سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

رئیس مجلس منتقدان مصوبه اخیر مجلس را دریده گو،غوغاسالار و  بی منطق خواند
 به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست تخصص تاریخ مجلس که عصر امروز در تالار مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به فراز و فرود تاریخ پارلمان در دوره مشروطه و پس از آن گفت: قبل از انقلاب مشروطه شرایطمان به نحوی بود که بهایی به قانون نمی دادند حاکمان مجریان و طراحان قانون بودند و مردم هم رعیت.
وی ادامه داد: در آن زمان نوعی دیکتاتوری همه جانبه در کشور وجود داشت که پس از آن کاری که در مشروطه شد توانست به تشکیل نهاد مجلس کمک کند که در این فضا حرکت علما و روشنفکران عملا طوری سوق داده شد که به دستور مظفرالدین شاه فرمان تشکیل مجلس شورای اسلامی صادر شود.
وی در ادامه گفت: این شرایط به جایی رسید که بلوغ سیاسی و داشتن پارلمان در کشور تصویب شد و امروز اگر 104 سال سابقه قانومندی در کشور وجود دارد نشانه بلوغ سیاسی مردم ایران است.
رئیس قوه مقننه به دوره های مختلف مجلس از مجلس اول تا مجلس بیست و چهارم اشاره کرد و گفت: مجلس اول مجلسی بسیار قوی بود اگرچه بیشتر وقت خود را صرف نظامات در مجلس کرد اما از قدرت مناسبی برخوردار بود.
لاریجانی با اشاره به فضای مجلس اول متذکر شد: اگر دست قدرتمندان برای انحلال کشور باز شود از این اهرم (مجلس) حتی در وجه خوش خیم آن استفاده می کنند تا نیات خود را عملی سازند و همه باید بدانیم که ا نحلال مجلس کلید هر نوع دیکتاتوری در کشور است.
وی مجلس دوم را شاهد چهره ای درجه اول دانست و ا دامه داد: در مجلس دوم ساختار قوه مقننه تکمیل یافت و این هم بخش دیگری از بلوغ سیاسی در کشور ایران است.
لاریجانی با بیان آنکه ما دموکراسی در کشور نداریم که با زور بشود مردم را اداره کرد گفت: برای عملی شدن دموکراسی در کشور حتما باید از ظرفیت های مختلف استفاده کرد تا دموکراسی در کشور پیاده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: نقش مدرس هم در آن دوره از مجلس هم بارز بود.
لاریجانی نقش مجلس دوم را در آگاه کردن مردم بسیار بالا دانست گفت: در همین دوره بود که قرار دادهای خائنانه و التیماتوم به روس به وجود آمد و این مجلس بود که مردم را بیدار کرد تا در مقابل قرار دادهای خائنانه و التیماتوم بایستند.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان آنکه از مجلس سوم به بعد شاهد نوعی دقلکاری برای ورود و نفوذ نمایندگانی نه از جنس مردم در مجلس بودیم افزود: در دوره بعد دخالت ها بیشتر شد به طوری که زمانی که اقبال وزیر کشور بود با همدستی اشرف اکثر نمایندگان مجلس که وارد مجلس شدند از درباریان بودند. در مجلس ششم هم فصاحت به نهایت رسید طوری که شهربانی نمایندگان را تایید می کرد و دربار نسخه ورودی آنها را می پیچید.
علی لاریجانی در ادامه سخنرانی خود در تشریح وضعیت مجالس در ایران تصریح کرد: در مجلس هفتم شاهد دیکتاتوری کاملی بودیم و از مجلس هفتم تا مجلس سیزدهم دوره سیاهی را در پارلمان شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه از مجلس شانزدهم شاهد تفاوت در این روند هستیم ادامه داد: مجلس شانزدهم نیز تاریخ غمباری را دارد اما در عین حال فضای نسبتا متفاوتی برای مردم از طریق مجلس به وجود آمد و همان زمان بود که شرایط در مجلس تغییر کرد که منجر به تغییر شرایط در کشور شد.
رئیس قوه مقننه مطالعه تاریخ مجلس در ایران را پرارزش دانست و افزود: مطالعه این تاریخ می تواند به وضعیت فعلی کشور کمک کند.
وی در ادامه به فضای مجلس بیست و چهارم اشاره کرد و گفت: مجلس بیست و چهارم هم یک فضای سلبی را در مجلس بوجود آورد و ما شاهد حضور نمایندگان دست چین در مجلس هستیم.
وی با بیان آنکه در این مجلس همه نمایندگان از حزب رستاخیز بوده اند افزود: همین رفتارها و وجود یک حزب یک دست در مجلس آن زمان باعث دیکتاتوری شاه شد.
لاریجانی با بیان آنکه شاه فکر می کرد با یک دست شدن مجلس شورای اسلامی اوضاع بروقف مراد وی خواهد بود ادامه داد: اما همین یکدست شدن تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاریخ پارلمان در ایران را با همه فراز و فرودها نشانه بلوغ سیاسی دانست و ادامه داد: هر وقت مجلس از اقتدار برخوردار بود کشور توانست در مقابل بیگانگان ایستادگی کند و هر وقت مجلس پایداری نداشت استقلال کشور دچار آفت شد.
رئیس قوه مقننه افزود: در واقع اگر منتخبین واقعی مردم با رای واقعی مردم می توانستند در دوره شاه به مجلس وارد شوند شاهد دخالت های بیگانگان در این دوره نبودیم.
وی ادامه داد: در این دوره شاهد وابستگی های سیاسی و اقتصادی و مضرور شدن کشور و نوعی دیکتاتوری محض هستیم چرا که منتخبین واقعی مردم در مجلس نبودند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه وجود این روند را در تاریخ 104 ساله پارلمان در ایران منجر به نگاه ویژه مردم و امام به مجلس دانست و تصریح کرد: همین تجربیات نگاه ویژه امام به مجلس را رقم زد.
وی اضافه کرد: این سخن امام که مجلس باید در راس امور باشد حمایت وی و نگاه ویژه ای را به مجلس شامل می شود.
لاریجانی ادامه داد: این سوال جدی است که آیا این نوع نگاه امام یک رفتار تاکتیکی بود که در شرایط آن روز در نوع نگاه امام وجود داشت.
لاریجانی با بیان اینکه برداشت من این نیست اظهار کرد: نگاه نافذ امام حرکت ملت و صیانت از مجلس را در پایداری پارلمان می دانست.
رئیس قوه مقننه با بیان آنکه امام از مطالعه تاریخ مجلس در کشور تجربه داشت تصریح کرد: وی می دانست که مجلسی که متشکل از نمایندگان با رای واقعی ملت باشد دچار تزلزل نخواهد شد و همین طور مجلسی که بر دوش منتخبین واقعی باشد شکست ناپذیر است.
وی نگاه امام را نگاهی استراتژیک دانست و تصریح کرد: همه رهبران صدر انقلاب به این موضوع توجه داشتند و این امر را رکنی از مردم سالاری دینی می د انستند که اگر شکل نمی گرفت عملا دموکراسی در کشور وجود نداشت.
وی ادامه داد: این فهم عمیق از ارزش پارلمان از ا بتدا در رهبران جمهوری اسلامی ایران بود.
رئیس قوه مقننه در ادامه نکته مهم را آن دانست که با تجربه ای که از انحلال پارلمان در ایران بود امروز در قانون اساسی هیچ کس حق انحلال مجلس را ندارد چون سابقه بدی از انحلال مجلس در کشور وجود داشت و این نکته بسیار مهمی است.
رئیس قوه مقننه دومین نکته را از تجربیات بدست آمده از انحلال مجلس در ایران آن دانست که هیچگاه کشور نباید بدون مجلس باشد.
وی ادامه د اد: شرایط سختی را در دوران جنگ و کودتا در کشور داشته ایم اما در همه این شرایط پارلمان در ایران وجود داشته است و این اصرار امام و رهبران بود که کشور باید دارای پارلمان قوی و منسجم در کشور باشد.
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: همینطور در قانون اساسی آمده است که نمایندگان مردم از هر بخشی که باشند در قبال همه مردم وظیفه دارند و همینطور این مورد به مجلس هم گوشزد شده است که مجلس در همه امور می تواند اظهار نظر نماید.
علی لاریجانی با بیان آنکه نمی خواهم بگویم تاکنون در قبال مجلس در کشور ما شیطنتی نبوده است اظهار داشت: گاهی ضدانقلاب ها و گاهی عوامل داخلی شیطنت هایی را داشته اند و دلیل آن یا ندانستن موضوع بوده است و یا فکر می کردند که با رای مجلس ضرر می کنند.
لاریجانی تاکید مجلس را در صیانت از نظر مردم و قانونگرایی صنفی ندانست و ادامه داد: بلکه نداشتن مجلس قوی همیشه به کشور و جامعه ضرر رسانده است.
وی در ادامه الزام به اجرای قانون را باعث آن دانست که همه شئونات در کشور ضابطه مند باشند و ادامه داد: این روزها گاهی برای مجلس خط و نشان می کشند اما تفکیک قوا در نظام این است که قدرت در کشور کنترل شود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: از آنجایی که قوه مجریه و قضاییه قدرت بالفعل دارند اگر توسط قوه دیگر کنترل نشوند دست به اعمالی می زنند که به ضرر مردم تمام می شود پس این کنترل مجلس باعث می شود که قوا همیشه حقوق ملت را در نظر گیرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود به مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مصوبه روز گذشته که قدری در کشور داغ شد یا آنرا داغ کردند نشاندهنده آن است که بعضی از افرادی که سرو صدا می کنند و این مصوبه را خلاف قانون می دانند کل مصوبه را خوب نمی دانند.
لاریجانی ادامه داد: این مصوبه راجع به همه موسسات آموزشی غیردولتی است که در آن تکلیف اساسنامه و شهریه موسسات غیردولتی تابع نظامات خاصی شده است.
وی در ادامه اظهارات خود به اخطار یکی از نمایندگان اشاره کرد و گفت: من این اخطار را از آن جهت که اخطار قانون اساسی بود وارد دانستم اما خود متن لایحه که راجع به همه موسسات غیردولتی است مشکلی ندارد.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: حالا بخش خاصی در کشور تمام این مصوبه را کنار گذاشته اند و تنها آن قسمت را که شامل دانشگاه آزاد اسلامی می شود بزرگنمایی کرده اند.
رئیس قوه مقننه با بیان آنکه مجلس تابع نظامات قانونی است گفت: من نمی توانستم به خاطر اخطار قانون اساسی که خود وارد دانستم نظر مجلس را نگیرم و مصوبه را از دستور کار خارج کنم.
وی با بیان آنکه رئیس مجلس نمی تواند وقتی اخطار قانون اساسی را وارد دانست مصوبه را از دستور کار خارج کند گفت: جلسه دیروز طبق آئین نامه داخلی مجلس اداره شد من اخطار را قانونی دانستم چون بخشی از آن مشمول دانشگاه آزاد می شد اما نظامات مجلس اقتضا می کند که در نهایت رای نمایندگان مجلس گرفته شود.
رئیس قوه مقننه در ادامه به انعکاس این مصوبه در رسانه ها و اظهارات برخی از شخصیت ها در رابطه با نوع نگاه رئیس مجلس به این مصوبه پرداخت و ادامه داد: یکی از افراد اظهار نظری داشته است که در مجلس ششم در بحث قانون انتخابات وقتی رئیس مجلس (کروبی) حکم ولایی رهبری را دید قانون را از دستور کار خارج کرد پاسخ من به نویسندگان این نظریه آن است که اینجا فقط اخطار قانون اساسی بود نه نظر رهبری که به تشخیص من وارد بود اما مجلس آنرا وارد نمی دانست.
رئیس قوه مقننه در نهایت نظر نهایی را به عهده شورای نگهبان دانست و گفت: شورای نگهبان قضاوت کند اگر نظر رئیس مجلس را ملاک قرار می دهد این مصوبه را رد کند و اگر رئیس مجلس موظف به رای گیری از نمایندگان بود این مصوبه را تایید کند.
لاریجانی با بیان آنکه این مصوبه دیگر این غوغاسالاری ها را ندارد ادامه داد: اگر نسبت به جایگاه مجلس با دریدگی صحبت شود به معنای آن است که منطقی عمل نشده است.
لاریجانی ادامه داد: این همان مجلسی است که وقتی در رابطه با کشورهای همسایه مصوبه ای را داشت خودتان هورا کشیدید و برای آن احسنت گفتید چطور اگر مطابق میلتان نباشد مجلس را به آتش می کشید.
رئیس قوه مقننه این نوع رفتارها را نسبت به مجلس را عاقلانه ندانست و ادامه داد: این نوع رفتار توهین به ملت است و شاید هم گاهی برخی افراد آنقدر غرق در یک قوه اند که چشم دیدن قوه دیگر را ندارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: از این فراز و فرودها همچنان در مجلس وجود دارد وا صرار ما آن است که قانون اساسی رعایت شود.