سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

اعتراف بهمنی/ تورم ناشی از  آزادسازی قیمت‌‌‌ها خارج از اراده بانک مرکزی است

اعتراف بهمنی/ تورم ناشی از آزادسازی قیمت‌‌‌ها خارج از اراده بانک مرکزی است

  بهمنی از پیش بینی کاهش نرخ تورم به 7 درصد تا اول مهرماه یعنی تا پیش از هدفمندسازی یارنه ها خبرداد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تداوم کاهش نرخ تورم در کشور قطعی است، از پیش بینی کاهش نرخ تورم به 7 درصد تا اول مهرماه خبر داد اما گفت: تورم ناشی از آزادسازی قیمتها خارج از اراده بانک مرکزی است. 
محمود بهمنی در گفتگو با مهر درباره سیاستهای ضد تورمی بانک مرکزی گفت: برای کنترل نرخ تورم باید سیاستهای پولی و مالی با یکدیگر در نظر گرفته شوند، تمام مسائل مربوط به کنترل تورم نیز به بانک مرکزی مربوط نمی شود.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی با کمک ابزارهای پولی و نرخها، نرخ تورم را کنترل می کند، افزود: با افزایش نرخهای سود سپرده ها قطعا منابع بیشتری جذب بانکها می شود که این امر یک نوع شیوه برای کنترل نرخ تورم است.
وی ادامه داد: اما با کاهش نرخهای سود سپرده منابع از بانکها خارج و کمتر جذب بانکها می شود و وارد بازارهای مالی دیگری نظیر بورس می شود، در کشور ما نیز نقدینگی به جز بانکها وارد بورس می شود، زیرا راههای سوق یافتن منابع مالی به دیگر بازارها نظیر طلا و ارز را بسته ایم.
بهمنی گفت: بانک مرکزی در بخش سیاستهای پولی برای کنترل تورم نرخهای سود بانکی، توزیع بخشی تسهیلات و سپرده های قانونی را نیز کنترل می کند و از این طریق نیز حجم نقدینگی، خطوط اعتباری و غیره کنترل می شود.

سیاست‌های پولی و مالی

وی عنوان کرد: از سوی دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز سیاستهای مالی را اعمال می کند، یعنی سیاستهای مالی و پولی همچون دو بال هستند، همچنین تورم از مسائل مالی همچون سهام، بورس، مالیات و غیره تاثیر می پذیرد. به عنوان مثال، اگر مالیاتها به درستی اخذ شود، قدرت خرید مردم تحت تاثیر قرار می گیرد، قدرت خرید نیز تقاضا را متاثر می کند و در مجموع تقاضا بر روی تورم اثر می گذارد.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه تورم ناشی از آزادسازی قیمتها خارج از اراده بانک مرکزی است، عنوان کرد: سیاست اصلاح قیمتها برنامه ریزی شده و باید این دوران پشت سر گذاشته شود، باید رشد و افزایش قیمتها ناشی از این کار را بپذیریم و برروی آنچه حاصل شده، برنامه ریزی کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به روندی که هم اکنون در نرخ تورم کشور حاصل شده، کاهش نرخ تورم قطعی است، پیش بینی می شود که نرخ تورم تا پایان شهریورماه امسال اگر هدفمندی یارانه ها اجرا نشود به حدود 7 درصد کاهش یابد ؛ اما اجرای این طرح قطعا تاثیر خود را خواهد گذاشت.
نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به فروردین امسال معادل 10.4 درصد، اردیبهشت ماه 9.9 درصد، خردادماه 9.4 درصد، تیرماه 9.1 درصد و در پایان مردادماه امسال نیز 8.8 درصد بوده که روند کاهنده خود را در مدت 5 ماهه ابتدای امسال طی کرده است.

جایگزینی ارزها به جای دلار

بهمنی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر جایگزینی سایر ارزها به جای دلار در صادرات محصولات نفتی گفت: معاملات ما با سایر کشورها با هر ارزی انجام می شود، ممکن است معاملات، تبادلات و تسویه حساب با برخی از کشورها با پول خود آنها صورت گیرد.
وی در پاسخ به این مطلب که آیا این امر با توجه به اینکه ارز مربوطه به دلار تبدیل می شود، باعث افزایش هزینه ها نخواهد شد؟ اظهارداشت: برخی از تصمیمات هزینه ها را افزایش می دهد، باید در جایی هزینه ها را نیز پرداخت.


حذف روز گفت و گوی تمدن ها از تقویم رسمی کشور

  - براساس تصمیم شورای فرهنگ‌عمومی؛ روزهای مبارزه با استعمار انگلستان، بصیرت و میثاق امت با ولایت، بسیج اساتید، مقاومت و پایداری به تقویم‌ملی کشور اضافه و روزهای اسنادملی، گل و گیاه و گفت‌وگوی تمدن‌ها از تقویم حذف می‌شوند.

نشست مناسبت‌های مصوب تقویم رسمی کشور برای سال 1390 هجری شمسی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با حضور منصور واعظی(دبیر شورای فرهنگ عمومی) برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دبیر شورای فرهنگ عمومی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس درمورد تغییرات متن و ضمیمه تقویم سال 1390 ه. ش. گفت: بخشی از مناسبت‌ها در متن تقویم درج خواهد شد و برخی در ضمیمه ی آن. همچنین تعدادی از مناسبت‌ها که موضوعیت‌شان را از دست داده‌اند یا متولی‌ای برای پیگیری آنها نبوده؛ حذف شده است.

وی لیست مناسبت‌هایی را که قرار است در متن تقویم منتشر شود، به شرح زیر اعلام کرد:
1ـ روز مبارزه با استعمار انگلستان.
واعظی توضیح داد: رئیس علی دلواری در مواجهه با نیروهای متخاصم انگلیسی نبرد کرد و به شهادت رسید. با همه‌ی شیطنت‌ها و خباثت‌هایی که انگلستان نسبت به ایران انجام داده است، در تقویم مناسبتی برای رویکرد انگلستان موجود نبود. بنابراین 12 شهریور که مصادف با 12 شهریور 1294 است به عنوان سالروز شهادت رئیس علی دلواری در نظر گرفته خواهد شد.
2ـ 29 دی‌ماه به عنوان روز غزه.
3ـ نهم دی ماه تحت عنوان روز بصیرت و میثاق امت با ولایت.
به‌گفته واعظی، به مناسبت ایستادن مردم دربرابر جریان نفاقی که پس از انتخابات سال گذشته شکل گرفته است؛ این روز با این نام نامیده شد.
4ـ 31 خرداد مصادف با سالروز شهادت دکتر چمران به نام روز بسیج اساتید
5ـ 21 فروردین مصادف با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی تحت عنوان روز هنر انقلاب اسلامی.
6ـ چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری. این روز همچنین روز دزفول خواهد بود به دلیل نقش برجسته مردم دزفول در جنگ تحمیلی.
دبیر شورای فرهنگ عمومی؛ ده مناسبت را که در زمینه‌ی تقویم 1390 هجری شمسی درج خواهد شد، به شرح زیر اعلام کرد:
1ـ 5 خرداد روز نسیم مهر به بهانه‌ی حمایت از خانواده‌های زندانیان.
2ـ چهارم ربیع‌الثانی سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).
3ـ 31 مرداد روز صنعت دفاعی و به درخواست وزارت دفاع.
4ـ 17 شوال روز نبرد علی امیرالمومنین(ع) با عمربن عبدود در جنگ خندق با نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای. این روز به درخواست سازمان تربیت‌بدنی درنظر گرفته شده است.
5ـ سوم صفر مصادف با روایتی ضعیف‌تر که درباره ولادت‌ امام محمدباقر(ع) وجود دارد.
6ـ 10 تیر به مناسبت روز آزادسازی شهر مهران و به درخواست استانداری ایلام
7ـ سوم دی به نام روز ثبت‌احوال به مناسبت اولین شناسنامه‌ای که کشور ما و به نام خانم فاطمه ایرانی صادر شده است.
8ـ نیمه شعبان مصادف با سالروز تولد حضرت امام زمان(عج) به نام روز سربازان گمنام امام زمان(عج) و به درخواست وزارت اطلاعات.
9ـ 5 ذی‌القعده به مناسبت روز بزرگداشت حضرت صالح بن‌موسی کاظم(ع) و به پیشنهاد هیات امنای امامزاده صالح.
10ـ 26 آبان همزمان با سالروز آزادسازی سوسنگرد از اشغال بعثی‌ها و تحت نام سالروز آزادسازی سوسنگرد.
منصور واعظی افزود: علاوه بر این تغییرات پنج مناسبت را از متن تقویم حذف کرده‌ایم. اینها مناسبت‌هایی است که دلالت‌های ضعیف‌تری داشتند یا موضوعیت خود را از دست داده بودند یا متولی نداشتند:
1ـ 17 اردیبهشت روز اسناد ملی
2ـ 25 خرداد روز گل و گیاه
3ـ 30 شهریور روز گفت‌وگوی تمدن‌ها
واعظی درمورد حذف این روز توضیح داد: روز گفت‌وگوی تمدن‌ها باتوجه به مسائل سیاسی خاصی نامگذاری شد. اما چون اکنون متولی خاصی ندارد از تقویم حذف خواهد شد. ؟؟؟؟؟؟؟؟
4ـ 20 مهر روز اسکان معلولان و سالمندان
5ـ 5 دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله
وی همچنین شش مناسبتی را که از ضمیمه‌ی تقویم حذف خواهد شد، به شرح زیر اعلام کرد:
1ـ 10 فروردین روز همه‌پرسی تغییر نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی ایران
2ـ 20 فروردین روز قطع مناسبات سیاسی ایران و آمریکا
3ـ 21 فروردین روز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب شماره 100 به فرمان حضرت امام(ره)
4ـ 1 خرداد روز آغاز محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سال 1359 هجری شمسی
5ـ 5 بهمن روز انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال 1358
6ـ 24 اسفند روز برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1358
در ادامه جلسه منصور واعظی در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم وجود دلالت محکمی که میان روز شهریار و روز شعر و ادب وجود دارد، گفت: شهریار از برجسته‌ترین شعرای معاصر کشور است. اما درعین حال پیشنهادهای مختلفی داشته‌ایم که روز حافظ، سعدی یا فردوسی به نام روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شود که این موضوع هنوز به بحث گذاشته نشده است.


روایت مستند سازی ایرانی که سه هفته با بن لادن زندگی کرد

 - رضا برجی یکی از وستند سازان کشورمان در گفت وگویی از سه هفته همراهی با اسامه بن لادن خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین رضا برجی مستند سازی که در 14 جنگ بین المللی حضور داشته در گفت و گو با هفته نامه«سر نخ» از دورانی گفته که سه هفته با اسامه بن لادن زندگی کرده است و گفته است: من و حسین جعفریان در افغانستان سوار ماشین بودیم که راهنمای طالبانی مان او را در جاده دید و گپی 15 دقیقه ای با هم زدیم. ملاعمر تنها بود و خودش رانندگی می کرد.

ور درباره ملاقات با بن لادن می گوید: در سال 1368 زمانی که اسامه بن لادن به عنوان یک مجاهد خارجی در افغانستان می جنگید و هنوز با آمریکایی ها ارتباط داشت و حادثه 11 سپتامبر هم پیش نیامده بود، سه هفته با او زندگی کردم بعد از آنکه توسط میلیشیا"گروه شبه نظامی "در افغانستان برسانم در پاکستان به من گفتند بهترین کار این است که از طریق بن لادن که یک عرب مجاهد است به افغانستان بروی برای من سوژه بکر و خوبی بود. یک نیروی خارجی که در افغانستان می جنگید آنها من را به بن لادن رساندند ولی اجازه هیچ گونه فیلم برداری به من ندادند با خودم گفتم خب این یک سفر تحقیقاتی است و در سفر بعد این فرصت پیش می آید گه بتوانم تصویر بگیرم ولی این شانس هیچ وقت پیش نیامد.

رضا برجی درباره ویژگی های بن لان گفته است: بن لادن آدم تحصیل کرده ای بود که در آمریکا درس خوانده بود و رفتارش با من به عنوان یک مستند ساز خیلی خوب بود


شکایت زندی از تیم آپولون  قبرس به فیفا

شکایت زندی از تیم آپولون قبرس به فیفا

- فریدون زندی هافبک تیم فوتبال استیل آذین به دلیل عدم پایبندی تیم قبلی اش آپولون قبرس از این باشگاه به فیفا شکایت کرد.

فریدون زندی که قبل از حضور در تیم استیل آذین در تیم آپولون قبرس بازی می کرد به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مالی اش به طور کامل و برخی از مشکلات دیگر از سوی باشگاه قبرسی، از این باشگاه رسما به فیفا شکایت کرد بر همین اساس فیفا در روز شنبه هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد تا به شکایت زندی از تیم باشگاهی سابقش رسیدگی کند.
طبق هماهنگی های انجام شده زندی از روز یکشنبه در اردوی تیم استیل آذین که در رامسر برگزار خواهد شد شرکت خواهد کرد.

 


بازتاب یک خبر/قانون هدفمندى  یارانه‌ها در مهرماه بدون تاخیر اجرا مى شود

بازتاب یک خبر/قانون هدفمندى یارانه‌ها در مهرماه بدون تاخیر اجرا مى شود

معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور، محدوده اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را مهر ماه اعلام کرد.

در پی اعلام خبر تاخیر اجرای هدفمندسازی یارارانه ها سایت دولت خبری به نقل از معاون رئیش جمهور منتشر کرد که بر اجرای هدفمندسازی یارنه ها از مهر ماه تاکید دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به اعداد و ارقامی که اخیرا درباره میزان یارانه‌های نقدی اعلام شده است، اظهار داشت: تاکنون میزان یارانه‌های نقدی از سوی کارگروه تحول اقتصادی دولت اعلام نشده است.
وی اعداد و ارقامی که برخی رسانه‌ها در خصوص یارانه‌های واریزی به حساب سرپرستان خانوار اعلام می‌کنند را "گمانه‌زنی‌های افراد " دانست و خاطر نشان کرد: میزان دقیق یارانه‌های نقدی تاکنون مشخص نشده است.

تمهیدات لازم برای اجرای دقیق قانون یارانه‌ها را اندیشیده‌ایم
معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور گفت: هنگامی که یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، میزان دقیق آن مشخص خواهد شد.
میرتاج‌الدینی بر همین اساس با تاکید بر اینکه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شده، افزود: دولت تمهیدات لازم را جهت اجرای کامل این قانون اندیشیده است و این کار را با دقت انجام خواهد داد.
به گفته وی، قانون یارانه‌ها در نیمه دوم سال جاری اجرا و مراحل آن طی خواهد شد.

اخبار تعویق در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها صحت ندارد
معاون رئیس‌ جمهور در امور مجلس با رد برخی اخبار منتشره مبنی بر تعویق در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: با توجه به اینکه طبق اعلام قبلی قرار است واریز یارانه نقدی و اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی در راستای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در نیمه دوم سال جاری آغاز شود، اخبار تعویق یا تاخیر در اجرای این قانون درست نیست.
میرتاج‌الدینی با تاکید بر اینکه محدوده آغاز عملیات اجرایی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مهر ماه خواهد بود، اظهار داشت: دولت نسبت به زمان واریز کردن یارانه نقدی و میزان آن و همچنین میزان تغییر در قیمت‌ حامل‌های انرژی اطلاع‌رسانی کامل و شفافی خواهد داشت.
وی در خاتمه گفت: یارانه‌های نقدی 2 ماه به 2 ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد
.


حرفم را تلفنی به دایی می‌زنم  نه در مطبوعات/منصوریان:مجیدی صلاح خودش را بهتر از دیگران می‌داند

حرفم را تلفنی به دایی می‌زنم نه در مطبوعات/منصوریان:مجیدی صلاح خودش را بهتر از دیگران می‌داند

  - « درباره‌ی تصمیم فرهاد مجیدی برای خداحافظی از تیم ملی نظری ندارم و تنها می‌گویم او خوب و بد خودش را بهتر می‌داند و حتما تشخیص داده در این مقطع از تیم ملی خداحافظی کند.»

این حرف را علی منصوریان مربی تیم ملی در کنفرانس مطبوعاتی امروز زد. او ادامه می دهد:«نظری در این رابطه ندارم و اصلا به آن ورود پیدا نمی‌کنم. قطعا این بازیکن در شرایط فعلی صلاح دیده چنین تصمیمی را بگیرد و خوب و بد زندگی‌اش را بهتر می‌داند.»منصوریان ادامه حرفهایش را پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اختلاف او با علی دایی ربط می دهد و می گوید:« می‌خواهم این مساله را توضیح دهم. آن‌هایی که می‌نویسند منصوریان جواب دایی را می‌دهد باید بدانند جایگاهی که اکنون من دارم، قطعا در آینده دیگر برایم نخواهد بود. این جایگاه برای هیچ کس ماندگار نبوده و نیست. دوستی‌ای که با علی دایی و بچه‌های تیم ملی در سال‌های 94 تا 98 دارم، عقبه 20 ساله دارد. من و دایی 20 سال است همدیگر را می‌شناسیم و جایگاه دوستی‌مان بالاتر از مربی‌گری در تیم ملی است.»
وی ادامه می دهد:« اصلا سوالی مطرح نبوده که من بخواهم جوابی بدهم. مطمئنا اگر من بخواهم حرفی به دایی بزنم، شماره تلفن او را دارم و لازم نیست مثل بعضی‌ها آن را در مطبوعات بیان کنم. ما در کلاس‌های مربی‌گری هم همدیگر را از نزدیک می‌بینیم و کنار هم هستیم. تنها برای کسانی که این مطالب را می‌نویسند متاسفم.»
مربی تیم ملی در پایان در خصوص تیم ملی می گوید:« شرایط خوب است و ما برای حضور در تورنمنت غرب آسیا سعی می‌کنیم با تمام قوا آماده شویم. این بازی‌ها می‌تواند مصاف‌های تدارکاتی بسیار خوبی برای تیم ایران باشد. به دور از نتایج آن، ما می‌توانیم با اکثر تیم‌هایی که ممکن است در جام ملت‌های آسیا با آن‌ها روبه‌رو شویم بازی کنیم. تیم ملی نیاز جدی به حضور در این رقابت‌ها دارد. بازیکنان ما باید در آستانه جام ملت‌ها بار دیگر با نوع بازی تیم‌های عربی و فرهنگ کثیفی که در فوتبال دارند، آشنا شوند.آن‌ها باید چگونگی عملکرد این تیم‌ها از دروازه‌بانشان تا آخرین بازیکن‌شان را شناسایی کنند و با داوری‌های دیدار با این تیم‌ها هم آشنا شوند. ملی‌پوشان باید شرایطی که تیم ایران می‌تواند از این تیم‌ها عقب یا جلو باشد را درک کنند و برای کسب نتیجه مطلوب برابرشان به ارزیابی مناسبی برسند.»

 


قطبی:کینه ای از شیث رضایی  ندارم

قطبی:کینه ای از شیث رضایی ندارم

  - کسانی را دعوت خواهم کرد که به تیم ما کمک کنند و در تصمیم‌هایم برای دعوت از بازیکنان ضمن در نظر گرفتن مسائل فنی ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری و نظم و انضباط بازیکنان را هم اهمیت می‌دهم.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم دعوت شدن شیث رضایی و این که آیا شما با او مشکل دارید، گفت:« هیچ کینه‌ای از هیچ بازیکنی از جمله شیث رضایی در دل ندارم. تاکنون هم نشان داده‌ام که بدون در نظر گرفتن یک سری از مسائل حاشیه‌ای هر بازیکنی که کیفیت لازم را داشته باشد به تیم ملی دعوت می‌کنم. عکس‌العمل بازیکنان برای من در قبال برد و باخت تیم، نیمکت‌نشینی، سکونشینی، حضور نداشتن در ترکیب اصلی و سایر مسائل زندگی‌شان اهمیت زیادی دارد.»
او ادامه می دهد:« هر وقت احساس کنم شیث رضایی می‌تواند با تمامی این شرایط به تیم ملی کمک کند او را دعوت خواهم کرد. هرچند در پستی که او بازی می‌کند بازیکنان خوبی داریم و دلیلی نمی‌بینم بازیکن جدیدی را به تیم دعوت کنم».


رسالت: احمدی نژاد در دام کریستین امانپور افتاد

 - رسالت در یادداشتی با عنوان «احمدی‌نژاد در میان سکینه و کریستین» نسبت به بخش هایی از برنامه سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک انتقاد کرد.

 در بخشی از این یادداشت آمده است:مصاحبه دکترآقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور با کریستین امانپور و موضوعات مطروحه در این مصاحبه نشان داد که اطرافیان رئیس‌جمهور، مشاوران و ترتیب دهندگان اجرای سفر نه به وظایف قانونی خود آگاهند و نه شئونات شخص دوم کشور را مرعی داشته‌اند. این روزنامه در ادامه تاکید کرد: احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور نظامی است که مهمترین شاخصه‌اش اسلامی است و در راس و صدر این نظام ولی امر مسلمین قرار دارد و پشتوانه رئیس‌جمهور علاوه بر 25 میلیون رای، تنفیذ و تائید مقام عظمای ولایت است. ترتیب دادن انجام مصاحبه آن هم بدون قید شرط با یک خانم خبرنگار مسئله‌دار اوج بی‌سلیقگی یا بی‌توجهی همراهان و ترتیب دهندگان این سفر تلقی می‌شود. رسالت در ادامه افزود از ایراد شکلی به این مصاحبه که بگذریم، مهم‌ترین ایراد ماهوی برای مصاحبه طرح موضوع سکینه محمدی - موضوع پیش پا افتاده و خارج از حوزه قوه مجریه - بود که رئیس جمهور می‌توانست با یک جمله این موضوع را مربوط به استقلال قوه قضائیه بداند و با طرح اصل تفکیک قوا از آن بگذرد که با همه زرنگی نگذشت و به توجیه و تاویل موضوعی که اصلا ربطی به قوه مجریه ندارد پرداخت و با ورود به مقوله سنگسار، به همان دامی افتاد که قبلا درموردعفاف و حجاب افتاده بود.


خاطره‌ای از توکلی/ احمدی‌نژاد: چه می‌شد ما به جای دو قوه (مجلس، دولت) فقط یک قوه داشتیم؟

  - احمدتوکلی نماینده تهران در مجلس با یادآوری خاطره ای درباره موضع اخیر رئیس جمهور نسبت به آن واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در واکنش به سخنان رئیس جمهور درباره «در راس امور نبودن مجلس» با بیان اینکه زیر سئوال بردن جایگاه مجلس به روحیات فرد گرایانه اشخاص در قدرت بر می گردد، گفت: «در یکی از ملاقات های نمایندگان با رئیس جمهوری بود که رئیس جمهور از خانم افتخاری نماینده تهران پرسیدند که چه می شد ما به جای دو قوه (مجلس، دولت)فقط یک قوه داشتیم که خانم افتخاری پاسخ دادند فقط دیکتاتوری می شد! به عقیده من این مکالمه خود گویای همه مسائل مطرح شده اخیر است».


ورود رسمی آیةالله هاشمی شاهرودی به جرگه مرجعیت

شیعه آنلاین خبر داد:


آیت الله سید «محمود هاشمی شاهرودی» با راه اندازی رسمی پایگاه اطلاع رسانی دفتر خود و انتشار رساله عملیه تحت عنوان «منهاج الصالحین»، به نظر می رسد مرجعیت خود را رسما اعلام کرده است. با نگاهی گذرا به پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله هاشمی شاهرودی نیز می توان این مسأله را به راحتی فهمید.

سید محمود هاشمی شاهرودی در سال ???? در شهر نجف و در خانواده‌ای مذهبی و از سادات منسوب به حسین پسر علی به دنیا آمد. پدرش سید علی حسینی شاهرودی، از استادان و بزرگان حوزه علمیه نجف بود. مادرش فرزند سید علی مدد موسوی از علمای دینی و از اهالی روستای سیدان استان خراسان جنوبی است.

وی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علویه نجف به پایان رسانید و سپس به تحصیلات حوزوی روی آورد. او با توجه به موقعیت علمی خانوادگی توانست در مدتی اندک، دروس دوره سطح را به پایان رساند. پس از آن به درس سید محمد باقر صدر رفت‌. وی به کلاس های درس سید روح‌الله خمینی و سید ابوالقاسم خویی هم حاضر می‌شد.

آیت الله هاشمی شاهرودی در حال حاضر عضو شورای نگهبان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده استان خراسان و نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. وی سابقه ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از سال ???? تا ????، ریاست مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و عضویت در حزب الدعوه عراق را نیز در کارنامه دارد.

وی در زمینه‌های گوناگون کتاب هایی منتشر کرده است که برخی از آنها عبارتند از: * بحوث فی علم الاصول * کتاب الخمس * مقالات فقهیه‌ * قاعده فراغ و تجاوز * حکومت اسلامی * جهان بینی اسلامی * تفسیر موضوعی بخشی از نهج‌البلاغه * تفسیر آیه «مودت ذی القربی‌» * بحوث فی الفقه‌ * محاضرات فی الثورة الحسینیة * الصوم، تربیة و هدایة * کتاب الاجارة * قراءات فقهیة معاصرة * بحوث فی الفقه الزراعی و ...