به ایران سفر کرده از پدیده نادری در روابط دختر و پسر در تهران صحبت می‌کند.
 
رستانی در آخرین سفرش به تهران؛ از طریق پسر عموی خود با این پدیده جالب که فقط در تهران و از طریق خودرو امکان‌پذیر است، آشنا شد.

این شهروند درباره مشاهداتش از خیابان‌های شمال شهر تهران گفت: من در خانه پسرعمویم بودم. به او گفتم آیا می‌توانی مرا به خیابانی ببری که در آن پسرها و دخترها باهم ملاقات می‌کنند؟ او مرا به خیابان ایران زمین در شهرک غرب برد. من با دوربینم می‌خواستم از این روش عجیب ملاقات فیلمبرداری کنم.

رستانی افزود: آنجا خودروها کنار هم رانندگی می‌کنند، سرنشینان یکی از خودروها پسر و سرنشین دیگر دختر. ناگهان آنها در وسط خیابان متوقف می‌شوند و من خودم شاهد رد و بدل کردن شماره تلفن بین آنها بودم. این واقعا عجیب است و هیچ‌‌جای دیگر در جهان مشاهده نمی‌شود. این خودروها در بین خیابانی پرتردد متوقف می‌شوند تا با هم شماره تلفن رد و بدل کنند و حتی چند دقیقه مانع تردد خودروهای دیگر می‌شوند.

وی افزود: نمی‌دانم پس از ان چه می‌گذرد اما تصور می‌کنم جایی باهم قرار می‌گذارند و با هم حرف می‌زنند.


بولتن محرمانه یک سازمان مدعی شد که برخی از چهره‌های دفتر تحکیم‌(طیف‌شیراز) در فضای رسانه‌ای به دنبال حمایت همه‌جانبه از اسفندیار رحیم مشایی هستند! 

رهوا نوشت: در نیروهایی مثل ح -ن که در اطراف مشایی جمع شده‌اند؛ افرادی مثل حسین- س، محمدرضا ص، مصطفی- ن و عباسی-‌م هستند. دبیر سابق انجمن شیراز نیز است و  برخی نیز از دفتر تحکیم سابق بوده‌اند.

این بولتن محرمانه در ادامه مدعی شد: سایت‌های خاص حامی مشایی عبارتند از؛ همت‌آنلاین، رهوا، دیدگاه‌نو، نظام‌آباد، مشانیوز‌، مشایی دات‌کام. تیم مشایی یک نشریه سراسری نیز آماده کرد‌ه‌اند تا در دانشگاه‌ها پخش کنند و افرادی مثل ح -ن پشت این نشریه هستند.

همچنین شنیده شده برخی افراد، مبالغی در دانشگاه‌ها هزینه می‌کنند تا بین تشکل‌های دانشجویی متعلق به نظام، از جمله جامعه اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی انشقاق ایجاد کرده و از آنها یارگیری ‌کنند.

چندی قبل در جلسه‌ای با وبلاگ‌نویسان حامی مشایی، 3 محور کاری به آنها اعلام شد؛ حمله نقادانه به سخنرانی مهدی محمدی در جمع انصار حزب‌الله، نقد حسین شریعتمداری به خاطر مواضع وی در مقابل مشایی و نقد حاج منصور ارضی پیرامون انتقادات صریح ایشان به مشایی.