سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

اصل 44 قانون اساسی را بخوانید!

سیاست > چهره ها  - سید جلال فیاضی

قانون اساسی به عنوان میثاق ملی اصولی دارد که باید توسط دست اندکاران کشور و کسانی که در این مرزو بوم مسئولیت دارند مورد توجه قرار گیرد و بارها خوانده شود تا همه اصول به عنوان سرلوحه و منشور کاری  تکرار گردد و زمینه برای تحقق همه جانبه کشور و نیل به توسعه فراهم شود.

این قانون اصولی دارد که به نظر  می رسد نسبت به سایر اصول مهجورتر مانده و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد همچنانکه به نظر می رسد که اصل سوم و چهل و سوم باید بار دیگر توسط دست اندکاران و به ویژه دولت مورد بازخوانی قرار گیرد و زمینه ای فراهم شود تا این اصل اجرایی گردد.

در اصل سوم به صراحت به وظایف دولت در برابر ملت اشاره شده است که دولت موظف میباشد اقداماتی را انجام دهد تا رشد فضائل اخلاقی، بالابردن سطح آگاهی های عمومی، آموزش و پرورش رایگان، طرد استعمار، تامین آزادی ها، تقویت بنیه دفاع ملی، پی ریزی اقتصاد صحیح، تامین خودکفائی، امنیت قضائی عادلانه و ... محقق شود.

اصل چهل و سوم نیز به صراحت تاکید می کند که وظایف اقتصادی دولت شامل تامین نیازهای اساسی، منع اسراف و تبذیر، جلوگیری از سلطه بیگانه بر کشور، تاکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، تنظیم برنامه اقتصادی کشور، تامین شغل و ... می باشد که دولت باید تلاش کند تا به این اهداف دست پیدا کند بنابراین این دو اصل باید بارها و بارها خوانده شود.

فارغ از این مساله دولت باید تلاش خود را به کار گیرد تا اصل 44 اجرایی شود به عبارت بهتر باید دولت کوچک سازی بدنه خود را در دستور کار قرار دهد و نسبت به آن اهتمام ورزد تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند در غیر اینصورت امکان نیل به این اهداف هرگز میسر نخواهد شد.

اگر دولت همچنان فربه بماند نمی تواند اهداف خود را محقق کند بنابراین دولت باید از تصدی گری خود بکاهد و مسئولیت هایش را به بخش خصوصی واگذار کند بنابراین اجرای اصل 44 مهمترین اولویت دولت به شمار می رود که باید آن را مدنظر قرار دهد و سعی نماید تا برای نیل به آن برنامه ریزی کند و بیش از این زمان را از دست ندهد.

 مدیر عامل اسبق ایرنا


روایت سایت روزنامه جوان از چگونگی خروج کروبی از منزل آیت‌الله صانعی در قم

سیاست > چهره ها  - سایت روزنامه جوان به تشریح تجمع مقابل منزل آیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الله صانعی به خاطر حضور مهدی کروبی پرداخت و نوشت:

پس از انتشار خبر حضور مهدی کروبی در گروه زیادی از مردم قم که از مواضع کروبی در ماه های اخیر به شدت خشمگین بودند ، مقابل منزل آقای صانعی تجمع نموده و با سردادن شعارهایی اعتراض خود را به مواضع و رفتار سیاسی کروبی اعلام داشتند.

بنا بر این گزارش، تعداد مردم معترض به کروبی به تدریج افزایش یافت به گونه ای که پس از چند ساعت انبوهی از مردم معترض در اطراف منزل صانعی اجتماع نموده و عملا امکان خروج کروبی از محاصره مردم معترض مقدور نبود.

این وضعیت موجب نگرانی مراجع امنیتی شد به گونه ای که تعدادی از نیروهای امنیتی برای محافظت از جان کروبی وارد صحنه شدند اما به دلیل کثرت جمعیت معترض آن ها موفق به خارج کردن شیخ سابق اصلاحات از منزل آقای صانعی نشدند. این گزارش حاکی است شدت اعتراضات به گونه ای بود که چند تن از نیروهای امنیتی حاضر در صحنه که از کروبی محافظت می کردند ، مجروح شدند.

این گزارش افزود: به دلیل تداوم حضور مردم معترض در اطراف منزل آقای صانعی ، نهایتا نیروهای امنیتی مجبور شدند با یک عملیات فریب کروبی را از دست مردم نجات دهند.بدین نحو که چند تن از ماموران امنیتی سوار بر یک خودرو شده و با انداختن پارچه ای بر سر یکی از همکاران خود، این گونه وانمود کردند که او کروبی است. این خودرو با زحمت زیاد از میان مردم معترض عبور نموده و این گونه القا گردید که کروبی را از منزل صانعی خارج کرده است. پس از این اقدام ، به تدریج مردم با تصور خروج کروبی از منزل آقای صانعی محل را ترک کردند و پس از آن کروبی توانست در معیت نیروهای امنیتی از مهلکه بگریزد.


نائب رئیس کمیسون امنیت ملی:اسنادسخنان معاون وزیر موجود است بی خود وزارت خارجه تکذیب کرده است

نائب رئیس کمیسون امنیت ملی:اسنادسخنان معاون وزیر موجود است بی خود وزارت خارجه تکذیب کرده است

سیاست > مجلس  - در حالی که وزارت خارجه اظهارات جت الاسلام ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را تکذیب کرده است وی می گوید اسناد سخنان معاون وزیر خارجه را در اختیار دارد.

حجت الاسلام ابراهیمی در گفت و گو با خبرآنلاین درباره  تکذیب اظهارات وی از سوی وزارت خارجه تصریح کرد:آنها  بی خود تکذیب کردند بنده مدارک سخنان یکی از معاونان وزیر خارجه که در کمیسیون امنیت ملی این موضوع را مطرح کرد در اختیار دارم.

 بعد از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت و همراهی روسیه و چین با این تصمیم آمریکا ابراهیمی  اعلام کرد مسئولان وزات  خارجه معتقدند رای روسیه و چین از روی دلسوزی بوده است.

 ابراهیمی در همین زمینه

خاطر نشان کرد:  وزات خارجه بی خود این خبر را تکذیب کرده است . ما اسنادش را در اختیار داریم و اگر اصرار دارند می توانیم اسنادش را  منتشر کنیم.

 وی درباره اینکه ممکن است این اظهارات درست منتقل نشده باشد هم گفت:برداشت اشتباه نبوده است و نقل قول بنده هم خیلی درست بوده است.


پس از بی توجهی دولت؛ تدوین طرح امربه معروف و نهی از منکر در مجلس به درخواست آیت الله جنتی

پس از بی توجهی دولت؛ تدوین طرح امربه معروف و نهی از منکر در مجلس به درخواست آیت الله جنتی

سیاست > چهره ها  - آنقدر ارائه لایحه امر به معروف و نهی از منکر از پاستور به بهارستان مشمول مرور زمان شد که صبر اهالی مجلس به سر آمد و خودشان دست به کار تدوین طرحی در این باره شدند.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه فاصله جغرافیایی دفتر دولت تا مقر مجلس چندان زیاد نیست و در کسری از ساعت می‎توان میان دو قوه رفت و آمد کرد اما لایحه امر به معروف و نهی از منکر که 28 شهریورماه 86 در دولت به تصویب رسیده بود، تاکنون به مجلس ارائه نشده است.

تأخیر دولت در این فاصله با انتقادات بسیاری از سوی قوای هم عرض آن همراه شد. چه آنکه نمایندگان در دو مقطع با ارسال نامه‎هایی به رئیس‌جمهور خواستار تسریع در اارئه این لایحه شدند.

نخستین بار اواخر سال گذشته بود که بیش از هشتاد نفر از نمایندگان به استناد اصل هشتم قانون اساسی، از دولت خواستند که لایحه‎اش برای اجرای این اصل بر زمین مانده از قانون اساسی را سریعتر به مجلس ارائه دهد. دومین نامه دوماه بعد به دفتر رئیس‌جمهور ارسال شد که امضای 236 نفر از نمایندگان در ذیل آن گویای سه برابر شدن تعداد متقاضیان ارائه این لایحه در مجلس بود.

سیدابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه نیز اسفندماه سال گذشته در حاشیه مراسمی در مشهد از دولت ‌خواست که زودتر این لایحه را به مجلس بفرستد چرا که امر به معروف و نهی از منکر و پیشگیری از وقوع جرم، نیازمند ساز و کار است و ساز و کار آن به صورت لایحه‌ای است که اگر در مجلس تصویب شود راهکار مناسبی برای کشور خواهد بود.

علاوه بر اصرار قوای مقننه و قضاییه برای ارئه لایحه مذکور، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نیز بارها در راستای اجرای نظارت همگانی، همین درخواست را از دولت خواسته بود.

حجت‌الاسلام سیداحمد زرگر دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر از قانونمند شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در همین راستا می‏توان ارزیابی کرد که یکسال پس از تصویب این لایحه در دولت از تأخیر در ارائه آن به مجلس گلایه کرده بود. گلایه‎ای با گذشت سه سال دیگر هم بی‌سرانجام ماند.

چرایی تعلل دولت در ارائه لایحه به مجلس
چرا با گذشت سی سال از معطل ماندن اصل هشتم قانون اساسی، هنوز دولت برای ارائه لایحه امربه معروف و نهی از منکر تعلل می‎کند؟ این سؤالی است که اهالی بهارستان از پاسخ دقیق به آن معذورند.

حسین سبحانی‎نیا عضو هیأت رئیسه مجلس تنها به بیان این نکته اکتف کرد که دولت هیچ پاسخی به دو نامه نمایندگان نداده و در جلسات مشترکش با مجلس نیز به این موضوع اشاره‎ای نکرده است. حسین ابراهیمی رئیس سازمان رسیدگی به امور مساجد نیز علت این کار دولت را نمی‎داند. اما بهروز جعفری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تأخیر دولت در اجرای قانون عفاف و حجاب بعد از 5 سال از تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 83، به «خبر» گفت: شاید این تعلل به خاطر برداشت‎های مختلف از نحوه اجرای این قانون باشد که ارائه لایحه آن را با تأخیر همراه کرده است. اختلاف‎نظرهایی که در مورد طرح عفاف و حجاب نیز میان دولت با شورای انقلاب فرهنگی، نیروی انتظامی و علما و مجلس و. . . وجود داشت و حتی اجرای آن هم نتوانست به این اختلافات پایان دهد. کما اینکه رئیس‌جمهور همچنان بر مواضع خود پافشاری کرده و آنها را علی‎رغم مخالفت‎های مجلس و علما در رسانه ملی مطرح می‎کند. به گفته وی، شاید اینبار دولت به دنبال اعمال وحدت رویه‏ای میان همگان پیش از ارائه لایحه‎اش با مجلس بوده است.

اما آیا برخی مواضع شخص احمدی‎نژاد - که از نگاه مطهری تحت تأثیر مواضع رحیم مشایی بود- مطرح شده است، در عدم ارائه لایحه امر به معروف و نهی از منکر به مجلس نقشی داشته است؟ به گفته سبحانی‎نیا اگرچه بعد از اظهارات تلویزیونی اخیر رئیس‌جمهور چنین تصوری در ذهن برخی افراد جامعه جرقه زد اما نمیتوان با قطعیت در اینباره سخن گفت.

او که می‎گفت ترجیح مجلس این بود که امر به معروف و نهی از منکر در قالب ارائه لایحه‎ای از سوی دوات به قانون تبدیل شود، نه به ازای طرحی در مجلس، تلویحا به بخشی از دلیل دولت برای تأخیر در اراده این لایحه اشاره کرد. در حالی‌که نمایندگان در پی آن بودند تا با ارائه لایحه‎ای از سوی دولت بار مالی این قانون تأمین شود، دولت عملاً با تأخیر خود سبب شد که توپ در زمین مجلس بماند و نمایندگان خودشان فکری به حال بار مالی اجرای چنین قانونی کنند و اگر احیانا از نحوه اجرای آن هم اعتراضی برانگیخت آن را متوجه مجلس بداند نه دولت.

درخواست جنتی از نمایندگان چه بود؟
تأخیر دولت در ارائه لایحه امربه معروف و نهی از منکر آنقدر به درازا کشید که صبر آیت‎الله احمد جنتی رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر به سر رسید. به همین دلیل او در دیدار با یکی از نمایندگان روحانی مجلس از او می‎خواهد تا با تصویب طرح جایگزینی در مجلس، هرچه زودتر این قانون را به تصویب نهایی برسانند.

حسین ابراهیمی رئیس سازمان رسیدگی به امور مساجد بی‎آنکه نام این نماینده را فاش کند به «خبر» گفت که نماینده مذکور بلافاصله این درخواست را در جلسه فراکسیون روحانیون مطرح می‎کند که منجر به تدوین طرحی در این‎باره می‎شود. طرح امر به معروف و نهی از منکر ایتدا به امضای نمایندگان روحانی رسیده و سپس با جمع آوری امضا از دیگر نمایندگان، نهایتاً با امضای 103 نفر و با قید یک فوریت تقدیم صحن علنی جلسه چهارم خرداد ماه سال جاری شد. یک فوریت این طرح بی‎هیچ نطق مخالفی، در همان جلسه با 172 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 26 رأی ممتنع به تصویب رسید. به این ترتیب به گفته سبحانی‎نیا نمایندگان که از انتظار خسته شده بودند و می‏دانستند که تأخیر در تدوین قانون امر به معروف و نهی از منکر از سوی هیچ یک از علما و مراجع و متدینین، با هیچ توجیهی پذیرفته نیست، وارد عمل شدند.

اگرچه یک فوریت این طرح به تصویب رسیداما با توجه به اینکه مجلس بررسی لایحه برنامه پنجم را در پیش دارد احتمال بررسی این طرح قبل از بررسی لایحه مذکور امکان‎پذیر نیست. این را ابراهیمی گفت که به بررسی همزمان طرح امر به معروف و نهی از منکر در سه کمیسیون فرهنگی، قضایی و اجتماعی اشاره داشت.

از لایحه دولت تا طرح مجلس
به گفته دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، لایحه‎ای که در دولت برای این منظور تدوین شده بود، حاصل دو هزار و 200 نفر ساعت کار در هیأت دولت بود. در این لایحه وظایفی برای ستاد مذکور درنظر گرفته شده بود که حضور در اماکن مذهبی و امامزاده‌ها، و گسترش امر به معروف و نهی از منکر بخشی از این وظایف است. |

اما در طرح ارائه شده از سوی مجلس علاوه بر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، شورایی سیاست‌گذاری و یک دبیرخانه برای همکاری قوای سه گانه نیز در نظر گرفته شده است. در این طرح موضوعاتی همچون فساد اداری، رعایت وجدان کاری، حفظ بیت‌المال، تجمل گرایی، رشوه ‌خواری و. . . . به عنوان موضوعات امر به معروف و نهی از منکر یاد شده است. جالب آنکه در این طرح انتقاد از عملکرد دولت در زمره امربه معروف به شمار آمده و قید شده است: امر به معروف و نهی از منکر نسبت به رفتار و اقدامات مقامات، مدیران و مستخدمین دولت حین انجام وظیفه و یا به مناسبت آن حق و وظیفه همگانی است.


سخنگوی سابق زیر ناقوس ! / تصویر

سیاست > دیپلماسی  - سید محمد علی حسینی سخنگوی سابق وزارتخارجه که اکنون سفیر کشورمان در ایتالیاست ،زیر ناقوس صلح در شهر "رورتو" ایستاده است . وی در سفر به استان تِرنتو، پس از ملاقات با دِپائولی رئیس شورای مجلس استان تِرنتو، از محل قربانیان جنگ جهانی دوم در شهر رورتو و ناقوس صلح بازدید کرد.

سخنگوی سابق وزارت خارجه


نادران: شکایتم از معاون اول رئیس‌جمهور به قوت خود باقی است

سیاست > مجلس  - الیاس نادران گفت: شکایتم از رحیمی معاون اول رئیس جمهو را پس نگرفتم و در حال پیگیری آن هستم.

به گزارش خبر آنلاین الیاس نادران نماینده مردم تهران در جمع خبرنگاران پارلمانی در پاسخ به سوالی درباره مختومه شدن شکایتش از  معاون اول رئیس جمهور گفت: من شکایتم را پس نگرفتم و با قوت در حال پیگیری آن هستم.

وی درباره اظهارات یکی از اعضای کمیسیون اصل نود درباره مختومه شدن این شکایت هم گفت: رسانه ها  صحبتی را به نقل از آقای اسلامی ذکر کردند که بعد که من با وی صحبت کردم اعلام کرد که اشتباه بوده و از من هم عذر خواهی کرد.


محسن رضایی:تخریب شدن نسل اول انقلاب ، ده سال دیگر اثرش را نشان می دهد

تخریب شدن نسل اول انقلاب ، ده سال دیگر اثرش را نشان می دهد

سیاست > چهره ها  - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته با حضور در روزنامه خبر، ضمن بازدید و آشنایی با مجموعه خبرآنلاین به سئوالات خبرنگاران و پرسش‌های کاربران پاسخ داد.

سیدمحسن فرجادی: محسن رضایی در این گفت و گوی صریح موضوعاتی را طرح کرد که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.

او که یکی از نامزدهای ریاست جمهوری دهم بود نگاه و تحلیلی دیگر به مسائل پس از انتخابات داشته و معتقد است باید با نگاهی آسیب شناسانه درباره موضوعاتی که نسبت به آن غفلت شده است اندیشید.

نگرانی رضایی این بار نه از جنس سیاسی بلکه با نگاهی به آینده و به گفته خودش مثلاً در 10 سال دیگر از جنس تربیتی - معنوی است.

او برخلاف عده‌ای که آسیب‌های ظاهری انتخابات سال پیش برایشان مهم است می‌گوید: «آثار تربیتی و اعتقادی مسائل پس از انتخابات بررسی نشده است.»

وی در توضیح این موضوع تصریح کرد: آثار تربیتی و عقیدتی بعد از انتخابات در نسل سوم و چهارم که می‌خواهیم انقلاب را به آنها تحویل دهیم بررسی نشده است.

وی نگران آن است در زمانی که توسط عده‌ای نسل اول انقلاب تخریب می‌شوند اگر این تصویر شکل بگیرد تأثیر خودش را در 10 سال آینده نشان خواهد داد.

وی که در کارنامه کاری‌اش فرماندهی سپاه پاسداران در سالهای دفاع مقدس را دارد با اشاره به مثالی نظامی می‌گوید: یک نوع مین دریایی هوشمند با کار گذاشته شدن در کف دریا، زمانی که سنسورهایش از حضور کشتی‌ها فعال می‌شود به روی آب آمده و انفجاری ناگهانی رخ می‌دهد. وی با این مثال یادآور می‌شود که رسوب‌های هوشمندی که در ذهن نسل سوم و چهارم انقلاب نشسته است می‌ماند و بعدا مانند مین منفجر می‌شود و تبعاتی به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر مسئله ولایت فقیه و امام و یاران امام ورهبری و اصول انقلاب زیر سئوال رفت در گفت و گو با خبر گفت: چون این زیر سئوال رفتن توسط خودی‌ها صورت می‌گرفت و هضم آن سنگین بود آثار آن به عنوان آثار منفی رسوب و می‌کند و در ده سال آینده آثاری را مشاهده می‌کنیم.

وی یادآور شد: تصویر منفی که از نظام جمهوری اسلامی ایجاد شد تصویری غیر واقعی بود.

محسن رضایی که معتقد است یک زمان کار ما سیاست‌سازی بود اما امروز تقویت جامعه، خانواده، روستا، شهر، استان و تنظیم مجدد رابطه معنویت و اخلاق با جامعه در اولویت است در این گفت و گو تأکید می‌کند که باید در پی جامعه‌سازی باشیم و لذا در این راستا قدرت اقتصادی، علمی، فناوری و فرهنگی در عرصه اجتماعی بسیار مورد توجه قرار خواهد بود؛ بنابراین معتقدم که ما به عصر جدیدی وارد شده‌ایم و قهرمانان آینده ما نخبگانی هستند که جامعه ایرانی و اسلامی را خواهند ساخت.

وی با اشاره به اینکه «جامعه امروز اسلامی و ایرانی نیست» می‌گوید: ما در شهرسازی، فرهنگ، ادبیات و. . . با جامعه آرمانی فاصله داریم.

وی ضمن انتقاد از روشنفکران و سیاسیون معتقد است: فضای ذهنی دوستان سیاست است و به دولت- ملت فکر می‌کنند و به جامعه آرمانی کمتر می‌اندیشند و بحث قدرت محور بحث‌های آنان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبر گفت: زمانش رسیده که انتقال ذهنی و معرفتی و برنامه‌ای پیدا کنیم. نخبگان و دولت مردان برنامه‌ای ندارند عده‌ای هنوز در گذشته زندگی می‌کنند. رضایی در این گفت و گو با اشاره به اینکه سه بار بوش قصد حمله به ایران داشت گفت: ولی راهبری‌های مقام معظم رهبری در حوزه سیاستهای هسته‌ای و سلاح‌های ایرانی در خلیج فارس این فکر را از سر آمریکایی‌ها برد.

رضایی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی و اینکه آمریکا اینگونه رو به «جنگ اقتصادی» با ایران آورده است تصریح کرد: باید بسیج عمومی و ملی دهیم. باید در کشور از همه نخبگان، کارآفرینان و از همه ظرفیت‌های کشور برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم.

رضایی در این گفت و گو خبری هم درباره خاطراتش داشت. بر اساس گفته‌های او خاطراتش با برشی از سال آخر جنگ تا جندی دیگر منتشر می‌شود. او که به منظور بررسی سال آخر جنگ خاطراتش را منتشر می‌کند در گفت و گو با خبر از خط تشکیک در پایان جنگ انتقادات جدی دارد، جریانی که به گفته او هم در دوره اصلاحات و هم در دوره فعلی مطرح شده است؛ در آن سال توسط گنجی و در دوره فعلی به وسیله کسانی که هیچ وقت در جنگ نبودند و به دنبال توجیه خود هستند.

مشروح گفت و گوی خبر با محسن رضایی را در روزهای آینده منتشر خواهد شد.


طرح حمایت از تاسیس مراکز آموزش عالی غیر دولتی صبح امروز از اکثریت تصویب نمایندگان مجلس شورا اسلامی گذشت.
 

به گزارش الف، در روز حمایت ضمنی و علنی اکثریت نمایندگان مجلس هشتم از دانشگاه آزاد اسلامی،‌ نمایندگان حامی دولت مخالفتی با طرح حمایت از تاسیس و تقویت مراکز آموزش عالی غیردولتی، ابراز نکردند و نمایندگان اقلیت نیز به صورت سازمان یافته از آن حمایت کردند در این میان افراد شاخص اصولگرایان تحول‏خواه با تذکر و ابراز مخالفت، نظر خود را در مورد وضعیت حاکم بر دانشگاه آزاد ابراز داشتند.

 

به گزارش الف، دکتر الیاس نادران و دکتر علیرضا زاکانی نمایندگان تهران و دکتر محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران از جریان اصولگرایان تحول‏خواه و شهرزاد نماینده اصفهان در مخالفت با طرح حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی در صحن علنی مجلس صحبت و تذکرات جدی ابراز داشتند همچنین علی اصغر یوسف‏نژاد عضو فراکسیون اقلیت مجلس، سیدحسین نقوی حسینی عضو فراکسیون اصولگرایان و سید مصطفی ذوالقدر عضو فراکسیون اقلیت مجلس در موافقت با طرح حمایت از تأسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیر دولتی در صحن علنی مجلس صحبت کردند.

 

خلاصه بیانات مخالفان طرح حمایت از تاسیس مراکز آموزش عالی غیر دولتیبه این شرح است:

 

نادران (مخالف): منابع مالی دانشگاه آزاد به نفع کاندیدای خاص استفاده شده است

 

الیاس نادران به عنوان اولین مخالف اظهار داشت: این طرح که در سال گذشته از سوی برخی از همکاران مطرح شده است، ناظر به اختیارات هیئت مؤسس برخی از مراکز آموزش عالی غیردولتی بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی است چرا که تلویحا بر متن پیشنهادی که امروز در صحن توزیع شده است، تذکر دادند که هیئت مؤسس که اساسنامه‌ای را تنظیم و تصویب کرده هر گونه تغییرات در اساسنامه باید از سوی هیئت مؤسس انجام شود و بعد از آن به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

وی افزود:‌ بر این اساس بخش اعظم آنچه پیشنهاد شده ناظر به گردش کار دانشگاه آزاد است که در سال‌های اخیر محل مناقشه بوده است.

به گفته نادران شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را در این خصوص داشته است که بر اساس آن بحث هیئت امنا و گردش مدیریتی و فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد.

نماینده مردم تهران گفت: منابع مالی دانشجویان دانشگاه آزاد که باید صرف پیشرفت‌های علمی این دانشگاه می‌شد، در حوزه‌های سیاسی و به نفع کاندیداهای خاص استفاده شده است.

این نماینده تهران ادامه داد: تا به امروز برخلاف پیشرفت‌ها و فعالیت‌های علمی که در دانشگاه آزاد اسلامی داشته است، به دلیل اینکه در گردش مالی آن و در حدود اختیارات مدیریتی، عزل و نصب‌ها و فعالیت‌های علمی درون دانشگاه آزاد، ‌نظارت اثرگذاری از سوی نهادهای حکومتی وجود نداشته است، بعضا شاهد هستیم در این فعالیت‌ها حتی به حوزه‌های سیاسی هم سرایت کرده است.

وی افزود: بر اساس مستندات موجود در گزارش تحقیق و تفحص مجلس هفتم که از سوی جمعی از همکاران تهیه و گردآوری شده به وضوح پیدا است که چگونه از منابع مالی دانشجویان که باید صرف پیشرفت‌های علمی دانشگاه می‌شده است، در حوزه‌های سیاسی و به نفع کاندیداهای خاص استفاده شده است.

نادران خاطرنشان کرد: ‌امروز بحث این است که این اساسنامه با توجه به اینکه در هیئت مؤسس مصوب شده تغییرات بعدی آن باید از سوی همان هیئت مؤسس پیشنهاد شود که این موضوع به مفهوم بی‌توجهی و زیرپا گذاشتن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر این اساس دانشگاه آزاد به همان طریقی اداره خواهد شد که تا به امروز اداره شده است.

نادران اضافه کرد: با توجه به ضعف‌ها و انحرافات مدیریتی که در شیوه اداره دانشگاه و منابع مالی آن به وجود آمده است و با توجه به اینکه در عرصه سیاسی وارد صنف‌بندی‌ها و جبهه‌گیری‌های سیاسی شده است، به اعتقاد بنده این حد از اختیارات را به جمع محدودی دادن که یا از منابع مالی این کشور جمع‌آوری شده که هبه و اوقافی است که مردم برای گسترش علم و آموزش عالی در حوزه‌های خود انجام داده‌اند یا از محل شهریه‌های دانشجویان گردآوری شده است، ‌به این دلیل این طرح اگر مصوب شود می‌تواند زمینه‌ای برای تداوم وضعیت مدیریتی تا به حال این دانشگاه‌ فراهم کند.

وی افزود: این طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی را واداشته است که به شکل حاکمیتی وارد عرصه عمل شود.

 

شهرزاد (مخالف): طرح وقف اموال دانشگاه آزاد و طرح‌های استفساریه با هدف خاصی ارائه شده‌اند

 

کریم شهرزاد نماینده اصفهان نیز در مخالفت با کلیات این طرح خاطرنشان کرد: بحث موجود ظرافت‌هایی دارد که باید با دقت و بصیرت با آن برخورد کرد.

وی افزود: تاریخچه و ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی که از یادگارهای رهبر کبیر انقلاب است و بعد از ایشان با موافقت مقام معظم رهبری کار خود را ادامه داده، ترکیبی عالی از مسئولین ارشد نظام، مسئولین آموزشی پژوهشی و وزرای ذیربط است که در طول دو دهه در امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تصمیمات مهم و زیادی را گرفته‌اند.

نماینده مردم اصفهان در ادامه یادآور شد: تا به امروز بنا بر عرف یک تقسیم کاری نانوشته‌ای بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی جریان داشته که بر اساس آن هر گاه یکی از این دو دستگاه در زمینه‌ای وارد عمل می‌شده دیگری سکوت می‌کرده و همین امر باعث تقویت آنها می‌شده است.

شهرزاد خطاب به موافقان طرح مذکور یادآور شد: ما باید با مردم با صداقت صحبت کنیم و آگاه باشیم که بحث مطرح شده در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد و طرح‌های استفساریه همگی با هدف خاصی ارائه شده است.

وی افزود: در اینجا این مسئله جای سؤال است که چرا اینگونه مسائل با ابهام مطرح می‌شوند و در ابتدا کسی متوجه هدف اصلی آنها نمی‌شود.

به گفته این نماینده مجلس هشتم همه باید بدانند که بحث،‌ بحث دانشگاه آزاد است چرا که تا به حال سابقه نداشته در خصوص یک دستگاه آموزشی طرحی دوفوریتی ارائه شود. این همه عجله برای چیست؟

شهرزاد در ادامه توضیحات خود تصریح کرد: چرا باید شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از آنکه مصوبه‌ای را مطرح می‌کنند که برخلاف خواست یک مجموعه است ما باید آن را دور بزنیم. این موضوع خوبی نیست و ما نباید به اینگونه مسائل تن دهیم.

وی افزود: این مسئله بیشتر شبیه آن است که مثلا اسم بنده از صندوق بیرون نیاید و بنده بگویم تقلب شده است.

 

زاکانی(مخالف):  این طرح بدعتی‌ در مسیر گذشته مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است

 

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در ادامه توضیحات نادران و شهرزاد در مخالفت با کلیات طرح حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی اظهار داشت: ما در خصوص اساسنامه‌ها و شهریه دانشگاه‌ها مصوبه داریم و همه این مسائل تعیین تکلیف شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما در زمینه تصویب اساسنامه‌ها و تعیین شهریه‌ها خلاء قانونی نداریم، گفت:‌ به هیچ وجه مراد و منظور طراحان این طرح به مسائل آموزشی و پرورشی معطوف نمی‌شود بلکه موضوع اصلی آن بحث اساسنامه‌ها و شهریه‌ها است.

زاکانی خاطرنشان کرد: این طرح یک بدعت‌گذاری در مسیر گذشته مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: حقیقت این است که این شورا بعد از آنکه اساسنامه دانشگاه آزاد را تغییر داد که بر اساس آن شرایط به سمتی رفت که ظرف چند روز آینده قرار است رئیس این دانشگاه از سوی هیئت امنا معرفی شود، این مسائل مطرح شد و ما شاهد طرح‌هایی فوریتی بودیم.

این نماینده مردم تهران در ادامه یادآور شد: این موضوع به مصلحت مجلس نیست و همچنین برخلاف رویه کاری مجالس گذشته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بر اساس ماده واحده طرح مذکور اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی نفی می‌شود، گفت: موضوع اصلی در اینجا تمکین کردن به قانون است.

زاکانی یادآور شد: دانشگاه آزاد تنها دانشگاهی است که شهریه آن افزایشی 30 تا 120 درصدی داشته است و این دانشگاه تا سال 84 به رویه قانونی هیچ گونه تمکینی نداشت.

نماینده مردم تهران گفت: این طرح یک بدعت‌گذاری در مسیر گذشته مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 

به گزارش الف، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه و در ادامه بررسی جزئیات طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیر دولتی در اخطار قانونی اساسی با استناد به اصل 110 این قانون، اظهار داشت: موضوع این طرح با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقابل دارد چرا که مقام معظم رهبری توصیف کرده‌اند در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد می‌شود شما وارد نشوید و در مواردی که مجلس وارد می‌شود شورا ورود پیدا نکند تا این دو نهاد مقابل هم نباشند.
 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار وی گفت: مسئله این است که ضابطه‌ای بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس وجود دارد که مقام معظم رهبری مشخص کرده که در جاهایی که مجلس وارد می‌شود این شورا ورود پیدا نکند و بر عکس لذا بنده این اخطار را وارد می‌دانم.
 

این اخطار در ادامه در مجلس به رای گذاشته شد که نمایندگان با 85 رای موافق 95 رای مخالف و 10 رای ممتنع موضوع این اخطار را وارد ندانستند. 
 

شرکت مخابرات ایران قصد دارد رومینگ سراسری شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا را در کشور اجرایی کند و از سوی دیگر می‌خواهد شماره رند منحصر بفرد 09123456789 را از طریق مزایده بفروشد.

به گزارش جوان، شبکه تالیا که چندین سال از زمان راه‌اندازی آن می‌گذرد هنوز نتوانسته به دلایلی چون نبود سرمایه‌گذار، تعداد مشترکانش را طبق قرارداد خود با مخابرات به مرز 6 میلیون مشترک برساند.

مخابرات که به عنوان کارفرمای این طرح محسوب می‌شود قصد دارد با برگزاری جلسات و مذاکره با مسئولان این شرکت رومنیگ سراسری تالیا در سال جاری را اجرایی کند و تعداد مشترکان تالیا را به مرز شش میلیون نفر برساند.

حراج شماره چندصد میلیونی
چند سال پیش خبری مبنی بر فروش شماره منحصربفرد تلفن همراه منتشر شد. این شماره 09123456789 که در زمان انتشار خبرخواهان بسیاری پیدا کرد و حتی برخی پیشنهاد 100 و 200 میلیون تومانی برای خرید آن ارائه کرده بودند در نهایت از شبکه همراه اول خارج و بدون زنگ‌خور ماند. اما مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با «جوان» از برگزاری مزایده برای فروش این شماره خبر داد.
دکتر داوود زارعیان با اشاره به برگزاری دوباره مزایده شماره‌های رند توسط مخابرات گفت: پیش از خصوصی شدن مخابرات درآمد حاصل از فروش این شماره‌ها به خزانه واریز می‌شد اما اکنون این درآمد نصیب مخابرات خواهد شد.

آزمایش وایمکس درچند شهر
شرکت مخابرات ایران که اخیراً پیشنهاد خرید 40 درصد سهام شرکت مبین‌نت (ارائه دهنده سرویس وایمکس) را داده است، می‌خواهد امسال وارد فاز ارائه اینترنت پرسرعت از طریق وایمکس نیز شود.
زارعیان در این باره گفت: بحث خرید سهام مبین‌نت به اطلاع سازمان تنظیم مقررات رسیده و خرید 40 درصد سهام این شرکت توسط مخابرات نهایی می‌شود.
وی ادامه داد: اکنون سرویس وایمکس در 3 شهر قم، مشهد و تهران در حال آزمایش است و امسال مبین‌نت (شریک آینده مخابرات) در کشور سرویس وایمکس را ارائه خواهد داد.
آذری‌زبان‌ها کم‌حرف‌ترین و جنوبی‌ها پرحرف‌ترین مشترکان
طبق بررسی‌های انجام شده در شرکت مخابرات، آذری‌زبان‌ها (استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل) کم‌حرف‌ترین مشترکان تلفن همراه (همراه اول) هستند و جنوبی‌ها پرحرف‌ترین مشترکان شبکه مخابرات به‌شمار می‌روند.
مخابرات اکنون حدود 40 میلیون مشترک در کشور دارد که بیش از نیمی از آن را مشترکان اعتباری تشکیل می‌دهند.
سرویس اینترنت برای تمام مشترکان فعال می‌شود
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات درباره سرویس اینترنت تلفن همراه مشترکان همراه اول گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، سرویس GPRS مانند سرویس‌های دایورت و ... برای تمام سیم‌کارت‌های مخابرات فعال خواهد شد.
در حال حاضر مشترک برای اتصال به اینترنت باید هفت خوان رستم را بگذراند و ابتدا بر روی سایت همراه اول ثبت‌نام و سپس تغییراتی بر روی گوشی اعمال کند.
گران‌ شدن تلفن ثابت
شرکت مخابرات ایران که عهده‌دار ارائه خدمات تلفن ثابت به صورت انحصاری در کشور است، پیشنهاد افزایش 20 درصدی بهای تعرفه تلفن ثابت را به سازمان تنظیم مقررات ارائه کرده که احتمال دارد این پیشنهاد در سازمان رگولاتوری تصویب و به این شرکت ابلاغ شود.
زارعیان در این باره گفت: از سال 82 تاکنون برخلاف تمام شرکت‌ها، مخابرات هیچ اقدامی برای افزایش نرخ تعرفه تلفن ثابت نکرده است.
وی درباره کاهش تقاضا برای تلفن ثابت همزمان با رشد مشترکان تلفن همراه اظهار داشت: از سال 2005 به بعد در دنیا تعداد مشترکان تلفن ثابت افزایش نداشته اما در ایران در 3 سال اخیر افزایش 2 تا 3 درصدی در این حوزه را شاهد بوده‌ایم.
زارعیان ادامه داد: امسال 300 تا 500 هزار خط تلفن ثابت واگذار می‌شود.
سارقانی که شمش می‌فروختند
براساس اعلام مسئولان، سارقان کابل‌های مخابراتی دستگیر شده‌اند. این سارقان که در چندین منطقه تهران کابل‌های تلفن ثابت را سرقت می‌کردند، با تبدیل سیم مس به شمش مس کسب سود می‌کردند.

 طرح  «حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی» صبح امروز با نظر مساعد اکثریت نمایندگان به تصویب رسید. 

به گفته برخی نمایندگان، این طرح ناظر بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نبوده و بخش اعظم این پیشنهاد ناظر بر گردش کار دانشگاه است که در سال های اخیر محل مناقشه بسیاری قرار گرفته است.

طرح وقف اموال دانشگاه آزاد به عنوان «طرح اجازه وقف اموال در اختیار مؤسسات غیردولتی غیرانتفاعی» با قید دوفویت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که 23 تن از نمایندگان آن را امضاء کرده بودند اما پس از تذکرات تعدادی از وکلای ملت مبنی بر غیرقانونی بودن این طرح، 9 تن از امضاءکنندگان طرح مذکور امضای خود را پس گرفتند و از آنجایی که تعداد نمایندگان امضاءکننده طرح به 14 نفر رسید، به علت مغایرت با آیین‌نامه داخلی مجلس این طرح از دستورکار پارلمان خارج شد.

در این زمینه لازم به یادآوری است که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اگر نمایندگان بخواهند طرحی را ارائه دهند باید حداقل 15 امضاء داشته باشد.

بر این اساس، «طرح وقف اموال دانشگاه آزاد» که طراحان این طرح آن را «طرح اجازه وقف اموال در اختیار مؤسسات غیردولتی غیرانتفاعی» می‌نامند، امروز نیز پس امضای 62 تن از نمایندگان با قید دوفوریت در دستورکار صحن علنی قرار گرفت و پس از صحبت‌های مخالفان و موافقان، دوفوریت آن به رأی نمایندگان گذاشته شد که رأی نیاورد از این رو یک فوریت طرح مذکور با 129 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

اسامی نمایندگان امضاء کننده طرح مذکور بدین شرح است:

1- علی عباسپورتهرانی نماینده تهران
2- مجید نصیرپور نماینده سراب
3- کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا
4- مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود
5- سید مهدی صادق نماینده آستانه اشرفیه
6- ابوالقاسم رحمانی نماینده اقلید
7- علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری
8- محمدمهدی شهریاری نماینده بجنورد
9- حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان
10- محمدحسن دوگانی‌آغچغلو نماینده فسا
11- حمید سعادت نماینده نجف‌آباد
12- علی ادیانی‌راد نماینده قائم‌شهر
13- اقبال محمدی نماینده مریوان و سرو آباد
14- احمد ناطق‌نوری نماینده نور و محمود آباد
15- عباسعلی نورا نماینده زابل و زهک
16- محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان
17- علیرضا منادی‌سفیدان نماینده تبریز
18- حسن ونایی نماینده ملایر
19- محسن نریمان نماینده بابل
20- جمشید انصاری نماینده زنجان و طارم
21- حسین گروسی نماینده شهریار
22- احمدعلی کیخا نماینده زابل و زهک
23- هادی قوامی نماینده اسفراین
24- سید رمضان شجاعی‌کیاسری نماینده ساری
25- بهمن محمدی نماینده فریدن، فریدون شهر و چادگان
26- داود محمدجانی نماینده آباده، بوانات و خرم‌بید
27- سید عماد حسینی نماینده قروه
28- عبدالله رستگار نماینده گنبد کاووس
29- محمدرضا سجادیان نماینده خواف و رشتخوار
30- محمدحسین‌ نژادفلاح نماینده ساوجبلاغ، طالقان و نظر آباد
31- بهمن مراد‌نیا نماینده بیجار
32- امین شعبانی نماینده سنندج، دیوان دره و کامیاران
33- فخرالدین حیدری نماینده سقز و بانه
34- کاظم فرهمند نماینده مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم
35- سید حسین هاشمی نماینده میانه
36- مصطفی رضا‌حسینی نماینده شهر بابک
37- نصرالله کمالیان نماینده قوچان و فاروج
38- سید یونس موسوی‌سرچشمه نماینده فیروز آباد، کارزین و فراشبند
39- شهریار طاهر‌پور نماینده تویسرکان
40- محمد‌علی حیاتی نماینده لامرد و مهر
41- نصر‌الله ترابی‌قهفرخی نماینده شهرکرد
42- عبد‌الرضا ترابی نماینده گرمسار
43- مهدی مهدی‌زاده نماینده گناباد
44- حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام آباد‌غرب
45- یونس اسدی نماینده مشکین شهر
46- سید ‌جلال یحیی‌زاده نماینده تفت و میبد
47- عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی نماینده قائم‌شهر و سواد کوه و جویبار
48- غلامحسین مسعودی‌ریحان نماینده اهر و هریس
49- قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین
50- محمد‌رضا خباز نماینده کاشمر
51- بهمن اخوان نماینده تفرش
52- عبدالله کعبی نماینده آبادان
53- امیر طاهر‌خانی نماینده تاکستان
54- سیروس سازدار نماینده مرند و جلفا
55- سید ‌مصطفی طباطبایی نژاد نماینده اردستان
56- مصطفی کواکبیان نماینده سمنان
57- حسین امیری‌خامکانی نماینده زرند و کوهبنان
58- حسین هاشمیان نماینده رفسنجان
59- علی اسلامی‌پناه نماینده جیرفت و عنبر آباد
60- علی‌اکبر اولیاء نماینده یزد و صدوق
61- انوشیروان محسنی‌بند‌پی نماینده نوشهر و چالوس
62- محمد ضابطی‌طرقی نماینده نطنز و قمصر