سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

در مورد ممنوع‌المصاحبه کردن افراد خیلی‌ها فکر می‌کنند که مقصر این ماجرا کمیته انضباطی است در حالی که این کمیته قانونگذار نیست بلکه فقط مجری قانون است. به عقیده من اعضای کمیته انضباطی اشتباه می‌کنند که از این ماده قانونی دفاع می‌کنند چون این مصوب مجمع عمومی بود که در آن مجمع حتی مدیرعامل پرسپولیس که الان سرمربی تیمش ممنوع‌المصاحبه شده است هم حضور داشت.

در واقع باید گفت که کمیته انضباطی بر اساس مصوبه مجمع یک رای را انشا کرده است. من دلیلی نمی‌بینم که اعضای این کمیته در جهت دفاع از این قانون تصویب شده صحبت کنند زیرا آنها این قانون را مصوب نکرده‌اند. این ایراد متوجه بیش از 70 هزارنفر از اعضای مجمع عمومی است که هیچ کدام از اعضای کمیته انضباطی در آن عضویت ندارند.

به عقیده من دو مورد از مواردی که در آیین‌نامه انضباطی وجود دارد با مقررات فیفا در تعارض است. یکی ممنوع‌المصاحبه کردن افراد و دیگری ممنوعیت ورود خبرنگاران به ورزشگاه‌ها ولی در سایر موارد می‌توان گفت که آیین‌نامه انضباطی با قوانین نوشته شده در فیفا مطابقت دارد. جالب است بدانید در اساسنامه فدراسیون نیز موارد دیگری خلاف قانون اساسی وجود دارد؛ مثلا اینکه افراد نباید مسائل فوتبال را به دادگاه‌های بیرون از سیستم ورزش ارجاع دهند. در حالی که قانون اساسی می‌گوید مراجعه به دادگاه حق مسلم هر شخص است و هیچ کس را نمی‌توان از دسترسی به این دادگاه منع کرد. در ضمن فیفا اساسنامه یک کشور را در صورتی می‌پذیرد که سه چیز در آن وجود داشته باشد؛

اول آنکه دعواهای ورزشی در خانواده فوتبال حل شود و به دادگاه بیرون نرود. دوم اینکه در مورد تبعیض نژادی و قومی محرومیت در نظر بگیرد و سوم اینکه تنبیهات دوپینگ در کمیته انضباطی لحاظ شود. کمیته انضباطی فکر می‌کرد با ممنوع‌المصاحبه کردن دایی به جای محرومیت، با تنش کمتری مواجه می‌شود در حالی که این موضوع باعث شد حتی مقامات کشوری و مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور با این تصمیم مقابله کنند. ممنوع‌المصاحبه کردن افراد در حیطه قانونگذاری در فوتبال نیست و هر گونه آزردگی خاطر از انجام مصاحبه فقط با محرومیت و جریمه نقدی مواجه می‌شود. مجمع عمومی بدون توجه به نظر کارشناسی، موضوع ممنوع‌المصاحبه کردن افراد و راه ندادن خبرنگاران به ورزشگاه را به اشتباه درون آیین‌نامه قرارداد که فعلا اولین جنجال آن آغاز شده است.

 این موضوع باعث شده که سایر مربیان در روزهای اخیر از ادبیات بهتری استفاده کنند چون احتمال می‌دهند برای خودشان مشکلاتی به وجود بیاورند. من فکر می‌کنم حکم ممنوع‌المصاحبه شدن دایی لغو خواهد شد ولی او با اولین مصاحبه‌ای که علیه داوری یا مسائل دیگر که مربوط به فدراسیون می‌شود به‌طور حتم محروم و جریمه خواهد شد. به هر حال کمیته انضباطی از این پس فشارهای بیشتری را تحمل خواهد کرد چراکه مربیان محروم شده انتظار دارند سایر هم صنفان‌شان که مصاحبه‌های تند انجام می‌دهند هم محروم شوند و این در حالی است که کمیته انضباطی نمی‌تواند همه را ممنوع‌المصاحبه کند.

هوشنگ نصیرزاده