سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

نیروی انتظامی که در سال های اخیر پیش قراول برخود با مفاسد و بی بند و باری اجتماعی بوده این بار ترجیح داده است در برابر این خواسته عمومی سکوت کند چه آنکه برای راه اندازی گشت ارشاد تعلل بیش از اندازه به خرج می دهد.
به گزارش سرویس جامعه جهان، طرح ارتقای امنیت اجتماعی که به عنوان برنامه اجرایی نیروی انتظامی دراستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان بخشی از طرح توسعه فرهنگ حجاب و عفاف تا قبل از انتخابات نهم ریاست جمهوری با جدیت پیگیری می شد، همزمان با اجرابا انتقادهایی مواجه شد که این مساله با شعارها و برنامه های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری نهم که هر کدام برای پیشی گرفتن از رقیب، مخالفت و نقد جدی طرح را در دستور کار تبلیغاتی خود قرار داده بودند به اوج رسید.

همزمان با این انتقادها که بیشتر رنگ تبلیغاتی به خود گرفته بود برخی خبرگزاری ها خبر دادند که فرمانده نیروی انتظامی در نامه ای به یک مقام بلند پایه نظام از کم کاری 22 دستگاه، وزارتخانه و نهاد مهم کشور که در بحث حجاب به نوعی دخیل هستند، به شدت ابراز گلایه کرده است.

" احمدی مقدم" که خود نیز ارسال این نامه گلایه آمیز را تایید کرده در آن نامه آورده بود که نیروی انتظامی تنها نهادی است که یک تنه در برابر موضوع بدحجابی وارد میدان شده است و نه تنها از جانب سایر دستگاه‌ها مورد حمایت قرار نگرفته بلکه به شدت مورد انتقاد مخالفان قرار گرفته است.

در پی ارسال این نامه، ضمن تقدیر از اقدامات نیروی انتظامی در بحث اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی به ویژه در موضوع مفاسد اجتماعی، مدیران سایر دستگاه های مسئول در طرح "عفاف و حجاب" با تذکری شدید روبرو شده و درخصوص برگزاری جلساتی ویژه با حضور این مدیران تا حصول نتیجه تاکید شد.

شنیده های خبرنگار جهان حاکی است، نیروی انتظامی و وزارت کشور در ماههای اخیر با مسکوت گذاشتن طرح امنیت اجتماعی، قصد دارند عموم جامعه و نخبگان کشور را به اجماع در برخورد با مفاسد اجتماعی و حل ریشه ای موضوع برسانند و اصطلاحا جامعه را برای برخورد انتظامی با ناهنجاری های اجتماعی تشنه کنند.

به نظر می رسد هم اکنون با توجه به افزایش بی بندو باری و بدحجابی در سطح جامعه و نیز اعلام نظر مثبت رهبر انقلاب در باره اجرای طرح عفاف و حجاب که از زبان حسینیان؛ عضو مجمع نمایندگان روحانی بیان شد، جامعه به سمت احساس نیاز در اجرای طرح و برخورد انتظامی با مظاهر مفاسد اجتماعی پیش می رود.

اخیرا پس از برگزاری راهپیمایی اعتراض آمیز مردم تهران و چند شهرستان دیگر که بعد از اقامه نماز جمعه برگزار شد و اعتراض گسترده ائمه جمعه همچنین اعلام نظر برخی از مراجع از جمله آیت الله مکارم شیرازی، برخورد با مفاسد اجتماعی تقریبا به یک خواست عمومی تبدیل شده و نامه 236 نماینده ملت به وزارت کشور و نیروی انتظامی در برخورد با بد حجابی، گواه این مدعاست. 

با این حال هنوز معلوم نیست که چرا ناجا در راه اندازی نسخه اصلاح شده گشت ارشاد هنوز تعلل به خرج می دهد.اگر چه برخی اخبار حاکی از آن است که گرایشات مختلفی برای اجرای گشت ارشاد در دولت وجود دارد اما به نظر می رسد با تاکید رهبر انقلاب برای اجرای تام و تمام قانون عفاف و حجاب، حجت بر همه تمام شده باشد.

بازخوانی نامه چندی پیش فرمانده ناجا به رهبر انقلاب ،طرح این نگرانی است که نکند بار دیگر برخی مقاومت ها در وزارت کشور و بدنه دولت عرصه را بر نیروی انتظامی چنان تنگ کند که وظایف اصلی این سازمان به فراموشی سپرده شود.

این ماجرا وقتی نگران کننده تر می شود که فرمانده ناجا می گوید زمانی گشت ارشاد را مجددا راها ندازی می کنیم که دیگر کسی به ما انتقاد نکند.
طرح توسعه فرهنگ حجاب و عفاف در سال ???? توسط شورای فرهنگی، اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که بر اساس آن وظایفی بر عهده 23 دستگاه، وزارتخانه و نهاد برای ارتقای عفاف و حجاب گذاشته شد اما سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت از ابلاغ آن خودداری کرد. پس از گذشت چند سال از تصویب طرح مقرر شد در سال ?? به ادارات و سازمان های سراسر کشور ابلاغ شود، اما در سال ?? خبر تعطیلی طرح از سوی رئیس جمهور در رسانه ها منتشر شد.این طرح وظایف دستگاه های کشور و نقش آن ها را در توسعه فرهنگ حجاب و عفاف مشخص کرده است و بر اساس آن 21 وظیفه برای نیروی انتظامی و ?? وظیفه برای صداوسیما تعریف شده که آنان را موظف می کند برای توسعه فرهنگ عفاف آن ها را اجرا کند. علاوه بر این برای همه دستگاه های فرهنگی دیگر نیز وظایف خاصی تعریف شده است.


قوه قضائیه، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت کشور، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ملی جوانان، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شورای فرهنگ عمومی، دفتر مطالعات زنان حوزه علمیه، مرکز امور زنان و خانواده، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و ... از جمله نهادهای درگیر در امر ساماندهی حجاب و عفاف در کشور هستند که برای هر کدام از آنان در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفی مشخص شده است.