سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

 

سود بانکی سپرده های عمره مفرده چقدر است؟

- رئیس سازمان حج و زیارت از محاسبه و پرداخت سود سپرده‌های عمره مفرده براساس قوانین بانک‌ها و نرخ مصوب آنها خبر داد.


به گزارش سایت حج، علی لیالی در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ سود سپرده‌های ثبت‌نام‌کنندگان عمره مفرده 15 درصد یا 10 درصد محاسبه می‌شود، گفت: همان نرخی که در سیستم بانک‌ها به تمام سپرده‌ها پرداخت می‌شود، همان نرخ نیز برای سپرده‌های ثبت‌نام کنندگان عمره مفرده محاسبه و پرداخت می‌شود. اگر بانک‌های ثبت‌نام‌کننده عمره مفرده می‌گویند که نرخ سپرده ثبت‌نام‌کنندگان عمره 15 درصد است پس همین نرخ در ازاء سپرده‌های عمره محاسبه می‌شود.

به گفته لیالی سازمان حج و زیارت در تفاهم‌نامه خود با بانک ملی و ملت ذکر کرده که نرخ سود سپرده‌های ثبت‌نام‌های عمره مفرده طبق قوانین و مقررات بانکی محاسبه شود: برای اینکه از قوانین جاری عبور نکنیم در توافق خود قید کرده‌ایم که نرخ سود سپرده‌گذاران عمره مطابق نرخ سود سپرده‌ای که قانون برای بانک‌ها تعیین کرده محاسبه شود.

اشکال شرعی؛ علت توقف پرداخت وام ثبت‌نام عمره

وی در پاسخ به این سؤال که علت توقف پرداخت وام‌های ثبت‌نام عمره مفرده از سوی بانک ملی و ملت چیست، گفت: با توجه به اینکه پرداخت این وام‌ها با اشکال فقهی مواجه شد و از سویی بانک ملی و ملت خودسرانه این وام‌ها را پرداخت کرده و وجه شرعی آن را سؤال نکرده بودند لذا پرداخت این وام‌ها متوقف شد. به محض اینکه اعلام شد که این روش بانک‌ها در پرداخت وام خلاف شرع است، خود بانک‌ها پرداخت آن را متوقف کردند.

اولویت اعزام به عمره برای بیماران سرطانی

رئیس سازمان حج و زیارت درباره آن دسته از زائرانی که در نوبت اعزام عمره هستند و به‌دلیل وخامت شرایط جسمی ممکن است چند ماه بیشتر زنده نمانند، گفت: هر یک از زائران سرطانی که چنین شرایطی دارند و پزشک معالج آنها اعلام کرده که خدایی ناکرده این بیماری ممکن است آنها را از پای درآورد اگر با مدارک مستند مراجعه کنند سازمان حج و زیارت آنها را در اولویت اعزام عمره قرار می‌دهد.


 

دو تبعه‌ آمریکایی آزاد شدند

  - ایسنا نوشت:

دو تبعه‌ آمریکایی به فاصله چند ساعت پس از نهایی شدن قرار وثیقه‌شان از زندان آزاد شدند.

«جاشوآ فتل» و «شین بائر» که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده بودند، عصر چهارشنبه ـ 30 شهریور ـ با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.

پیش از این «سارا شورد» سومین متهم این پرونده نیز با قرار وثیقه ایران را ترک کرده بود.

به گفته‌ مسعود شفیعی ـ وکیل دو تبعه آمریکایی ـ که در مقابل زندان اوین با خبرنگار ایسنا سخن می‌گفت، بر اساس برنامه قرار است، این دو محکوم به فرودگاه مهرآباد منتقل شوند.

لیویا لئو اگوستی ـ سفیر سوئیس در تهران ـ و نمایندگان دولت عمان که به عنوان میانجی برای آزادی دو تبعه آمریکایی به ایران سفر کرده‌اند، قبل از آزادی این دو زندانی در مقابل زندان اوین حضور داشتند.

وکیل‌مدافع سه تبعه آمریکایی نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفته بود که دولت عمان وثیقه صادره از سوی دادگاه را تامین کرده است.

مسعود شفیعی همچنین با اشاره به روند طی شده برای آزادی موکلانش اظهار کرد: صبح چهارشنبه در شعبه‌ 36 دادگاه تجدید نظر مستقر در دادگاه انقلاب حضور یافتم و موافقت شعبه مذکور مبنی بر تبدیل قرار بازداشت به وثیقه را اخذ کردم.

هم‌چنین روابط عمومی قوه قضاییه اعلام کرده بود که درپی درخواست وکیل مدافع دو تبعه آمریکایی از شعبه 36 دادگاه تجدید نظر تهران مبنی بر تبدیل قرار بازداشت آنها به قرار وثیقه، با این درخواست موافقت شده و بر این اساس درپی قبول وثیقه به میزان پنج میلیارد ریال برای هر یک از متهمان، نامبردگان تا صدور رای قطعی آزاد خواهند بود.


اعلام لیست 45 نفره کروش برای بازی با بحرین / دژاگه به تیم ملی دعوت شد

 

اعلام لیست 45 نفره کروش برای بازی با بحرین / دژاگه به تیم ملی دعوت شد

 - اشکان دژاگه به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد.

اسامی 45 بازیکن تیم ملی فوتبال از سوی سرمربی تیم ملی برای بازی با بحرین اعلام شد.خسرو والی زاده اعلام کرد:کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی کشورمان روز چهارشنبه اسامی 45 بازیکن را اعلام کرد تا آنها برای حضور در اردوی تیم ملی جهت دیدار با بحرین آماده باشند.

وی ادامه داد:این فهرست اولیه بازیکنان مد نظر کی‌روش جهت اطلاع بازیکنان و کسب آمادگی حضور در اردوی تیم ملی است و روز نهم مهرماه از میان این 45 نفر 23 بازیکن به اردو دعوت خواهند شد.
وی افزود:اردوی بعدی تیم ملی برای دیدار با بحرین در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 از روز دهم مهرماه تشکیل می شود.
این دیدار ساعت 18.30 روز 19 مهرماه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.
اسامی 45 بازیکن مدنظر سرمربی تیم ملی ایران به شرح زیر است:
دروازه بانان
سید مهدی رحمتی،شهاب گردان،علیرضا حقیقی،وحید طالب لو
مدافعان
خسرو حیدری،میلاد فخرالدینی،حسین ماهینی،احسان حاج صفی،مهرداد جماعتی،پژمان منتظری،هادی عقیلی،حنیف عمران زاده،محمد منصوری،مهرداد پولادی،سید جلال حسینی،محمد نصرتی
هافبک ها
جواد نکونام،آندرانیک تیموریان،حسین بادامکی،امید ابراهیمی،قاسم حدادی فر،مازیار زارع،پژمان منتظری،محسن مسلمان،میثم بائو،ایمان مبعلی،مجتبی جباری،محمد نوری،علی کریمی
مهاجمان
میلاد میداودی،اشکان دژاگه،محمد نزهتی،محمد رضا خلعتبری،غلامرضا رضایی،آرش افشین،جواد کاظمیان،هادی نوروزی،مهرداد اولادی،میلاد زنید پور،مسعود شجاعی،سعید دقیقی، حمید رضا علی عسگری،کریم انصاری فرد،محمد قاضی،فرهاد مجیدی


بی اطلاع بودن استیلی از استعفای کاشانی/ نمی دانم اما او زحمات زیادی کشیده است

 

بی اطلاع بودن استیلی از استعفای کاشانی/ نمی دانم اما او زحمات زیادی کشیده است

ورزش > لیگ برتر  - فارس نوشت:

سرمربی پرسپولیس گفت:« از اسعتفای حبیب کاشانی بی اطلاع هستم.» حمید استیلی در خصوص استعفای حبیب کاشانی عنوان کرد:« من از این موضوع بی‌اطلاع هستم و امیدوارمدرست نباشد چون او زحمات قابل توجه‌ای برای پرسپولیس کشیده است. با توجه به اینکه زیاد درباره موضوع اطلاع ندارم اجازه بدهید بعدا درباره آن حرف بزنم.»

استیلی در خصوص برخورد نامناسب با دستیارانش در اردوی تیم ملی که مانع حضور در کنار زمین شده بودند گفت:« دستیاران من با دعوت کی‌روش به اردوی تیم ملی رفته بودند اما برخورد خوبی با آنها نشد. محسن عاشوری سال‌ها برای فوتبال این مرز و بوم توپ زده و نباید یک نفر به خود اجازه بدهد که با او بد صحبت کند»

وی در پایان درباره اظهارات دایی گفت:« من با هیچکس مشکلی ندارم و هیچوقت اجازه نمی‌دهم حرمت بازیکنانم زیر سؤال برود و کسی به آنها بی‌احترامی کند.»

 

 


ایران انتقام حذف تیم امید را از عراق گرفت

 

ایران انتقام حذف تیم امید را از عراق گرفت

 - گل نوشت:

در حالی که تیم المپیک ایران با شکست مقابل عراق از دور مسابقات مقدماتی المپیک 2012 حذف شد، سایت استاد دوحه به نقل از یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال عراق خبر داد که فدراسیون فوتبال ایران علیه تیم المپیک عراق به فیفا شکایت کرده است. ادعای فدراسیون فوتبال این بوده است که خالد مثنی بازیکن تیم المپیک عراق سن قانونی مجاز برای حضور در این مسابقات را نداشته است. گفته می شود فیفا نیز از فدراسیون فوتبال عراق درخواست مدراک مستندی درباره سن این بازیکن کرده است.این اتفاق در حالی روی داده است که تیم ملی المپیک ایران خودش به دلیل استفاده از بازیکن دو اخطاره و محروم، بازی رفت را مقابل عراق بازنده شد. نکته دیگر اینکه عراق فردا در اولین روز مرحله گروهی مسابقات مقدماتی المپیک میهمان ازبکستان است. درصورت اثبات تقلب عراقی ها، این تیم از ادامه مسابقات محروم خواهد شد.


"مکتب‌ ایرانی" مشایی سفارش 100 سال پیش انگلیس بود

خبرگزاری فارس: شاید باور کردنش سخت باشد اما طرح مکتب ایرانی در برابر مکتب اسلام نه اکنون بلکه از اواخر سلطنت احمد شاه قاجار و توسط سفارت انگلیس در تهران مطرح شد.

خبرگزاری فارس:

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، پایگاه خبری ـ تحلیلی ندای انقلاب نوشت: آنچه چند ماهی است در کشور به نام مکتب ایرانی در برابر مکتب اسلام مطرح می‌شود، چیزی نیست جز فراهم کردن زمینه زدودن آرام اسلام از منش و زندگی مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ...

شاید باور کردنش سخت باشد اما طرح مکتب ایرانی در برابر مکتب اسلام نه اکنون که از اواخر سلطنت احمد شاه قاجار و توسط سفارت انگلیس در تهران مطرح شد.

بر اساس اسناد تاریخی روزی سفیر انگلیس در تهران در دیداری با احمد شاه قاجار به بررسی علل عقب‌ماندگی ایران در برابر اروپا پرداخته و در نهایت پیشنهاد می‌دهد برای جبران این عقب‌افتادگی‌ها نهاد دین از جامعه ایرانی حذف و مکتب ایرانی جایگزین آن شود.

آنچه در ادامه می‌آید متن گفت‌و‌گوی تاریخی سفیر انگلیس با احمد شاه قاجار است که متن کامل‌تر آن در کتب تاریخی ثبت است:
 
نماینده انگلیس پس از تعارفات معمول و چاخان‌هایی که غالباً به مذاق مسئولان ایرانی شیرین می‌آمد، گفت: «پیشینیان اعلیحضرت، حرص شدیدی برای بهروزی مردم ایران داشتند، به همین لحاظ همیشه آرزو می‌کردند که روزی این کشور را همطراز ملل راقیه اروپا ببینند، اما در تأمین مقدمات دستیابی به آن آرزو، تعلل و تأخیر روا داشتند، شاید سن و سال آنها هم مقتضی تأمین راهکارهای ضروری نبود، اما اعلیحضرت همایون احمد شاه که از نیروی جوانی و انرژی خاص این سن و سال  برخوردار هستند، با کمک بی‌منت دولت فخیمه بریتانیای کبیر می‌توانند مقدمات این مهم را به سهولت فراهم کنند و قبل از پا نهادن به سن و سال کهولت ناظر شکوفایی ایران در حد کشورهای اروپایی باشند تا نظر اعیحضرت همایونی چه باشد!
 
احمدشاه: راه و کار و مقدمات مورد نظر دولت فخیمه چیست؟
 
نماینده انگلستان: خیلی ساده و بی‌دردسر و البته نیازمند تصمیم و اراده‌ایی جدی! جایگزین کردن مکتب ایران به جای حاکمیت معنوی «مکتب اسلام» در کشور!
 
اعلیحضرت کاملا مستحضر هستند ملل اروپایی تا وقتی تحت نفوذ معنوی مسیحیت و انجیل و پاپ و کشیش و کلیسا بودند، مثل مردم ایران ـ از دانش و معرفت که زمینه‌ساز رشد و کمال بشری است ـ کم بهره بودند، کلیسا هر فکر نو و کشف جدیدی را مغایر مکتب مسیحی تلقی می‌کرد و صاحبان فکر و مکتشفین بدبخت را به جای تشویق و حمایت، دستگیر، محاکمه و به اشد مجازات محکوم می‌کرد و اگر متفکر و مکتشف حاضر به توبه و انابه می‌شد، ممکن بود جان به سلامت ببرد و در غیر این صورت، با قساوت تمام اعدام می‌شد.
 
ترقیات اروپا از زمانی کلید خورد که به دوران مکتب مسیحیت پایان دادیم و در خلاء حاصل، مکتب بریتانیای کبیر، یا فرانسه یا ایتالیا و غیره، مستقر کرده‌ایم که البته این تحول به سادگی و سهولت میسر نبود، چون طرحی جدید بود و آنها هم با کمک مردم عادی ایستادگی کردند، ولی هر تلاش مذبوحانه‌ای محکوم به شکست است و دست و پا زدن‌های کلیسائیان هم به زودی پایان یافت.
 
از آنجایی که این فرمول در همه کشورهای اروپایی به خوبی جواب داده است، در اروپا به یک اصل تبدیل شد و بر این باوریم که در ایران هم با سابقه تمدن قوی ایرانیان، زودتر از کشورهایی نظیر افغانستان و عراق و غیره، به نتیجه می‌رسد و البته ما هم که تجربه این تحول را در دست داریم به اعلیحضرت همایونی در جهت پیشبرد هدف کمک خواهیم کرد و شما را تنها نخواهیم گذاشت، سفارت ما را بخشی از کاخ سلطنتی‌تان فرض کنید و کارمندان ما برنامه‌ریزی‌های این مهم را به عهده خواهند گرفت.
 
احمد شاه: اجرای چنین طرحی در ایران به مثابه سم مهلک است، زیرا مکتب مسیحی حاکم بر شما ماهیتاً با اسلام متفاوت است، اسلام دین علم است و این سخن یک شعار نیست، نخستین سوره‌ای که بر پیامبر اسلام نازل شده است، با «اقراء» یعنی  «بخوان»  آغاز می‌شود، در آیات بعدی همان سوره، از علم و قلم به صورت مکرر سخن رفته است، واژه علم بعد از نام خداوند، بیشترین مورد استعمال را در قرآن به خود مخصوص داشت.
 
در قرآن ما سوره‌ای به نام قلم هست و خداوند اسلام، به قلم و آنچه با آن نگاشته شود سوگند یاد کرده است، همه اینها گواه اهتمام اسلام به علم است، متون روایی ما که سخنان پیامبر (ص) و پیشوایان دینی را ضبط کرده‌اند، مجلدات اولیه را به رهنمودهای تشویق علم مخصوص داشتند، اسلام که به دین سادات شهره است، همه امتیازات قومی، قبیله‌ای، عشیره‌ای و نژادی را احمقانه توصیف کرده است، در پاسخ به غریزه امتیازخواهی بشری تحصیل علم و قانون گرایی (تقوی)را مقرر فرموده است، مکتبی که می‌گوید «آیا دانایان و دانشمندان با نادانان و جاهلان برابرند؟!» اسلام را نمی‌توان با دیانتی تحریف شده قیاس کرد و از سوی دیگر نقش ایرانیان در افروختن مشعل علم و گسترش فروغ آن در جامعه بشری از همه مسلمانان فزونتر است و اگر روزگاری تاریخ علم با قلم انصاف نگاشته شود، ثابت خواهد شد که تمدن اروپای امروز بر شالوده‌های دانش مسلمانان، به ویژه ایرانیان استوار است، علیهذا اگر جایگزینی مکتب ایران به جای مکتب اسلام به خاطر دستیابی به علم و معرفت باشد، نتیجه عکس خواهد داد و اگر روزی زمامدار ابلهی حامی چنین نسخه انگلیسی گردد، نه تنها به ملت خیانت روا داشته است و همه افتخارات علمی ایرانیان را به دست فراموشی سپرده است که باید بشریت عزای عمومی اعلام کند، زیرا به تعبیری، ایران خاستگاه علم بشری است...
 
نماینده سیاسی انگلستان که به کلی قافیه را باخته بود و با خود می‌اندیشید که شاید واعظی دانشمند را با زمامداری که احمق تصور می‌کرد اشتباه گرفته است، برای آنکه آخرین تلاش ممکن را کرده باشد، ادامه داد:
 
اعلیحضرتا؛ شاید ابهت حضور ملوکانه مانع تبیین و تشریح مقصود شده باشد، باید بگویم: استحضار دارند تمدن زیبای اروپایی با کارو تلاش زن و مرد اروپایی که دوش به دوش همدیگر با احساس تعهد به جامعه و کشور کوشیده‌اند، شکل گرفت، در ایران بیش از نیمی از جمعیت به علت مخالفت علمای اسلام با کار و تلاش زنان در خارج از خانه‌ها عملا معطل‌اند و مکتب اسلام اجازه نقش‌آفرینی به زنان ایرانی را نمی‌دهد و حذف مکتب اسلام یعنی حذف نفوذ معنوی یک مانع بزرگ و کشف حجاب زنان یعنی، افزودن نیروی کار نیمی که معطل‌اند بر نیمه فعال جامعه، آن وقت می‌بینید چه وضعیتی پدید خواهد آمد و همه در حال کار و تلاش و سازندگی کشور ...
 
احمد شاه: عقب‌ماندگی کشور ما نسبت به اروپا بیش از هر چیز معلول دخالت‌های خارجی است که مستقیم و غالباً از طریق ایادی خود اعمال کرده‌اند، این عقب‌ماندگی را نباید به حساب معطل ماندن نیروی کار زنان ما دانست، ضمن آنکه حصر مفهوم کار در معانی بیل زدن، کلنگ زدن، شخم زدن و امور عمرانی یا زراعی، جفا به این کلمه است، زنان مسلمان که در محیط خانه به پرورش شخصیت‌هایی مثل بوعلی‌سینا، محمد بن ذکریا رازی، جابر بن حیان و هزاران چهره برجسته علمی که معلمان بزرگ دیروز دانشمندان غرب به شمارند پرداخته‌اند،کاری به مراتب بزرگ‌تر از زنان اروپایی کرده‌اند، دامن مادر نخست دبستان است، پس نقش آفرینی بانوان به تناسب تمایز جنسیت با مردان متفاوت به نظر می‌رسد، هیچ خردمندی شخصیتی چون بو علی سینا را به کاری از قبیل شخم زمین نمی‌گمارد، چه رسد به زن دین‌باور پرورنده بوعلی! این شخصیت‌ها عموماً از مادران عفیف و دین‌باور پدید آمدند و مسئله حجاب و عفاف برای مسلمانان، تضمین شخصیت بانوان مومن است، همانگونه که می‌دانید صیانت این قشر عظیم جامعه از چشم هوسرانان، حفاظت شخصیت آنان از حقارت ابزار شدن برای هوسرانی است، ضمن آنکه مانع تضییع حق طبیعی روح و آرمان‌خواهی مردان است، مرد می‌خواهد نمیرد ولی به حکم طبیعت می‌میرد و برای بانوان خود ادامه حیات خویش را در وجود فرزندش جستجو می‌کند.
 
زنی که در ادارات شما اروپائیان، یا کارخانه‌ها، مراکز دولتی شما یا خصوصی، برای حفظ شغل خود مجبور است در قبال بهانه‌جویی رئیس، مدیرکل، مافوق، یا کارفرما از شخصیت خود هزینه کند، موجودی تحقیر شده است، پدیده حقیر قادر نیست زنان و مردان بزرگ به جامعه عرضه کند، زمین شوره سنبل برنیارد و در مکتب اسلام هیچ مردی حق ندارد همسرش را به کار و تامین معاش و حتی شیر دادن به فرزندش وادار کند، این اوج احترام به زنان است.
 
آقای سفیر؛ بگذار آخرین حرفم در زمینه علل عقب‌ماندگی ایران را تکرار کنم، قدرت‌های بزرگ با سه روش مانع پیشرفت ایران بودند، خرید شخصیت و شرف مسئولان مملکتی، تخریب شخصیت مردان کاردان و شرافتمند و زمینه‌سازی عزل آنها از کار سیاسی و اگر این دو روش کارایی نداشت، قتل و سر به نیست کردن آنها که اگر بخواهید توضیح می‌دهم.
 
سفیر انگلیس: متاسفانه قراری دارم که باید زودتر بروم و با لبخندی معنی‌دار افزود: البته شما هم می‌روید!!

احمدشاه: من لبو فروشی با چرخ دستی در کوچه و خیابان را بر سلطنتی که شرح وظایف آن را انگلیس بنویسد، ترجیح میدهم.


جزئیات تازه از نحوه دریافت تسهیلات بانکی توسط گروه امیر منصور آریا

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون صنایع مجلس جزئیات تازه‌ای از نحوه دریافت تسهیلات بانکی توسط گروه امیر منصور آریا را مطرح کرد.

خبرگزاری فارس: جزئیات تازه از نحوه دریافت تسهیلات بانکی توسط گروه امیر منصور آریا

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: طبق قانون اگر شرکتی به بخش خصوصی واگذار شود برای دریافت تسهیلات بانکی می‌تواند اموال خود را به عنوان وثیقه به بانک ارائه دهد. 
وی افزود: شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی می‌توانند با موافقت سازمان خصوصی‌سازی برای دریافت تسهیلات بانکی، اموال خود را به عنوان وثیقه به بانک ارائه دهند. 
فولادگر با بیان اینکه در زمان رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، گروه امیرمنصور آریا برای دریافت 3 فقره تسهیلات از بانک صنعت و معدن توانست موافقت سازمان خصوصی‌سازی را جهت ارائه وثیقه از اموال خود دریافت کند، اظهار داشت: این مسئله طبق روال قانونی انجام شده و گروه امیر منصور آریا توانسته با ارائه وثیقه برای 4 شرکت زیر مجموعه خود تسهیلات بانکی دریافت کند.
فولادگر ادامه داد: در دوره جدید سازمان خصوصی‌سازی نیز این گروه برای دریافت تسهیلات از بانک پاسارگاد درخواست داده بود که با توجه به معوقات بانکی‌اش، رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی با این مسئله موافقت نکرده بود.
وی ادامه داد: اگر بانکها بخواهند از منابع داخلی خود به یک بنگاه اقتصادی تسهیلات دهند، نیازی نیست که وزارت صنعت این واحد را به بانک معرفی کند ولی اگر قرار باشد از تسهیلات یارانه ای یا وجوه اداره شده بخش صنعت مبلغی نصیب یک بنگاه شود باید وزارت صنایع آن بنگاه را به سیستم بانکی معرفی کند. 
عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه سیستم بانکی براساس شناختی که از مشتریان خود دارد اقدام به ارائه تسهیلات می‌کند، افزود: گروه امیر منصور آریا با تبانی، کارهای خود را جلو برده و ممکن است در این راستا در وزارت صنایع نیز افرادی را داشته باشند که گیر کارشان را برطرف کرده باشند.
وی با تأکید بر ضعف نظارتی بر عملکرد سیستم بانکی، سهل‌انگاری در اجرای قوانین و شفاف نبودن برخی مناقصه‌ها تصریح کرد: فشارهای یک جریان سیاسی، بیشترین حمایت را از این گروه به دنبال داشته است.


مجتبی جباری: قهر می کنم تا به پولم برسم/ با قلعه نویی مشکل دارم اما اینجا جای گفتنش نیست

 

مجتبی جباری: قهر می کنم تا به پولم برسم/ با قلعه نویی مشکل دارم اما اینجا جای گفتنش نیست

ورزش > لیگ برتر  - مجتبی جباری به عنوان مهمان ویژه به برنامه 90 رفت.

به گزارش خبرآنلاین؛ جباری در این گفت و گو از غیبت هایش در تمرینات پیش فصل شروع   کرد و گفت:« من 4 یا 5 سال از بهترین سال های فوتبالم را از دست دادم به خاطر مصدومیت هایی که داشتم. برای همین مجبور بودم که تمریناتم را زیر نظر مربی بدنساز خودم انجام بدهم. یعنی همین آقای مولایی که امسال در کنار ماست. متاسفانه در فوتبال ما که هیچ چیزش سر جای خودش نیست و پر است از آدم هایی که خیلی های شان نباید باشند ، من اگر با بدنساز خودم تمرین نمی کردم ، نمی توانستم تا حالا دوام بیاورم.»

او سپس درباره قهرهایش در شرایط حساس هم گفت:« تقریبا این عادی شده در فوتبال مان. مشخص است که چه زمانی باید پول بازیکن را بدهند . مدام قول می دهند و بعد می افتد عقب. من هم عادت کردم قهر کنم و پولم را بگیرم. سال ها می گذرند ، مدیر هم همان مدیر است ، زمین تمرین نداریم ، پول ها عقب می افتند و هیچ چیز هم عوض نمی شود. اگر شرایطم طور دیگری بود و شغل دیگری داشتم ، فوتبال را می گذاشتم کنار. من الان هم دارم کارهایی می کنم. می گویم از خیلی راه ها می شود به جوان ها خدمت کرد. در این فوتبال آدم هایی هستند که از دیدن شان خسته شدم. آدم هایی که در باشگاه خود ما هم کم نیستند.»

جباری در بخشی دیگر از حرف هایش گفت:« من با امیر قلعه نویی مشکل داشتم اما جایش اینجا نیست که درباره اش حرف بزنیم. خیلی وقت چیزهایی در تیم هست که همه می بینند اما حرف نمی زنند اما من آدمی نیستم که سکوت کنم.»

فردوسی پور از جباری می پرسد که آیا می تواند حتی یک مربی اسم بیاورد که کارش را قبول دارد؟ و او با کمال تعجب اسمی از مظلومی نمی آورد و می گوید:« فیروز کریمی یک مربی استثنایی است. مدت کوتاهی هم با بهمن فروتن کار کردم. او هم خیلی جالب بود. البته شاید من ایده آل هایم خیلی سختگیرانه است چون اعتقاد دارم در این فوتبال باید مربیان خیلی بهتری داشته باشیم. کدام مربی ما در کلاس های مربیگری شرکت می کند تا داشته هایش را افزایش بدهد؟ من دوست ندارم شما انتقادهایم را طوری مطرح کنید که انگار بهانه گیر هستم و...»


دفاع لاریجانی از عملکردش در فتنه 88/اصرار کردند به کمیته اصولگرایان نماینده بفرستم

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی انتقادات به وی به علت عملکردش در فتنه 88، ضمن دفاع از عملکرد خود گفت که عده‌ای با فتنه "تجارت سیاسی" کردند.

خبرگزاری فارس: دفاع لاریجانی از عملکردش در فتنه 88/اصرار کردند به کمیته اصولگرایان نماینده بفرستم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه عملکرد هیئت رئیسه مجلس هشتم با انتقادهایی از سوی برخی اصولگرایان مواجه است به خصوص در جریان مسائلی همچون تصویب وقف اموال دانشگاه آزاد و یا بی‌احترامی به رئیس جمهور در جریان رای اعتماد به آقای سجادی، شما به عملکرد هیئت رئیسه چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: در این زمینه از ابتدای مجلس هشتم یک سری اختلاف نظر وجود داشت و اما بسیاری از نمایندگان معتقدند که روش هیئت رئیسه در اداره مجلس هشتم روشی مناسب است.

وی افزود: عده‌ای در مجلس از ابتدا با این روش مخالف بودند و دوست داشتند فرمان اداره مجلس در دست عده‌ای خاص باشد اما تمام نمایندگان نماینده هستند و ما در مجلس نماینده‌تر نداریم؛ لذا این روش من در اداره مجلس است و روشی است که اکثریت مجلس آن را می‌پسندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از ابتدا مخالف بودند و الان هم مخالفند و دوست دارند فرمان را به دست عده‌‌ای خاص در مجلس بدهیم اما در خصوص بحث دانشگاه آزاد ما طبق آئین‌نامه عمل کرده‌ایم؛ اما عده‌ای اصل موضوع را نمی‌بینند و فقط به دنبال جزئیات هستند.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: ‌تمام نمایندگان حق رأی دارند؛ اما برخی می‌خواهند فقط عده‌ای خاص مجلس را اداره کنند و من نیز از ابتدا با این روش مخالف بودم. حتی پس از جریان دانشگاه آزاد نیز برخی سایت‌ها نوشتند چرا اخطار را به رای گذاشتید که باید بگویم این بر اساس آئین‌نامه مجلس است و به نظر رئیس مجلس نمی‌شود چیزی را کنار گذاشت.

وی اضافه کرد: مجلس هشتم نشان داد که نگاه متعادلی برای اداره کشور دارد و دچار هیجانات کاذب هم نمی‌شود؛ این مجلس همواره به دنبال تبعیت از نظر مقام معظم رهبری بوده و روش عقلانی برای اداره کشور دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اکثریت مجلس این روش را که عقیده من است، قبول دارند، در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گروهی از اصولگرایان شما را جز ساکتین فتنه می‌دانند و به این موضوع که شما به عنوان رئیس یک قوه در کمیته 8+7 نماینده داشته باشید انتقاد دارد، گفت: مسئله فتنه که در سال 88 به وجود آمد، دو نوع برخورد با این موضوع وجود داشته است.

لاریجانی ادامه داد: فتنه ذاتا باید خاموش شود و باید آن را اداره کرد اما عده‌ای تنها به دنبال تجارت سیاسی با فتنه هستند. می‌خواهند تنها داد بزنند.

وی با بیان اینکه این عده افراد بصیری نبودند، تاکید کرد: اینها فقط حرف زده‌اند و ابعاد مختلف فتنه را ندیدند اما فتنه ابعاد مختلفی دارند که اصلی‌ترین آن ظلم به نظام بود.

رئیس مجلس با اشاره به مدیریت مقام معظم رهبری در فتنه 88 تصریح کرد: روش مقام معظم رهبری در برخورد با فتنه‌گران اینگونه بود که آنقدر به آنها مجال دادند تا اصلاح مسیر کنند و این روش تاجایی که آنها اشتباهات خود را تکرار کردند ادامه داد.

لاریجانی ادامه داد: علاوه بر این فتنه حواشی دیگری نیز داشت که کوی دانشگاه، ماجرای کهریزک و کوی سبحان جزو این حواشی بود. همچنین که این موارد مسائل کوچکی نبودند و رهبری نیز فرمودند که دل من را خون کردند. اما برخی نمی‌خواستند این مسائل را ببینند.

وی با بیان اینکه نقطه قوت مجلس هشتم این بود که هم متن، هم حاشیه و هم عمق فتنه را دید گفت: فتنه 88 از سوی مخالفان نظام، دشمنان و ضد انقلاب‌ها حمایت می‌شد و مجلس سعی می‌کرد هم مشکلات را ببیند و هم آنها را رفع کند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه کسانی که همه ابعاد فتنه را ندیدند بصیرت نداشتند تصریح کرد: فتنه تجارت سیاسی نیست و باید نسبت به آن نگاه حل‌گرانه داشت تا بتوان آن را حل کرد.

لاریجانی با اشاره به وجود نماینده‌ای از سوی وی در کمیته 8+7 گفت: اینکه من در این کمیته نماینده داشته باشم، طالب نبودم؛ در مجلس هشتم اصولگرایان از طیف‌های مختلفی هستند و برخی گروه‌های کوچکی نیز در ذیل این طیف‌ها هستند و نماینده هم دارند اما بخش عظیمی از اصولگرایان نیز هستند که در ذیل این گروه‌های کوچک نیز نبودند و نماینده هم نداشتند که این افراد به من اصرار کردند تا نماینده ای در این کمیته داشته باشم و من هم آقای جلالی را به عنوان نماینده خود معرفی کردم.


تعهدی به پرداخت L/C های گشایش شده نداریم
پاسخ بانک صادرات به یک خبر و سند فارس از نامه 8 صفحه‌ای حراست بانک

خبرگزاری فارس: بانک صادرات به رونمایی از سند روز گذشته فارس درباره اطلاع مدیران این بانک از وضعیت نامناسب مالی گروه امیرمنصور آریا در سال 88 واکنش نشان داد که به همراه متن کامل نامه 8 صفحه‌ای حراست بانک صادرت که در تاریخ 6 مهرماه ارسال شد منتشر می‌شود.

خبرگزاری فارس: پاسخ بانک صادرات به یک خبر و سند فارس از نامه 8 صفحه‌ای حراست بانک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پی انتشار یک سند داخلی بانک صادرات که در آن برخی مسئولان بانک صادرات در نامه نگاری داخلی در سال 88 به مسئولان عالی این بانک هشدار داده بودند که "پرداخت تسهیلات به گروه امیرمنصور آریا (متهم اصلی اختلاس 3 هزار میلیاردی) باعث بروز مشکلات عدیده برای بانک صادرات خواهد شد و هدف این گروه از گرفتن تسهیلات "جابجایی دیون" است، روابط عمومی بانک صادرات جوابیه ای به شرح زیر برای خبرگزاری فارس ارسال کرده است:
" گزارش مذکور توسط مدیر کل وقت حراست بانک در تاریخ 6 / 7 /1388 به عنوان هیئت مدیره وقت (قبل از تصدی جناب آقای دکتر جهرمی مدیرعامل محترم بانک) در خصوص بررسی و دقت کافی در اعطای تسهیلات به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران (که 90 درصد سهام آن توسط شرکت سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا خریداری شده بوده است) و با توجه به پاره‌ای از اشکالات در روند فعالیتهای آن شرکت ارائه می گردد که مورد توجه و ترتیب اثر هیات مدیره وقف گرفته و تا رفع مشکلات اعلامی از جمله خروج آن از شمول ماده 141 قانون تجارت نسبت به توقف روند اعطای تسهیلات در چارچوب ضوابط اقدام می‌گردد. مضافا اینکه مدیرکل حراست وقت قریب یکسال بعد از آن نیز در بانک حضور داشته لکن گزارش دیگری در این خصوص به مدیر عامل جدید بانک ارائه ننموده است.
قابل توجه اینکه گزارش مذکور مربوط به روند اعطای تسهیلات واقعی به شرکت فوق بوده، حال آنکه سوء استفاده مکشوفه مربوط به گشایش L/C های ریالی می‌باشد که به صورت کاملا غیرواقعی، متقلبانه و خارج از این بانک صورت گرفته و به هیچ وجه در ارکان اعتباری و فرآیندهای موجود بانک صادرات ایران مورد بررسی و تصویب قرار نگرفته بنابر این قابل ردیابی و حسابرسی نیز بوده است.
در خاتمه تأکید می‌نماید با توجه به غیر واقعی بودن L/C های گشایش شده و تا صدور حکم مرجع محترم قضایی، بانک صادرات ایران هیچ گونه تعهدی نسبت به پرداخت آنها ندارد."

پاسخ فارس:
در حالی روابط عمومی بانک صادرات اشاره می کند که این گزارش قبل از مدیرعاملی جهرمی در بانک صادرات ارسال شده است که در خبر فارس اشاره ای به شخص جهرمی نشده است، ضمن اینکه امضای حکم مدیرعاملی جهرمی یک هفته پس از این تاریخ ارسال این نامه خللی در اصل بحث که " اطلاع قبلی مدیران بانک صادرات از وضعیت نامناسب مالی گروه امیرمنصور آریا است" وارد نمی کند ضمن اینکه بخش قابل توجهی از این گشایش اعتبارها برای این گروه در سالهای 89 و 90 صورت گرفته است.
همچنین روابط عمومی بانک صادرات اشاره کرده است که گزارش مدیرکل وقت حراست مربوط به روند اعطای تسهیلات بوده نه گشایش اعتبار که لازم به ذکر است در مشروح نامه مدیرکل حراست که در ادامه منتشر می شود، تصریح شده است که این تسهیلات در قالب گشایش اعتبار اسنادی مدت دار و گشایش اعتبار ریالی در خواست شده است.
خبرگزاری فارس در ادامه متن کامل نامه مدیرکل وقت حراست بانک صادرات به فتاحی عضو هیت مدیره این بانک را برای قضاوت افکار عمومی در این باره به شرح زیر منتشر می کند.

جناب آقای فتاحی
عضو محترم هیئت مدیره
سلام علیکم
بانک صادرات خوزستان اقدام به اعطای تسهیلات به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران ( امیر منصور آریا) در طی ماههای اخیر نموده از آنجایی که پرداخت تسهیلات به این گروه می‌تواند باعث بروز مشکلات متعدد برای بانک صادرات گردد لذا گزارش فوق جهت استحضار تقدیم می‌گردد.
شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در حالی که دارای بدهی به مبلغ حدود 6344 میلیارد ریال و زیان انباشته‌ای به مبلغ حدود 2073 میلیارد ریال بوده ( مشمول ماده 141 قانون تجارت)، طی مزایده‌ای به بخش خصوصی واگذار گردیده است و هم‌اکنون سهامدار عمده (و مالک اصلی) آن، «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا» با 90 درصد سهام می‌باشد. برخی از عمده‌ترین اقلام بدهی شرکت عبارتند از:
-       بدهی به شرکت فولاد خوزستان به مبلغ حدود 786.3 میلیارد ریال.
-       بدهی به بانک ملی شعبه اهواز به مبلغ حدود 407.1 میلیارد ریال.
-       بدهی به بانک اقتصاد نوین شعبه آفریقا به مبلغ حدود 107.4 میلیارد ریال.
-       بدهی به مجتمع فولاد مبارکه به مبلغ حدود 250 میلیارد ریال.

در تاریخ 1388.4.2 شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران تقاضای دریافت تسهیلاتی به شرح ذیل را به بانک صادرات خوزستان مطرح می‌نماید (تقریباً معادل 9000 میلیارد ریال):

*600 میلیون یورو گشایش اعتبار اسنادی مدت‌دار.
* 500 میلیارد ریال جهت گشایش اعتبار ریالی.

در حالی که شرکت از ساختار مالی بسیار نامطلوبی برخوردار بوده، درخواست او توسط یکی از کارشناسان بانک صادرات خوزستان مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به مبانی و مفروضات ایشان (کارشناس) در خصوص دوره وصول مطالبات شرکت، دوره گردش موجودیها و کالای ساخته شده و دوره واریز حسابهای پرداختی، نهایتاً‌ نیاز مالی محاسبه شده برای تأمین سرمایه درگردش دوره شرکت معادل 1214 میلیارد ریال برآورده شده است، و در ادامه آن عنوان گردیده : «لازم به ذکر است برنامه مدیریت جدید بسیار متفاوت بوده و سرمایه در گردش زیادی می‌طلبد.»
اما هیچ اشاره‌ای به جزئیات این برنامه، مقدار بودجه لازم برای اجرای آن، محل تأمین این بودجه و چگونگی اجرای برنامه‌ نشده است و صرفاً پس از درج سوابقی از سهامدار جدید، مبنی براینکه ظاهراً شرکت سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا مالک (و سهامدار) بیست و چند شرکت دیگر می‌باشد (هلدینگ)، نهایتاً با ذکر چند شرط، درخواست شرکت را که چند برابر نیاز محاسبه شده بود، با نظر مثبت به ارکان اعتباری بانک پیشنهاد می‌نماید.
لازم به ذکر است برخی از شروط مندرج در گزارش ایشان عبارتست از:
1-   شرکت جهت خروج از ماده 141 قانون تجارت، اقدام به افزایش سرمایه به میزان حداقل 2 برابر زیان انباشته مندرج در ترازنامه نمایند.
2-   دیون و بدهی شرکت به سایر بانکها تعیین تکلیف گردد.
3-   ارائه مفاصا حساب دارایی (ماده 186).
4-    ارائه وکالتنامه تام‌الاختیار شرکت به بانک جهت ترهین املاک معرفی شده (وثائق) به بانک.

البته در قسمت دیگری از گزارش کارشناسی عنوان گردیده که برنامه‌های مالی شرکت از ابتدای خرید تاکنون شامل تسویه بدهی‌های مالیاتی، تسویه بدهی‌های تأمین اجتماعی، تسویه یا تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی، تسویه یا تعیین تکلیف بدهی‌ سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز تزریق 200 میلیارد ریال نقدینگی به شرکت می‌باشد و لیکن باز هم هیچ اشاره ای به نحوه تأمین این بدهی‌ها و تعیین تکلیف آنها نگردیده است.

در ادامه گزارش به تعیین وثائق و پشتوانه‌ها پرداخته شده است، بنابه پیشنهاد وی (کارشناس) پشتوانه این تسهلات عبارتست از:
1-                 101 ردیف شماره املاک و پلاک ثبتی انواع زمین و ملک و باغ و... که در رهن بانک قرار گیرد.
(توضیح اینکه ارزش و کاربری و نوع املاک مذکور نامشخص است. معارض دارند یا خیر؟ سهل‌‌البیع هستند یا نه و... از مواردی است که نامشخص می‌باشد.)
2-                 الباقی سفته معتبر امضا سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا.

*همانگونه که در بالا نیز اشاره شده، جدول املاک مندرج در گزارش صرفاً یک فهرست مشتمل بر 101 پلاک ثبتی بوده که معلوم نیست مثلاً 10 درصد تسهیلات پیشنهادی را پوشش می‌دهند یا 90 درصد و یا بیشتر؟ سهل‌البیع و مطمئن هستند یا نه؟ ضمن آنکه وضعیت فعلی این املاک و نوع کاربری آنها و قابلیت ترهین و یا تصرف (عندالزوم) آنها مشخص نیست.
بنا به اطلاعات و اخبار کسب شده یکی از این پلاکهای ثبتی، مربوط به یک کلینیک درمانی است،‌ دیگری مدرسه غیر انتفاعی، و برخی زمینهای روستاهای اطراف (اهواز هستند (سهل‌البیع نیستند). در یک مورد دیگر از همان املاک معرفی شده، از طرف اداره مالیاتی شهرستان اهواز غیر قابل تصرف عنوان شده است.
علی‌القاعده  و بر طبق عرف گزارشهای کارشناسی، معمولاً در گزارشات «درصد وثیقه ملکی»، که متقاضی باید ارائه نماید را عنوان می‌کنند و نوع املاک (سهل‌البیع، محل کارخانه، ...) و لذا جدول مندرج در گزارش یاد شده،‌ فاقد شفافیت لازم در صرفه و صلاح بانک (به لحاظ ارزش، کاربری و نوع املاک) می‌باشد.
بانک صادرات خوزستان در تاریخ 1388.4.10، درخواست شرکت را به همراه گزارش کارشناسی تهیه شده که در بالا به آن اشاره شد، به اداره کل اعتبارات بانک ارسال می‌نماید و اداره مذکور درخواست شرکت را به حدود یک سوم تقلیل داده و نهایتاً مصوبه‌ای به مبلغ 3200 میلیارد ریال (به صورت سقف سالیانه) جهت گشایش اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی مدت‌دار از کمیته محترم عالی اعتبارات بانک اخذ می‌نماید. (تاریخ اخذ مصوبه 1388.4.18) بدین صورت که اختیار کامل اعطای تسهیلات موضوع آن مصوبه، تعیین درصد پیش پرداخت، مدت اعتبار اسنادی و نحوه بازپرداخت و نیز اخذ پشتوانه لازم با رعایت کامل ضوابط و مقررات، به بانک صادرات خوزستان تفویض می‌گردد.
در اجرای این مصوبه بانک صادرات خوزستان بدون لحاظ نمودن زیان انباشته مندرج در صورتهای مالی شرکت (بالغ بر 2073 میلیارد ریال) و شمولیت ماده 141 برای شرکت و صرفاً با اخذ تعهد از شرکت در خصوص افزایش سرمایه اقدام به افتتاح 2 فقره اعتبار اسنادی ریالی به مبالغ 138 و 308 میلیارد ریال نموده است (توضیح اینکه در حال اعتبار اسنادی 138 میلیارد ریالی تسویه گردیده و دیگری سررسیده نشده است) و این امر برخلاف بخشنامه شماره 52.3836.3 مورخ 83.4.6 اداره کل اعتبارات می‌باشد.
 
همچنین به استناد ماده 141 ق ت:
«اگر بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا ابقا شرکت مورد شور و رأی واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رأی به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده 6 این قانون، سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش بدهند. در صورتی که هیئت مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده مبادرت نماید و یا مجمعی که دعوت می‌شوند، نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد، هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت دارد درخواست کند.»
‍{قانون تجارت، اصلاحیه سال 1384}

لذا پر واضح است که اعطای تسهیلات به مشمولین ماده 141 ق.ت. ریسک بالایی برای بانک در بر دارد و اکنون شرکت کماکان با همان وضعیت و ساختار مالی (بدهی و دیون و زیان انباشته) و با همان وثائق ملکی پیشنهادی اولیه‌اش،‌درخواست کرده تا در ادامه استفاده از مصوبه تسهیلاتی خود، 3 فقره پروفرمای مربوط به مواد اولیه وارداتی مورد نیاز کارخانه را جمعاً به ارزش حدود 10 میلیون یورو، گشایش اعتبار نماید. 
 
با توجه به موارد فو‌ق‌الاشاره، ادامه این روند یعنی اعطای تسهیلات و اعتبارات بیشتر به شرکت گروه ملی فولاد ایران، با موارد ذیل مواجه است:
1-   شرکت مذکور کماکان اقدام به افزایش سرمایه و رفع شمولیت ماده 141 ق.ت. ننموده است.
2-   شرکت نحوه تعیین تکلیف دیون و بدهی‌های خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی و بانکها و مؤسسات اعتباری مشخص ننموده است. (محل تأمین اعتبار، زمان تسویه تعهدات و دیون،...)
3-    کارشناس بررسی‌کننده پرونده در گزارش و محاسبات خود، نیاز سرمایه در گردش شرکت را 1214 میلیارد ریال برآورده کرده است در حالیکه بدون ذکر دلیل و برنامه توجیه کنند مشخص، پیشنهاد ی معادل حدوداً 9000 میلیارد ریال را با نظر مثبت مطرح نموده و در ادامه اداره کل اعتبارات این رقم را به حدود یک سوم تقلیل می‌دهد و شرکت هیچگونه شکایت و اعتراض واضحی به این اقدام بانک عنوان نمی‌نماید. آیا نیاز واقعی شرکت همین اندازه است یا کمتر و یا حتی بیشتر؟
4-   ارزش، درصد، نوع کاربری و وضعیت فعلی املاک پیشنهادی شرکت (101 ردیف پلاکهای ثبتی) نامعلوم است. چه بسا ترهین برخی از این املاک به منافع بانک بان نباشد (کلینیک، مدرسه،....!!)
5-    وضعیت اعتباری شرکت سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا به عنوان سهامدار جدید شرکت فولاد (شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری می‌باشد)، معلوم نیست. و تعهدات و دیون مستقیم و غیر مستقیم آنها به شبکه بانکی کشور نیز مشخص نمی‌باشد.
علی‌ایحال تناقضات و ابهامات فوق سبب می‌طلبد تا قدری ظریفتر در خواست اخیر شرکت (10 میلیون یورو) مورد بازنگری قرار گیرد، خصوصاً‌ اینکه شرکت چگونه می‌خواهد از زیر بار بدهی و دیون خود خلاص شود؟ اگر نیاز واقعی شرکت 9000 میلیارد ریال است (600 میلیارد یورو + 500 میلیارد ریال) اکنون که بانک صادرات ایران 3200 میلیارد ریال اعتباری به وی اختصاص داده است، کسری این نیاز چگونه تأمین خواهد شد؟ آیا نیاز واقعی شرکت همان نیازسنجی مالی کارشناس محترم استان و به مبلغ 1214 میلیارد ریال است؟ در این صورت مازاد تسهیلات سرمایه در گردش واقعی در چه راهی صرف خواهد شد؟ و...
برای رفع این تردیدها راههای گوناگون وجود دارد، از جمله اینکه محصولات و تولیدات و ظرفیت‌های اسمی و واقعی کارخانه در نظر گرفته شود و نوع مواد اولیه مصرفی و مقدار لازم برای خطوط تولید کارخانه را محاسبه نماییم (نیازسنجی فنی در کنار نیازسنجی مالی)
تولیدات و ظرفیتهای قابل بهره‌برداری شرکت، در حال حاضر عبارتند از:
1-   تیرآهن (به ظرفیت سالانه 385.000 تن)
2-   میلگرد و کلاف (به ظرفیت سالانه 505.000 تن)
3-    مانسمان یالوله بدون درز، به ظرفیت سالانه 120.000 تن.
ماده اولیه اصلی هر سه نوع محصول فوق‌ شمس آهن و بیلت و بلوم (بیلت به ابعاد بیش از  150mm* 150mm) است. شمش یا بیلت پس از داغ شدن و گذر از مراحل گرمایش، فشار و کشش، به این محصولات تبدیل می‌شود. در حالیکه پروفرمای ارائه شده از سوی گروه ملی فولاد ایران شامل مواد دیگری است. (در جدول صفحه قبل این گزارش ذکر گردید) به عنوان مثال شامل ورق سیاه به صورت کلاف (Clils)، که از بازار مصرف خوبی در کشور برخوردار است و غالباً برای لوله‌های درز جوش استفاده می‌شود (نه مانسمان یا لوله بدون درز) البته ورق سیاه مصارف مختلف داشته و مشتری گوناگونی دارد و یکی از آنها لوله درز جوش است.
لازم به ذکر است شرکت گروه ملی فولاد در شرف راه اندازی کوره ذوب خود به ظرفیت سالانه 430.000 تن می‌باشد. با فرض راه‌اندازی کامل این کوره ذوب که آهن قراضه را به شمش و بیلت تبدیل خواهد کرد، آنگاه کک و پرومنگنز به عنوان مواد افزودنی برای پاتیل ذوب خواهند بود مقدار متوسط مصرف این مواد اولیه (کک و پرومنگنز) به شرح زیر است:

1* به ازای تولید هر تن بلیت، به طور متوسط 10 کیلوگرم کک مصرف می‌شود (البته این میزان مصرف کک برای کارخانه‌هایی که گاز اکسیژن را به فرآیند ذوب تزریق می‌کنند، در نظر گرفته شده است و گروه صنعتی و ملی فولاد ایران نیز واحد تولید اکسیژن را دارد و به لحاظ صرفه‌جویی در زمان و انرژی برق (قوس الکتریکی) از اکسیژن استفاده می‌کند.)
2* به ازای تولید هر تن بیلت، به طور متوسط 8 کیلوگرم پرومنگنز مصرف می‌شود.
با توجه به پروفرمای ارائه شده، شرکت قصد واردات 12000 تن کک که تقریباً معادل مصرف 3 سال کوره در حال راه‌اندازی می‌باشد، را دارد و فروشنده آن کمپانی PSI در امارات متحده عربی است. کمپانی PSI توسط «شرکت فولاد خوزستان» و در کشور مذکور به ثبت رسیده تا مواد اولیه وارداتی آن شرکت (فولاد خوزستان) را از دبی وارد نماید.
لذا خرید و واردات این مقدار پرومنگنات برای شرکتی که کوره آن هنوز راه‌اندازی نشده است فاقد توجیه اقتصادی و مالی و فنی است زیرا شرکت دارای بدهی‌های متعددی بوده و در صورت راه‌اندازه کوره نیز، نیاز به خرید این مقدار کک (12000 تن) را ندارد.

با عنایت به مراتب فوق‌الاشاره و تناقضات فنی و اینکه شرکت P.S.I در گروه شرکتهای تابعه فولاد خوزستان می‌باشد، نهایتاً از منابع و کارکنان عالی رتبه شرکت مذکور (فولاد خوزستان) پرسش‌ها و سؤالاتی مطرح گردید و آنها به صراحت بیان کردند که پروفرماهای شرکت P.S.I و اجناس آنها قرار است پس از ورود به کشور بابت طلبشان به شرکت مذکور تحویل شود و به این ترتیب بخشی از دیون و بدهی‌های بین این دو شرکت تسویه می‌گردد.
علی‌ایحال از قصد و نیت شرکت برای وارد کردن ورق سیاه توسط نمایندگی کمپانی FZD (اطریشی)  در کشور امارات متحده عربی اطلاعی در دست نیست ولیکن در تولیدات فعلی شرکت (تیرآهن، میلگرد و مانسمان) مصرف نخواهد شد.
لذا با عنایت و با مذاکره حضوری با مدیرعامل محترم استان خوزستان ایشان نیز اعلام نمودند که استعلام‌های لازم در خصوص میزان بدهی‌های شرکت امیر منصور آریا و شرکت‌های اقماری وابسته نزد سایر بانکها به عمل نیامده و صرفاً‌ به اطلاعات دریافتی از مدیران و متولیان شرکت بسنده شده است.
در مجموع نظر به اینکه انگیزه بانک صادرات خوزستان از این سرمایه‌گذاری کسب درآمد از محل کارمزدها و تعرفه‌‌های بانکی می‌باشد و با توجه به قرائن و شواهد موجود شرکت امیر منصور آریا سرمایه اولیه خود را نیز از محل تسهیلات پرداختی سایر بانکها فراهم نموده، و قصد آن را دارد با دریافت تسهیلات سنگین از بانک صادرات، مطالبات سایر بانکها را از این محل تصقیه نماید. که این موضوع نیز ریسک مضاعفی را از حیث سرمایه‌گذاری برای بانک صادرات فراهم می‌نماید. و در صورتی که گروه صنعتی فولاد به هر دلیل قادر به فائق آمدن بر مشکلات خود نباشد زیان وارده به مراتب سنگین‌تر از سوده‌های پیش‌بینی شده خواهد بود.
با عنایت به مراتب فوق به نظر می‌رسد شرکت گروه ملی فولاد ایران و سهامداران جدید آن فاقد شفافیت و صداقت لازم برای شروع مشارکت مالی با بانک، آن هم در ابعاد و اندازه‌های 3200 میلیارد ریال هستند و از محل اعتبار تخصیصی بانک صادرات ایران قصد تسویه قسمتهای زیادی از بدهی شرکت را دارند لذا پیشنهاد می‌گردد:

1-   با توجه به نیت واقعی شرکت (جابجایی دیون) حتی‌المقدور از افزایش تعهدات شرکت نزد بانک صادرات ایران جلوگیری شود.
2-   در صورتی که اصراری از سوی مدیران محترم در این زمینه باشد، حتی‌المقدر نیازهای واقعی شرکت آن هم با ملحوظ داشتن شرایط زیر، تأمین گردد:
-       وضعیت زیان انباشته و شمولیت ماده 141 شرکت مشخص شود.
-       توان بازپرداخت شرکت نیز علاوه بر نیاز مالی او، (با توجه به وضعیت نامطلوب مالی) لحاظ گردد، ترجیحاً انجام محاسبات و مراحل کارشناسی (به جای تفویض) برای احراز نیاز و توان بازپرداخت در اداره کل اعتبارات صورت پذیرد.
-       وضعیت تعهدات و بدهی (مستقیم و غیرمستقیم) سهامدار جدید به شبکه بانکی کشور مشخص گردد.
-       وثائق معتبری نسبت به املاک لیست شده قبلی در گزارش کارشناسی، از مشتری اخذ گردد. (املاک سهل‌البیع و بلامعارض باشند و پس از تأیید کارشناسان حوزه حقوقی بانک صادرات خوزستان،‌در رهن بانک قرار گیرد) تا پوشش بخشی اعظمی از بدهی‌های شرکت را فراهم آرود.
3-   برنامه‌های مالی و غیر مالی شرکت و زمان و نحوه تأمین اعتبار این برنامه‌ها از سوی شرکت مشخص گردد (طرح توسعه، افزایش سرمایه، تزریق نقدینگی....)
4-   با توجه به حجم بالای مصوبات اعطا شده، قبل از اخذ سفته به امضای سهامدار جدید با مشاوران مالی و حقوقی در خصوص ارزش سهام آنها و جابجایی احتمالی سهامداران و تغییرات احتمالی سبد سهام و ارزش آنها، مشورت لازم صورت پذیرد، ضمن آنکه وضعیت اعتباری و دیون آنها در شبکه بانکی نیز استعلام شود.
مراتب جهت استحضار و صدور دستور مقتضی تقدیم می‌گردد.

انتهای پیام/ص