سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

آیا رهبر معظم انقلاب مخالف بیانیه تهران و تبادل سوخت بودند؟

  سخنگوی وزارت خارجه به شبهه ای درباره یکی از تصمیمات دولت در حوزه هسته ای پاسخ داد.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال روزنامه ایران که «برخی از منابع مدعی هستند مقام معظم رهبری با بیانیه تهران و تبادل سوخت در خارج از کشور موافق نبوده‌اند؟»، گفت: واقعیت این موضوع به صراحت اینگونه نیست و زمانی که این موضوع و تبادل سوخت ایران در خارج از کشور نهایی شد در آن جلسه آقای احمدی‌نژاد در وسط نشسته بودند و دست راست. دست چپ رئیس‌جمهور سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و پشت سر وی آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حضور داشتند و هم کسانی که سیاست‌های کلی نظام را اتخاذ می‌کنند در مورد این موضوع خاص در آن جلسه حضور داشتند و هر کدام از این افراد به یک شکلی یک نمایندگی را از سوی مقام معظم رهبری دارا هستند.

 وی در این گفت وگو که در ویژه نامه روزنامه ایران منتشر شده، افزود: در آن جلسه یکی از مسائلی که کمترین اختلاف‌نظر وجود داشت و بیشترین وحدت راجع به پیگیری کردن بیانیه تهران است و به طور کلی فعالیت‌های هسته‌ای ما یک مجموعه به هم مرتبط است و نمی‌توان بخشی از آن را جدا کرد و هم‌اکنون معنای تبادل سوخت تنها مبادله سوخت نیست بلکه معنای آن به رسمیت شناخته شدن حق هسته‌ای ایران و به رسمیت شناخته شدن داشتن چرخه سوخت هسته‌ای در داخل کشورمان است و زمانی که شما در رابطه با تبادل سوخت هسته‌ای سوخت 5/3 درصد را می‌دهید و سوخت 20 درصد را دریافت می‌کنید و طرفین به روی آن توافق می‌کنند معنای آن این است که کشورهای خارجی پذیرفته‌اند که شما حق دارید که چرخه سوخت داشته باشید یعنی اینکه شما باید 5/3 درصد سوخت را حتماً داشته باشید تا معاوضه بکنید و تولید سوخت 5/3 درصد جز با به رسمیت شناختن چرخه سوخت امکان‌پذیر نیست. لذا بر این اساس تمامی قطعنامه‌ها و اعلامیه‌هایی که درباره مسئله هسته‌ای ما مطرح کرده‌اند غیرقانونی بوده است و خودشان اصول را نقض کرده‌اند. لذا تبادل سوخت با اقدامات غرب در 1+5 در ارتباط بوده و هیچ تصمیمی بدون نظر مسئولان ارشد نظام انجام نمی‌گیرد.


شعر منتشر نشده شهریار درباره مقام معظم رهبری

  - کیهان نوشت:


شعر منتشر نشده شهریار که سال 66 برای رهبر معظم انقلاب اسلامی سروده شده به همراه متن تقدیمی شهریار به شرح زیر است:

بر آستان والای آیت الله خامنه ای ریاست جمهوری اسلامی محبوب و امام جمعه بزرگوار تهران تقدیم و توفیق روزافروز ایشان و امام امت و رزمندگان اسلام را شب و روز به دعا مسئلت می نمایم.

رشگم آید که تو حیدر بابا

بوسی آن دست که خود دست خداست

راستان دست چپ از وی بوسند

که خدا بوسد از او دست راست

در امامت به نماز جمعه

صد هزارش بخدا دست دعاست

من بیان هنرم، یک دل و بس

او عیان هنر از سر تا پاست

او شب و روز برای اسلام

پای پویا و زبان گویاست

او چه بازوی قوی و محکم

با امامی که ره و رهبر ماست

شهریارا سری افراز به عرش

کو نگاهیش به (حیدربابا) ست

 

تبریز- دوازدهم ذی الحجه/ 1407 هجری قمری مطابق هفدهم امرداد /1366 شمسی

سیدمحمدحسین شهریار

(در هشتاد و دو سالگی)


سارا شورد درنشست مطبوعاتی: هیچ جرمی مرتکب نشده ام و حق دوستانم نیست حتی یکروز درایران زندانی باشند!

 - ساراشورد، زن آمریکایی آزادشده توسط دولت ایران که متهم به جاسوسی برای آمریکاست، همزمان با حضور احمدی نژاد، نشستی خبری علیه ایران در نیویورک برگزار کرد.

  < type="text/java"> به گزارش مشرق، وی با بیان این ادعا که هیچ جرمی مرتکب نشده، بازداشت خود و دو همدست خود را یک "سوءتفاهم بزرگ" خواند و از حبس خود در ایران به عنوان "اقدامی غیرقانونی" یاد و هر گونه اتهامی علیه خود را رد کرد.
وی ساعاتی پیش در نشستی خبری در نیویورک که همزمان با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در این شهر برگزار کرد با اطمینان از حمایت دولت آمریکا از اظهارات خود، گفت: من و همراهانم هیچ جرمی مرتکب نشده ایم اما از آقای احمدی نژاد تشکر می کنم.
مادران "شین باوئر" و "جاشوا فتال" دو متهم دیگر به جاسوسی برای آمریکا هم که پس از آزادی شورد توسط دولت ایران، به آزادی فرزندان خود امیدوارتر شده اند نیز در این نشست خبری خواستار دیدار با احمدی نژاد شدند.
پایگاه خبری بی بی سی هم که عکس شورد را در حال پوزخند در کنار متن این خبر منتشر کرده به نقل از وی آورده است: الآن فقط "یک سوم" آزادم چون نامزدم "شین باوئر" و دوستم "جاش فتال" هنوز در زندان اوین تهران هستند.
شورد که پس از آزادی به عمان و بعد دوبی رفته بود صبح دیروز یکشنبه، از طریق فرودگاه دالاس وارد واشنگتن شد و از آنجا به نیویورک رفت.

وی مدعی شد: "اگر ما واقعاً نزدیک مرز عراق و ایران بودیم، خط مرزی کاملاً بدون نشانه و غیرقابل تشخیص بود."
این متهم آزادشده توسط دولت ایران، افزود: "شین و جاش مستحق آن نیستند که حتی یک روز بیشتر از من در زندان بمانند. ما هیچ جرمی مرتکب نشده ایم و جاسوس نیستیم. به هیچ وجه، قصد رساندن هیچ ضرری به دولت ایران یا مردم آن کشور را نداشتیم و فکر می کنیم که یک سوءتفاهم عظیم باعث بازداشت و حبس طولانی ما شد."


مطهری: مجلس هنوز در راس امور است و قدرت عزل رئیس جمهور را دارد

مطهری: مجلس هنوز در راس امور است و قدرت عزل رئیس جمهور را دارد

سیاست > مجلس  - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه مجلس در راس امور نیست، ولایت فقیه و مجلس را دو مانع اصلی استبداد دانست و گفت: امام خمینی (ره) به این موضوع توجه داشته اند که میل به تک روی، استبداد و دیکتاتوری بوجود می آورد و باید قوه ای به نام مجلس باشد تا تمایل به استبداد در دولت رشد نکند.ا

اهم اظهارات علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تشریح اظهارات اخیر رئیس جمهور  مبنی بر اینکه دوران فرمایشات بنیانگذار انقلاب مبنی بر در راس امور بودن مجلس گذشته است را در ادامه به نقل  از مهر بخوانید.

 استدلال احمدی نژاد از اینکه مجلس در راس امور نیست، اصلا درست نیست چرا که فرموده امام راحل مبنی بر اینکه مجلس در راس امور است به این دلیل نبوده که نخست وزیر از طریق مجلس انتخاب می شد و حال که رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می شود مجلس دیگر قدرتی ندارد.

مجلس هنوز در راس امور است و قدرت عزل رئیس جمهور را دارد

  • اکنون نیز مجلس در راس امور است و قدرت دارد. چرا که اختیار عزل رئیس جمهور در دست مجلس است و می تواند از طریق مطرح کردن سئوال از رئیس جمهور، استیضاح وی وتصویب عدم کفایت سیاسی، رئیس جمهور را ازقدرت عزل کند. بنابراین مجلس دست بالا را دارد و باز هم در راس امور است.
  • مگر اینکه نظر رئیس جمهور از بیان این سخنان این بوده باشد که مجلس فعلی در راس امور نیست چرا که عملکردش را به گونه ای انجام داده که به وظایف نظارتی اش درست عمل نکرده است و در بسیاری از زمان ها که باید از رئیس جمهور سئوال می کرده و از ابزارهای قانونی برای نظارت در امور اجرایی و جلوگیری از تخلفات و اختلافات استفاده می کرده و وزرا و رئیس جمهور را تحت نظر خود قرار می داده ، این کار را نکرده است.
  • اگرنظر رئیس جمهور این بوده است که مجلس فعلی بدین گونه عمل کرده که در راس امور نیست ، شاید این حرف درست باشد و من نیز آن را قبول داشته باشم.
  • اما اینکه بگوییم به طور کلی مجلس در راس امور نیست این حرف درست نیست.

اگر مجلس در راس امور نباشد دیکتاتوری حاکم می شود

  • چه ضرورت هایی وجود داشته که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند مجلس در راس امور است. امام خمینی (ره) به این موضوع توجه داشته اند که همیشه قدرت فساد آور است و میل به تک روی، استبداد و دیکتاتوری را بوجود می آورد و باید نهادی به نام مجلس در مقابل دولت قرار بگیرد تا قدرت را مهار کند و تمایل به استبداد در دولت رشد نکند.
  • در انقلاب مشروطه زمانی این انقلاب از مسیرش منحرف شد که مجلس و روحانیت جایگاه خود را از دست دادند و دیگر مانعی در مقابل دولت ها وجود نداشت و کم کم آن دولت اولیه مشروطه که تا حدودی مقید به دموکراسی بود به استبدادی خشن منتهی شد.

ولایت فقیه و مجلس دو مانع اصلی استبداد هستند

  • امام راحل همواره نظرشان این بود که مجلس همیشه باید قدرتمند باشد تا بتواند جلوی استبداد و سرکشی و قدرت را بگیرد. درجمهوری اسلامی نیز 2 نهاد داریم که مانع استبداد می شوند اول ولایت فقیه ودوم مجلس . اگر این دو نهاد تضعیف شوند راه برای استبداد و خودکامگی دولت ها باز می شود.
  • طبیعت قدرت این است که میل به سرکشی و تک روی دارد و اگر مانع و نظارتی جلوی خودش نبیند به استبداد منتهی می شود.
  • مگر اینکه در افراد خودساخته و انسان های کامل و معصوم و الا انسانهای عادی وسوسه می شوند و تمایل به استبداد و تک روی دارند که باید مجلس قوی در مقابل آنها باشد.

مجلس هشتم در مقابل احمدی نژاد خیلی نجیب است

 

  • چه عکس العملی در مقابل این اظهار نظرهای رئیس جمهور خواهد داشت . مجلس هشتم، مجلس نجیبی است و البته نجابت آن هم بیش از حد است.
  • شاید گاهی برداشت های غلطی در مجلس از وحدت وجود دارد و تصور می کنند که نباید اقدامی انجام دهند که مانع وحدت قوا در کشور باشد. در حالی که مطرح کردن سئوال از رئیس جمهور زمانی که می گوید قانونی را اجرا نمی کند - مثلا قانون تسهیلات ارزی برای مترو تهران و کلانشهرها را اجرا نمی کند - ضروری است و دیگر جای سکوت نیست.

سکوت مجلس خیانت به حقوق ملت است

  • اینجا جای سئوال کردن از رئیس جمهور است و باید ایشان بیاید و برای این اجرا نکردن قانون توضیح بدهد شاید نمایندگان نیز قانع شدند ، اما نمی شود مجلس در مقابل قانونگریزی دولت سکوت کند، چرا که این اقدام خیانت به حقوق مردم است و هیچ ربطی به وحدت و اختلاف ندارد و موضوعی است به نفع کشور که باعث اصلاح امور کشور می شود.
  • حتی اگر فرض کنیم که کشور درشرایط خاص تحریم ها واحتمال ضعیف حمله نظامی نیز قرار دارد این موضوعات به هم ربطی ندارند و هرکسی باید وظیفه خودش را انجام دهد. مجلس نیز باید به وظایفش عمل کند و نباید مسائل را با هم مخلوط کرد.
  • وقتی مجلس این قدر نجیب است حتما رئیس جمهور هم آن حرف ها را درباره مجلس می زند.

سخنان احمدی نژاد جز تخریب و تحریک مجلس اثری ندارد

  • اتفاقا این سخنان مغایر با وحدت میان قوا در کشور است و واقعا برای خود من جای سئوال است که چه ضرورتی وجود داشته است که احمدی نژاد این سخنان را در شرایط کنونی مطرح کند و اصلا روشن نیست که چرا این حرف ها را زده است.
  • سخنان اخیر رئیس جمهور اثری جز تخریب مجلس و تحریک نمایندگان مجلس ندارد.

نماینده تهران در پاسخ به اینکه تحریک نمایندگان به چه موضوعی مربوط می شود، به مهر گفت: من نمی دانم. شاید به قول خودشان یک "پروژه" است و شاید هم اتفاقی بوده است و همین جوری رئیس جمهور یک اظهار نظری کرده اند.

واکنش مجلس به این اظهارات

  • بدون توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهور مجلس باید درهمه مراحل به وظایف خود عمل کند و هرکجا که احساس می کند انحرافی در اجرای قوانین وجود دارد و یا قانونی زیر پا گذاشته شده است باید اقدام کرده و از ابزارهایی که در اختیار دارد در جهت احقاق حقوق ملت استفاده کند.
  • اکنون برخی نمایندگان در حال مشورت برای انجام اقدامات قانونی هستند و تا زمانی که این اقدامات به مرحله عمل نرسیده است نیازی به رسانه ای کردن آن نیست اما همین قدر بگویم که گروهی از نمایندگان مجلس هستند که می خواهند به وظایف قانونی خودشان در بعد نظارت عمل کنند.

 


انتقاد شدید شریعتمداری از اظهارات احمدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نژاد درباره کورش

  روزنامه کیهان در ستون سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری به شدت به ادبیات باستانگرایانه رئیس‌جمهور انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین اهم موارد طرح شده در این مقاله به این شرح است.

* آن روزها، «جشن های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی» با هزینه هنگفت و نجومی در جریان بود، سران و مقامات بلندپایه آمریکایی، اروپایی و شماری از کشورهای عربی منطقه برای شرکت در این مراسم پرهزینه، بی مصرف و مردم ستیز به ایران آمده بودند. آن روزها، یکی از نشریات برای توجیه جشن های دو هزار و پانصدساله شاهنشاهی نوشته بود «کوروش» همان «ذوالقرنین» است که در قرآن از وی به نیکی یاد شده است و نتیجه گرفته بود که تجلیل از «کوروش» تجلیل از اسلام و قرآن نیز هست! مرحوم فلسفی - تا آنجا که به خاطر دارم- در پاسخ به این دیدگاه، سخنانی قریب به این مضمون داشت: «برخی از علمای اسلام نیز معتقدند که «کوروش» همان ذوالقرنین است ولی اگر ذوالقرنین باشد با کوروشی که شما معرفی می کنید همخوانی ندارد و اساسا با روش و منش شما مغایرت دارد ولی اگر کوروش، ذ والقرنین نباشد، پادشاهی نظیر آغامحمدخان و سایر پادشاهان ستمگر است که جشن گرفتن برای او اهانت به مردم مظلوم خواهد بود»

* بر فرض کوروش همان ذوالقرنین باشد که در کلام خدا به نیکی و بزرگی از او یاد شده است، ولی در حالی که اسلام عزیز با قرآن، یعنی تنها کتاب آسمانی تحریف نشده و حکمت ها و آموزه های شناخته شده و غیرقابل تردید در میان ما حضور دارد، چرا باید کوروش را جایگزین آن کرده و «منشور» او را به عنوان «الگو» به جهانیان معرفی کنیم؟!

* در هویت کوروش مناقشه نمی کنیم و در منشور او که به عنوان اولین منشور حقوق بشر در سازمان ملل به ثبت رسیده است، خدشه ای وارد نمی آوریم و حتی با این فرضیه که کوروش همان ذوالقرنین بوده است، مخالفت نمی ورزیم. اما سؤال این است که بر فرض قبول همه این مفروضات، جناب آقای احمدی نژاد با کدام منطق علمی و اسلامی آنهم از جایگاه رئیس جمهور ایران اسلامی می فرمایند اگر دنیا از ما درباره مدیریت ایرانی سؤال کند در پاسخ آنها «منشور کوروش» را ارائه می کنیم؟!

* ممکن است رئیس جمهور محترم کشورمان بگوید که در مصاحبه خویش علاوه برمعرفی «منشور کوروش» به عنوان نسخه ای برای مدیریت جهان! به «ارزش های والای اسلامی» نیز اشاره کرده است که باید پرسید، مگر از نظر ایشان، آموزه ها و ارزش های اسلامی برای اداره جهان نقص و کمبودی داشته و کامل نیستند که جناب رئیس جمهور به زعم خود با افزودن «منشور کوروش» در پی رفع این نواقص و کمبودها!! برآمده اند؟! و اگر چنین نیست که می دانیم رئیس جمهور محترم-خدای نخواسته- چنین اعتقادی ندارند، باید پرسید مقصود ایشان از تاکید بر منشور کوروش به عنوان نسخه ای برای مدیریت جهان، چیست؟!

*وقتی رئیس جمهوری مانند احمدی نژاد با اعتقادات راسخ اسلامی چنین سخنان نسنجیده ای بر زبان می آورند، اولا؛ می دانیم که پیامدهای این اظهارات را نمی دانند و اگر می دانستند به یقین بر زبان نمی آوردند و ثانیاً؛ بیم آن می رود که کسانی به غلط تصور کنند نظر مطرح شده از جانب ایشان، همان دیدگاه و نظر انقلاب و نظام است و حال آن که آقای احمدی نژاد نظر و دیدگاهی منطبق با آموزه های تعریف شده انقلاب و نظام دارند هرچند که گاه در بیان و توضیح آن بی آن که بخواهند یا متوجه باشند دچار اشتباه می شوند که انشاالله دیگر نشوند.


12 بخیه روی چانه دروازه‌بان پرسپولیس

12 بخیه روی چانه دروازه‌بان پرسپولیس

  - احمدی اواخر بازی دیروز با بازیکن شهرداری تبریز برخورد کرد، چانه‌اش آسیب دید و دقایقی روی زمین افتاد .

چانه رحمان احمدی دروازه بان پرسپولیس که در بازی با شهرداری تبریز آسیب دید 12 بخیه خورده است.
وقتی در برخورد با بازیکن شهرداری پزشکان با مداوای موقت او را راهی میدان کردند احمدی هرگز فکرش را نمی کرد که چانه اش در پایان بازی 12 بخیه بخورد.
مداوای احمدی که برای جلوگیری از خونریزی چانه اش بود تقریبا 7 دقیقه زمان برد.همان 7 دقیقه ای که باعث شد پرسپولیسی ها گل تساوی را از شاگردان میثاقیان دریافت کنند.


بازیکن متهم به دوپینگ شهرداری در آستانه محرومیت/ متهم  را مقابل پرسپولیس بازی ندادند!

بازیکن متهم به دوپینگ شهرداری در آستانه محرومیت/ متهم را مقابل پرسپولیس بازی ندادند!

 - بازیکن تیم فوتبال شهرداری تبریز که به دلیل تخلفات مربوط به دوپینگ در دیدار هفته هفتم این تیم برابر پیکان در آستانه محرومیت قرار گرفته است، با تشخیص مسئولان و کادر فنی شهرداری در دیدار روز شنبه برابر پرسپولیس به میدان نرفت.


احمد هاشمیان رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال ضمن تایید این خبر گفت:« تخلف این بازیکن درهفته هفتم مسابقات لیگ برتر و در دیدار شهرداری تبریز و پیکان قزوین اتفاق افتاده و تاکنون دو جلسه برای بررسی این موضوع برگزارشده است.»

هاشمیان با اعلام اینکه تخلف بازیکن شهرداری تبریز مشمول ماده 32 آئین نامه دوپینگ است، ادامه داد :« این ماده هرگونه عدم همکاری و غیبت غیرموجه در انجام آزمایش تشخیص دوپینگ پس از ابلاغ از سوی مراجع ذی صلاح تاکید دارد و ماده مذکور در مورد بازیکن متخلف صدق می کند.»

وی با بیان اینکه در جلسه روز چهارشنبه هفته جاری رای نهایی از سوی کمیسیون بدوی تخلف دوپینگ در مورد این بازیکن صادر خواهد شد ، گفت:«: درجلسه اول رسیدگی به این پرونده دفاعیات متخلف مطرح شد و نامبرده عوامل دیگری را در تخلف خود دخیل دانست که در جلسه دوم به ادعاهای نامبرده مبنی بر بی گناهی خود مورد بررسی قرار گرفت.طبق ماده 76 آئین نامه ضد دوپینگ متخلفانی که نتوانند عدم بی گناهی خود را نسبت به موارد اتهامی اثبات کنند، دچار محرومیت های دوپینگ خواهند شد که رای بازیکن تیم شهرداری تبریز نیز پس از بررسی کاملا مستندات روز چهارشنبه اعلام می شود.

براساس تصمیم کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال نام این بازیکن دوپینگی پس از ابلاغ رای به وی اعلام خواهد شد. بازیکن تیم فوتبال شهرداری تبریز در دیدار هفته هفتم برابر پیکان در شرایطی که نامش برای انجام تست دوپینگ اعلام شده بود، به دلیل مصدومیت و بدون کسب مجوز از پزشک مامور کنترل دوپینگ، به بیمارستان منتقل شد که همین امر وی را در آستانه اتهام و محرومیت قرار داده است.»

این بازیکن باید در نشست روز چهارشنبه از این اتهام خود دفاع کند و در صورتیکه بتواند انتقال به بیمارستانش را منطقی جلوه دهد، محرومیتی متوجه او نخواهد بود.

 


کعبی در راه انگلیس

کعبی در راه انگلیس

  - بازیکن استیل آذین برای رسیدگی به کارهای شخصی اش به انگلیس می رود.

حسین کعبی با استفاده از تعطیلات لیگ برتر راهی ترکیه شد تا پس از انجام یک سری از کار های شخصی از آنجا راهی انگلیس شود.
او نه برای تفریح به آنجا می رود و نه برای مذاکره با تیم های انگلیسی،کعبی مقداری کارهای شخصی دارد که برای رسیدگی به آنها راهی انگلستان خواهد شد.
این بازیکن سه روز دیگر به ایران بر می گردد تا در تمرینات استیل آذین شرکت کند.


کریمی : برای آرامش خودم واستیل آذین مصاحبه نمی کنم

کریمی : برای آرامش خودم واستیل آذین مصاحبه نمی کنم

  - کاپیتان دوم تیم فوتبال استیل آذین تهران گفت :« با توجه به اتفاقات اخیر برای آرامش خودم واستیل آذین دوست ندارم فعلا مصاحبه کنم».

علی کریمی در گفتگویی باسایت رسمی باشگاه استیل آذین تهران گفت :« بازی خوبی را در برابر نفت آبادان انجام دادیم. نفتی ها واقعا تیمی بسیار خوب وفوتبال بلد بودند اما خدا را شکر پس از مدتی با تلاش زیاد به 3 امتیاز بازی رسیدیم».
وی افزود :« برای آرامش خودم واستیل آذین وبا توجه به اتفاقات اخیر دوست ندارم فعلا مصاحبه کنم انشا الله بعدا در خدمت خبرنگاران خواهم بود».


توضیحات محمد هاشمی در خصوص سفر خود و چند تن از خانواده هاشمی به ترکیه

توضیحات محمد هاشمی در خصوص سفر خود و چند تن از خانواده هاشمی به ترکیه

 - مسوول دفتر رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح سفر خود به ترکیه گفت: این سفر در ارتباط با همکاری با مراکز تحقیقات سرطان بود که با برخی از آنها گفت وگوهایی انجام دادیم.

محمد هاشمی در گفت‌و‌گو با ایلنا ، درباره درج خبر سفر خود و بعضی از اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی به ترکیه با تایید اصل خبر اظهار داشت: اصل خبر سفر این جانب به ترکیه صحیح است و بنده به اتفاق چهار نفر دیگر برای بازدید از شبکه بیمارستانی AciBADEM به ترکیه رفته بودیم و در مدت سه روز اقامت از چند مرکز بازدید کردیم.
هاشمی با بیان اینکه خبر منتشر شده در برخی رسانه ها مخلوطی از اخبار صحیح و غلط بوده ادامه داد: این سفر در ارتباط با همکاری با مراکز تحقیقات سرطان بود که با برخی از آنها گفت وگوهایی انجام دادیم.
وی با بیان اینکه ورود ما به استانبول و مراکزی که بازدید کردیم در شهر استانبول بود، اضافه کرد: میزبان ما پیشنهاد بازدید از چند مرکز در شهرهای دیگر ترکیه را به ما داد که من از آن میان شهرهای بازفور را انتخاب کردم، چون این شهر محل تبعید حضرت امام (ره) به ترکیه بود .
هاشمی درباره شهر بازفور گفت: فاصله این شهر تا استانبول زیاد نیست و در حدود سه ساعت و نیم راه است که می خواستیم خانه محل اقامت امام را زیارت کنیم، اما متاسفانه به این دلیل که خانه را تخریب کرده بودند و اثری از آن به جای نمانده بود موفق به این کار نشدیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که دعوت از شما از طریق دولت ترکیه بوده و آیا دولت ایران به این سفر اعتراضی کرده یا نه گفت: طرف ما دولت ترکیه نبود و میزبان ما یک شبکه بیمارستانی خصوصی بود که با ما در برخی تحقیقات مربوط به سرطان و بنیاد بیماریهای خاص همکاری می کنند.
هاشمی در توضیح فعالیت‌های مرکز بنیاد بیماری های خاص گفت: این بنیاد که در سه زمینه فعالیت می کنند بخشی از تحقیقات خود به بیماری دیابت و... و بخشی از فعالیت‌های تحقیقاتی خود را به سرطان اختصاص داده است.