سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

تفاوتهای ده نمکی و فرهادی +عکس

به بهانه مطرح شدن گزینه های ایرانی برای اسکار 2012 و جدی شدن کاندیداهایی چون جدایی نادر از سیمین و یا حتی آلزایمر و دیگر فیلمهای مطرح پایگاه هنری پیرنگ در گزارشی به نحوه کارگردانی دو رقیب نوروزی اکران 90 یعنی اخراجیها و جدایی نادر از سیمین می پردازد تا از این رهیافت به گوشه ای از تفاوتهای کار سر صحنه کارگردانهای ایرانی پی ببرید.تفاوتهایی که گرچه در این گزارش میان مسعود ده نمکی (کارگردان فیلم پرفروش اخراجیها) و اصغر فرهادی(کارگردان پرطرفدار جدایی نادر از سیمین) سنجش شده است،اما راهی جدید را برای ارزیابی خروجی برخی فیلمها از دید تماشاگران عادی و مخاطب عام نشان می دهد.راهی که نشان می دهد خروجی یک فیلم چرا به لحاظ گیشه موفق می شود و یا چه زمان مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.و یا حتی دلایل اقبال جهانی به ساختار یک فیلم لحاظ کردن چه ظرایفی در کار کارگردانهاست.


اصطلاحات بکاررفته شده در این گزارش نظر نگارنده این نوشتار بوده و با رعایت آزادی بیان در سایت پیرنگ مخاطبان می توانند نظرات مخالف و یا موافق خود را ابراز دارند.


تصویر زیر نشانگر تفاوت های توضیح صحنه دوکارگردان به بازیگران است.همانطور که مشاهده می کنید فرهادی از شیوه برخورد نزدیک با بازیگران بهره می برد(شیوه ای که بازیگران با بارها تمرین پیش از ضبط فیلم و سپس با راهنمایی مستقیم و دقیق کارگردان جلوی دوربین می روند و در مقابل شیوه ده نمکی ، کلی تر از فرهادی است و بیشتر با توضیحات صحنه همراه است.

 

 

 

 

 

 

  

 
یکی از تفاوتهای ویژه فرهادی و ده نمکی در بکار گیری تکنیک های بازی گرفتن از بازیگران است؛فرهادی عادت دارد از تکنیک هایی استفاده کند که ناخودآگاه بازیگر تحت تاثیر نقش قرار گیرد تا بدین وسیله تاثیرگذاری نقش دوچندان شود.(در این شیوه کارگردان به بازیگر توصیه های بسیار خاصی می کند:مثلا مجبورش می کند فلان آهنگ را گوش دهد و یا هر روز با وسیله خاصی سرکار برود)و در مقابل ده نمکی از شیوه درک مستقیم برای تفهیم نقش بهره می برد.هر دو شیوه در سینمای امروز رواج دارد.در دو فیلم آخر فرهادی موارد متعددی را می توان در این خصوص یافت.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به عنوان مثال آنچه خبرنگار پیرنگ از فیلم آخر فرهادی یعنی جدایی نادر از سیمین کسب اطلاع نموده این است که : برای اینکه ساره بیات در نقش خود در جدایی نادر از سیمین به درستی ایفای نقش کند؛فرهادی وی را مجبور کرده تا در زندگی عادی اش با اتوبوس کرایه به عنوان مسافر و با چادر مثل یکی از مردم کوچه و بازار یکبار از تهران تا شهرری برود و برگردد.به همین ترتیب می توان در «درباره الی» نیز نمونه هایی را یافت.(اصغر فرهادی،کارگردان موفق ایرانی که این روزها حتی نام او را در سینماهای جهان بیش از ایران می شنویم این ظرایف و رموز کارگردانی اش را برای خود نگه می دارد و آنچه می خوانید تنها بخشهایی است که خبرنگار پیرنگ توانسته به آنها دست یابد)

 

 

از دیگر تفاوتهای ده نمکی و فرهادی ، کار با دوربین سر صحنه است.این عادت مالوف اغلب  کارگردانها ست که گاهی خود در بعضی از صحنه ها به ویژه هنگام استفاده از دوربین روی دست،خود دست به دوربین می برند و اصغر فرهادی نیز چنین است،ده نمکی اما کار را بیشتر به تصویر بردار خود سپرده و در برخی موارد محدود فقط،خود پشت دوربین می رود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در دو تصویر زیر دیروز و امروز دو کارگردان را مشاهده می کنیم: این نکته را در نقدها باید مد نظر قرار داد که تجربه یک کارگردان چقدر می تواند در ساخت یک فیلم موفق موثر باشد.

 

 

 


مسعود ده نمکی ؛ هنگامی که بسیجی جنگ بود تا امروز . کارگردان اخراجی ها . از قرار معلوم نام فیلم بعدی او «رسوایی» خواهد بود.

 

 

 

 

 

اصغر فرهادی ؛ هنگامی که شهرزیبا را ساخت تا درباره الی و جدایی نادر از سیمین . فیلم بعدی فرهادی از قرار معلوم در فرانسه و یا آلمان ساخته خواهد شد و شرکت ممنتو فیلمز تهیه کننده آن خواهد بود. آنچه در خصوص داستان فیلم جدید فرهادی شنیده شده این است که این فیلم در خصوص رابطه میان یک احساسی میان یک مرد آفریقای شمالی و یک زن ایرانی است و طاهر رحیم نقش اول آن را ایفا خواهد کرد . هر چند فرهادی ثابت کرده موضوع فیلمنامه اش را به این سادگی ها لو نمی دهد و در لحظه آخر ممکن است همه را غافلگیر کند .

 

 

 

 

 

 

 
یکی از علاقه های کارگردانهای به نام؛ تصاویر جمعی با کارگردانهای مشهو.ر و هم صنفی هایشان در جهان است که البته در این خصوص تصویر خاصی از مسعود ده نمکی به همراه کارگردانهای مشهور جهان در دست نبود.