آفتاب: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «بدون درگیر کردن نخبگان کشور در توسعه، فقر و عقبماندگی را نمیتوانیم کنار بزنیم» گفت: مشارکت نخبگان و دولت و مجلس باید دو طرفه باشد.
دفاع مقدس کمتر از خود انقلاب نیست
محسن رضایی در نشستی با عنوان «دفاع مقدس و رسالت دانشجوی مسلمان» ـ که از سوی کانون اندیشه دانشجوی مسلمان دانشگاه امیرکبیر برگزار شد ـ ضمن اینکه دانشجویان را نمایندگان واقعی ملت ایران خواند، با تبریک هفته دفاع مقدس حادثه جنگ را حادثهای بسیار مهم قلمداد و اظهار کرد: این حادثه کمتر از خود انقلاب نیست.
انسانهای شایسته در فضای بسته، خود را نشان میدهند
وی به بیان علل آماده بودن شرایط در کشورمان برای تجاوز عراق به خاک میهنمان پرداخت و خاطرنشان کرد: در روزهای اول جنگ بسیار ناموفق بودیم و در این سال هرچه ایران حمله میکرد با عدم موفقیت روبهرو میشد، حال آقایانی که یک زمانی در ایران مسوولیت داشتند با مصاحبه با رسانههای خارجی مانورهایی میدهند، ولی در زمانی که مدیریت دست این افراد بود، هر حملهای که به ما میشد با عدم موفقیت روبهرو بودیم و این افراد حتی نتوانستند یک تپه را آزاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از به وجود آمدن تحولات در جبهههای جنگ و وقتی جنگ را افراد گمنامی به دست میگیرند که اولا در نظامیگری سابقهای نداشتند و ثانیا جزء چهرههای برجسته سیاسی و نظامی کشور نبودند، اوضاع تغییر کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «بخشی از این افراد گمنام دانشجویان بودند»، اظهار کرد: وقتی که این دانشجویان به صحنه آمدند و زمانی که به نیروهای جوان ایرانی میدان دادند و به او اعتماد کردند و از اینکه او اشتباه نکند، نترسیدند شرایط تغییر کرد؛ البته این موضوع از سر ناچاری بود؛ چراکه وقتی وضعمان خوب نباشد و فضا بسته باشد انسانهای شایسته فرصت پیدا میکنند که خود را نشان دهند. در سال اول جنگ هیچ فرصتی برای ظهور باکریها، همتها و متوسلیانها پیدا نشد و از ابتدای سال دوم جنگ در جبهههای جنگ ایران و عراق تحولی شکل گرفت.
جزء آخرین دانشجویان انقلاب بودم که از سپاه بیرون آمدم
وی در ادامه با اشاره به انجام عملیاتهایی چون شکست حصر آبادان، طریقالقدس، فتحالمبین و بیتالمقدس اظهار کرد: وقتی که ما با پیروزیهای متعدد مواجه شدیم، دنیا مجبور میشود که اولین قطعنامه را به نام قطعنامه ??? برای ما صادر کند. اکثریت بندهای این قطعنامه در اوج پیروزیهای ایران نوشته شده است. هر چند برخی از این بندها دوپهلو بود و مسوولان ایران در یک سال آخر جنگ تلاش میکردند جای بعضی از این بندها را با هم عوض کنند.
وی افزود: البته پذیرش قطعنامه از سوی ما مشروط بود؛ ما میگفتیم که باید بیانیه دبیرکل سازمان ملل نیز در این راستا صادر شود و مساله آزادی اسرا قبل از آتشبس صورت بگیرد. به هر ترتیب ایران قطعنامه را رد نمیکرد ولی پذیرش خود را نیز اعلام نکرد. در ادامه وقتی قرار شد بیانیه دبیرکل سازمان ملل صادر شود و ما قطعنامه را قبول کردیم، عراق به خاک ما پیشروی کرد.
رضایی گفت: به کسانی که میگویند جام زهر و معتقدند که طرفدار ولی فقیه هستند، باید گفت آن موقع مقام معظم رهبری به جبهه آمده بودند و ایشان در جبهه تحول بزرگی را ایجاد کردند. ما به ایشان پیشنهاد کردیم که از مرز عبور کنیم؛ اما ایشان گفتند که باید با امام مشورت کنند. حاج احمدآقا به ایشان پیام دادند که امام این موضوع را نمیپذیرند و مقام معظم رهبری نظر امام را به ما منتقل کردند.
وی تاکید کرد: دشمنان میخواستند یک بار دیگر ملت ایران را به زانو دربیاورند ولی ما با سربلندی از چنین حادثه بزرگی بیرون آمدیم. برخی نیز بعد از جنگ به سراغ کارهای خود رفتند و برخی مثل ما ماندیم؛ چراکه هنوز حوادثی در کشور وجود داشت، ولی وقتی که شرایط مساعد شد، من طی درخواستی از مقام معظم رهبری خواستم که بیرون بیایم و در واقع من جزء آخرین دانشجویان انقلاب بودم که از سپاه بیرون آمدم.
میتوانیم از راه دیپلماسی تحریمها را خنثی کنیم
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان زمانی این استعداد را داشتند که لباس دانشجویی را به خاطر ضرورت ملی در بیاورند و لباس بسیجی به تن کرده و از کشورمان دفاع کنند و میتوان گفت اگر دانشجویان نبودند و به ملت ایران کمک نمیکردند مطمئنا ما نمیتوانستیم این حادثه بزرگ را با پیروزی سپری کنیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با مورد توجه قرار دادن نقش دانشجویان در ?? خرداد، ملی شدن صنعت نفت و ?? آذر اظهارکرد: از زمانی که نهاد دانشگاه در جامعه ایرانی شکل گرفت، این نهاد همواره رسالتی انقلابی داشته و در این راستا به دفاع از ملت خود برخاسته است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه «امروز که در دوران توسعه کشور قرار داریم، بدون درگیر کردن نخبگان نمیتوانیم فقر و عقبماندگی را کنار بزنیم»، خاطرنشان کرد: از طرفی نخبگان باید به دولت و مجلس کمک کنند و از طرفی دیگر دولت و مجلس هم باید کمک کننده نخبگان باشند تا بین سیاست و نخبگان شکافی شکل نگیرد.
وی با بیان اینکه «ما میتوانیم از راه دیپلماسی تحریمها را خنثی کنیم»، گفت: دنیا به ایران نیازمند است و ما میتوانیم نقشهای بزرگی در صحنه بینالملل ایفا کنیم. از سوی دیگر ارتباط با جهان اسلام، سوریه و لبنان و نهضتهای آزادیبخش، همچنین ارتباط با ملت خودمان از دیگر ابزارهایی است که میتوانیم در این مسیر به کار گیریم. همچنین ما میتوانیم تحریمها را از طریق دیپلماسی و یا حتی مذاکره خنثی کنیم.
نیازمند انقلابی بزرگتر از انقلاب اسلامی و جنگ هستیم
رضایی با تاکید بر اینکه «ما در حال حاضر نیازمند انقلابی بزرگتر از انقلاب اسلامی و جنگ هستیم»، اظهار کرد: من این حرف را میزنم حال هر حکمی علیه من میخواهند صادر کنند. مطمئن باشید با شناختی که من از جوانهای ایران در جنگ دارم اگر امکانات لازم به جوانهای ما داده شود، جوانان ما میتوانند در مدتی کوتاه علم، دانش، اقتصاد و کشاورزی ایران را ارتقاء دهند.
وی نقش دانشگاهها را در جهاد علمی حائز اهمیت دانست و گفت: هماکنون بین دانشگاه و صنعت ما شکاف وجود دارد؛ چراکه از مهارت، کارآفرینی و دانشی که در دانشگاههای ما ذخیره شده است استفاده نمیشود؛ بنابراین بین دانشگاه و صنعت باید پلی زده شود تا از این طریق بسیاری از مشکلات همچون فقر، گرانی و بیکاری رفع شود.
چرا عدهای میخواهند امام را تضعیف کنند؟
دانشجویی پرسید: شما میگویید ما در اواخر جنگ مشکلی نداشتیم، ولی کسانی چون آقای شمخانی میگویند که ما اواخر جنگ حتی یک گلوله هم نداشتیم.
رضایی پاسخ داد: ما مشکل داشتیم ولی پیروز شدیم. در تیرماه که قطعنامه را پذیرفتیم ـ و این خود حادثه تلخی بود ـ وضعیت ما خوب نبود، اما بعد از تیرماه که امام فرمودند جام زهر را نوشیدم تحول بزرگی صورت گرفت.
دانشجوی دیگری پرسید: امام که پیشروی در خاک عراق را تائید نکردند، چطور بود که در بحث پذیرش قطعنامه از تعبیر جام زهر استفاده کردند؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ با بیان اینکه « وقتی آیات الهی ناسخ و منسوخ دارد، شما میخواهید رهبران الهی ناسخ و منسوخ نداشته باشند» اظهار کرد: امام در تیرماه و در بدترین شرایط قطعنامه را پذیرفتند. قطعنامه در زمان پیروزیها صادر شد؛ اما ما در زمان شکستها میخواستیم آن را بپذیریم. حدود دو ماه بعد از مساله جام زهر، امام فرمودند که حتی یک لحظه نادم و پشیمان نیستم، آنهایی که صحبت از جام زهر میکنند خدای ناکرده میخواهند بگویند سر امام را کلاه گذاشتند، چرا عدهای میخواهند امام را تضعیف کنند؟ امام که تحت فشار قرار نمیگرفت.
وی افزود: جنگ با پذیرش قطعنامه به پایان نرسید، بعد از پذیرش قطعنامه جنگ جدیدی شروع شد و تمام مرداد ماه را در برگرفت و امام در این شرایط گفتند که من حتی یک لحظه نادم و پشیمان نیستم.
جنگ در اسلام اصالت ندارد، بلکه بازدارندگی اصالت دارد
وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه « آیا میشد از وقوع جنگ پیشگیری کرد» گفت: جنگ را باید پیشگیری کرد و اصلا شکل گرفتن نیروهای مسلح به خاطر جنگیدن نیست، برای جلوگیری از وقوع جنگ است یا اینکه اگر جنگی اتفاق افتاده در کوتاهترین مدت مثلا ظرف ?? ساعت آن را تمام کنند.
رضایی با بیان اینکه «جنگ در اسلام اصالت ندارد، بلکه بازدارندگی اصالت دارد» گفت: هر کسی که برای گرفتن دیگر کشورها قدرت درست کند یا مالیخولیا دارد یا اینکه از مسیر انسانیت خارج شده است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از قیام امام مهدی(عج) به بیان میآید اکثرا به بخش نظامیگری در مورد ایشان میپردازند این در حالی است که جهاد ایشان قبل از اینکه نظامی باشد، علمی، اخلاقی و انسانی است.
وی با بیان اینکه «ما نمیخواستیم جنگ شود»، گفت: اگر ما اینطور میخواستیم که باید سر مرز می بودیم در حالی که ایران سر مرز حضور نداشت اگر از مرز عبور کردیم به دلیل وجود شروری در منطقه بود که اسنادی که وجود داشت را پاره کرده بود و آن را نمیپذیرفت. من قبول دارم که میشود از جنگها جلوگیری کرد؛ اما در بحث جنگ ایران و عراق باید گفت که این جنگ، جنگ برنامهریزی شدهای بود و قدرتهای بینالمللی صدام را وادار به این کار کردند.
هویت ملی همواره ایرانی - مذهبی بوده است
دانشجوی دیگری پرسید: ما به عنوان یک دانشجوی ایرانی و مسلمان چطور میتوانیم هویت ایرانی و مسلمانی خود را با هم جمع کنیم؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: در این بحث اشتباه بزرگی در چند دهه اخیر صورت گرفته و آن این است که مذهب را از هویت ایرانی جدا میکنند. این در حالی است که قبل و بعد از اسلام هویت ایرانی با مذهب همراه بوده است. اگر میگوییم اسلامی - ایرانی و یا ایرانی - اسلامی، به این معنا نیست که این دو، دو عنصر جدا هستند بلکه این دو یک معنا را به ذهن متبادر میکنند که آن هویت ملی است.
وی با تاکید بر اینکه « هویت ملی همواره ایرانی - مذهبی بوده است» گفت: ایرانی - مذهبی قبل از اسلام یک ترکیب و بعد از اسلام ترکیب دیگری داشته است. معلوم است کسانی که خود را دچار اینگونه مناقشات میکنند، تعریف روشنی از هویت ندارند.
استفاده از سبک مدیریتی هنر ما در عرصه جنگ بود
به گزارش ایسنا، دانشجوی دیگری پرسید: فرماندهان جوان جنگ همچون شما، همت و باکری که هیچگونه عقبهای در نظامیگری نداشتید چطور توانستید در جنگ این همه تحول ایجاد کنید؟
رضایی پاسخ داد: اولا باید بگویم که ما اکثرا قبل از انقلاب مبارز و چریک بودیم، بعد اینکه مدیریت اصول مشترکی دارد که این اصول به هیچ تخصصی ربط ندارد.
وی با بیان اینکه «استفاده از سبک مدیریتی که آن را از جنگ به دست آورده بودیم، هنر ما در این عرصه بود»، اظهار کرد: در ???? سال پیش که این روزها از آن زیاد یاد میشد با لشکرکشی صفر نمیشد این همه کشور را گرفت. بین یادگیری و آموزش تفاوت وجود دارد، چنانچه میبینید یک نفر بیسواد میتواند عالم بزرگی شود؛ اما در صحنه متولوژی یادگیری موفقیتی نداشته باشد. ما سعی کردیم در صحنه یادگیری متون لازم را بیاموزیم.
تا 50 الی 100 سال دیگر درباره این جنگ حرف وجود دارد
دانشجویی پرسید: با توجه به اینکه برخی در مورد دفاع مقدس مدعی هستند که به افشاگریهایی پرداختند و با رسانههای بیگانه نیز برنامههایی پیدرپی داشتند، شما نظرتان در این راستا چیست؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: در تمام بیست سال بعد از جنگ در هر دورهای درباره دوران دفاع مقدس مطلبی گفته شد. در زمان تکنوکراتها گفتند که جنگ خسارات زیادی برای ما به بار آورد. در زمان اصلاحطلبان گفته شد که جنگ بعد از آزادی خرمشهر باید تمام میشد و در زمان اصولگرایان در مورد جام زهر صحبت شد. به نظر من تا پنجاه الی صد سال دیگر درباره این جنگ حرف وجود دارد و حرف گفته خواهد شد.
نظامهای فکری دنیا نمیخواهند اندیشه امام(ره) به تمدن و فرهنگ تبدیل شود
وی خاطرنشان کرد: قبل از رقابتهای سیاسی و قومی با ایران و ایرانیها، یک رقابت فلسفی و فکری در دنیا داریم و آن این است که نظامهای فکری دنیا نمیخواهند تفکر و اندیشه امام و انقلاب اسلامی به تمدن و فرهنگ تبدیل شود و آنها از این موضوع میترسند.
با مسائل داخلی هزینهبر مواجه شدهایم
وی گفت: ما در دوران یک جامعه نمونه در ایران هستیم که البته کار آن کند شده است و با مسائل داخلی هزینهبر مواجه شدهایم.
رضایی با بیان اینکه «حمله به دفاع مقدس یکی از مواردی است که برخی مورد توجه قرار میدهند»، اظهار کرد: این هجومها در آینده ادامه پیدا خواهد کرد؛ البته معنایش این نیست که جنگ اشکال نداشت و ما اشتباهی نداشتیم و اگر جنگ جدیدی رخ دهد، نباید اشتباهاتمان را کنار بگذاریم، جنگ برای ما درسهای فراوانی داشت.
وی افزود: تنها در یک شرایط جنگ میتوانست اتفاق نیفتد و آن این بود که از انقلابمان دست بکشیم که اگر اینطور میشد به گذشته و اوضاعی که ملت ما از آن فاصله گرفته بود، باز میگشتیم.
در برابر سندی که منتشر کردم درگیر نشوید، جواب بدهید
وی خاطرنشان کرد: من بعد از بیست سال سندی را منتشر کردم؛ اما زمانی که این سند را منتشر کردم، یکسری سایتها و روزنامهها به درگیری با من پرداختند. من این همه سند و نامه دارم، اما بعد از 20 سال با این همه محافظهکاری یکی از این سندها را منتشر کردم حالا به جای اینکه جواب من داده شود، باید دروغ بگوییم و تحریف کنیم؟!
برنامه داشتن با معنویت و توکل منافاتی ندارد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه «من همیشه در نوع مدیریتم دو بعد معنویت و عقلانیت را رعایت کردهام و معتقدم این دو بدون دیگری ما را به جایی نخواهند برد»، اظهار کرد: فرماندهان جبههها در کنار خواندن نماز شبهایشان در مورد هیچ طرح و عملیاتی بدون برنامهریزی و بحث و بررسی تصمیم نمیگرفتند اینطور نبود که شب روضه بخوانیم، دعا کنیم و صبح به خط بزنیم. اگر نمیشد میگفتیم ما مشکل نفسانی داشتیم همچنین اگرچه هیچ عملیاتی را بدون ذکر یا زهرا و ... شروع نمیکردیم ولی در آن به عناصر عقلانی نیز توجه داشتیم و باید گفت برنامه داشتن با معنویت و توکل منافاتی ندارد.
امام فرمودند؛ من چیزی را به شما تحمیل نمیکنم، خودتان تصمیم بگیرید
دانشجویی پرسید: آیا دستور امام(ره) بود با وجود ناوهای آمریکایی در خلیجفارس به بهانه جنگ عراق و کویت، به کشور عراق حمله نکنید؟
رضایی پاسخ داد: جمعی از مسوولان کشور خدمت حضرت امام رفتند و به ایشان گفته بودند که ما از این به بعد نمیتوانیم مقابله به مثل کنیم. امام فرموده بودند؛ چرا؟ مسئولان پاسخ داده بودند؛ آمریکاییها میخواهند کشتیهای عراق را اسکورت کنند و در صورت حمله ما به آنها، ما با آمریکاییها وارد جنگ خواهیم شد. امام فرمودند؛ اگر من جای شما بودم اولین کشتی را که میخواهد از تنگه هرمز عبور کند میزدم. مسوولان کشور به ایشان گفته بودند؛ شما فرمانده ما هستید و هرچه بگویید ما انجام میدهیم. اما امام فرمودند؛ من چیزی را به شما تحمیل نمیکنم، خودتان تصمیم بگیرید.
در فتنه بودن جریانات پس از انتخابات شکی نیست
دانشجویی پرسید: تحلیل شما از جریان انتخابات چیست؟
رضایی پاسخ داد: به هر ترتیب تحلیل دانشجویان از ما قویتر است، چه در مورد انتخابات و چه بعد از آن همه چیز آشکار و شفاف است. انتخابات دو سال طول کشید و از ابتدا تا انتهایش مسائل زیادی وجود داشت.
وی خطاب به دانشجویی که این سوال را کرده بود، گفت: شما سوال کلی کردید و من کلی جوابتان را دادم.
دانشجوی دیگری پرسید: به نظر شما آیا جریانات و اتفاقات رخ داده پس از انتخابات ریاست جمهوری فتنه بود؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ با بیان اینکه «در فتنه بودن این جریانات شکی نیست، چون حق و باطل با یکدیگر ترکیب شده بود»، اظهار کرد: بسیاری از مردم تا ? دی نمیدانستند که چه اتفاقی افتاده است. فتنهای که رخ داد مقدمهای برای رویارویی سوم ایران و آمریکا بود و در این راستا قطعنامه ???? منتشر شد.
ظرفیت اخلاقی و فرهنگی در ایران از پیشرفت سیاسی عقبتر است
وی تاکید کرد: در آن زمان کسانی که در صحنه سیاسی بودند نباید اجازه میدادند این حوادث طولانی شود. این حوادث باید حداکثر یک ماهه جمع میشد ضمن اینکه اگر فعالان سیاسی با اخلاق برخورد میکردند و اعتراضات مردم را سیاسی نمیدیدند و طرفین و کسانی که درگیر این ماجرا بودند برای مردم حقی قائل میشدند، چنان مسائلی پیش نمیآمد.
وی تاکید کرد: اگر اعتراضات مردم مدیریت درستی میشد بعد از انتخابات این مدیریت روی دوم مردمسالاری در ایران را چنان تقویت میکرد که با وجود رای ?? میلیونی، معیار مردمسالاری در افکار عمومی چندین پله بالا میرفت ولی از آنجا که ظرفیت اخلاقی و فرهنگی در ایران از پیشرفت سیاسی عقبتر است اینگونه نشد.
در مفاهیم اساسی در عرصه سیاست نیاز به بازسازی داریم
رضایی گفت: ما نمیتوانیم همدیگر را تحمل کنیم تا اعتراضی میشود یک عده میگویند برخی میخواهند نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند و شعارها را تبدیل به شعار علیه نظام و حتی علیه دستاوردهای بزرگ انقلاب میکنند.
وی با تاکید بر اینکه «ما در مفاهیم اساسی در عرصه سیاست نیاز به بازسازی داریم»، گفت: زمانی چنین بازسازی رخ میدهد که شکاف بین اخلاق و سیاست را پر کنیم.
ما زندانی خود هستیم
وی با بیان اینکه «حفظ نظام جمهوری اسلامی زمانی حاصل خواهد شد که ما در تحمل همدیگر پیشرفت کنیم و در گفتارمان صداقت بیشتری داشته باشیم»، اظهار کرد: نباید از آزادی و عدالت در جهت عوامفریبی، تریبون درست کنیم، باید با مردم صادق باشیم و خودخواهیها را کنار بگذاریم. آنگاه مشکلی وجود ندارد و آمریکا و اسرائیل نیز نمیتوانند برای ما مشکلی درست کنند. ما زندانی خود هستیم.
بعد از انتخابات به ریسمان قانون متصل شدم
به گزارش ایسنا، دانشجوی دیگری به اعتراضات رضایی بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: ما انتظارمان از شما بیشتر بود، شما انتخابات را زیر سوال بردید.
رضایی پاسخ داد: چه قبل و چه بعد از انتخابات شما شاهد بودید که شیوه من با سایر نامزدها متفاوت بود. من میدانم که مردم قبل از انتخابات چه برداشتی از عملکرد من داشتند در مورد آن صحبت نمیکنم؛ اما بعد از انتخابات من ریسمانی را به نام قانون انتخاب کردم و به آن متصل شدم. تا زمانی که وقت اعتراض کردن وجود داشت من اعتراض و شکایت کردم و حرف زدم، اما زمانی که شورای نگهبان اظهارنظر خود را ارائه داد، من آن را تمکین کردم.
وی افزود: برخی دوستان حزباللهی من از جمله آقای وحیدی وزیر دفاع چند ساعت مانده بود به اعلام نظر شورای نگهبان به من گفتند؛ ما میدانیم که تو نظر شورای نگهبان را تمکین میکنی، ولی در این مورد زودتر اظهارنظر کن. من به آنان گفتم اجازه دهید من میخواهم عمل به قانون را به نمایش بگذارم ولی چون دیدم که این دوستان ناراحت میشوند، زودتر اظهارنظرکردم، پس تا آنجا که قانون اجازه داد بر طبق قانون عمل کردم. اگر خارج از قانون عملکردی داشتم، حرف شما درست بود. حال فرض کنید که من انتظارات شما را برآورده نکردم و از مهلت قانونیام جهت انجام اعتراض استفاده کردم، آیا شما باید به من فحش دهید و من را تخریب کنید؟
باید بین رضایی و میرحسین و کروبی فرقی باشد
وی با بیان اینکه « باید بین من و میرحسین و کروبی فرقی باشد» گفت: من نمیتوانم ادای کسانی را در بیاورم که تنها به دنبال جلب افکار عمومی هستند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به دانشجویان اظهار کرد: اگر من انقلابیتر از شما نباشم، کمتر نیستم و اگر زودتر به خط مقدم دفاع از نظام و ولایت نروم، دیرتر نخواهم رفت، ولی به هر حال من یکسری مصلحتهایی داشتم. یک عده میخواستند اظهار وجود کنند و حوادث ادامه پیدا کند؛ اما من نمیخواستم اینطور باشد.
وی با اشاره به نامهای که در آن زمان به مقام معظم رهبری نوشته بود، اظهار کرد: من در این نامه بر این نکته تاکید کردم که از همه نخبگان میخواهم به وحدت بپردازیم. نامه من کاملا روشن است، ولی بعضی گفتند که منظورم این بوده که سران فتنه تبرئه شوند و در واقع انواع مسائلی را اظهار کردند که در نامه نبود و فقط برداشت شخصی آنها بوده است. نمیخواستم جواب دهم و اگر بعد از این همه مدت سوال نمیشد، جواب نمیدادم. به هر ترتیب من سرباز انقلاب بوده و هستم و امروز هم با همان روحیه جنگ و جهاد در هر عرصهای که باشم دفاع خود را ادامه خواهم داد.
خواهش میکنم سیاسیون به سمت خانواده شهدا نروند
دانشجوی دیگری با اشاره به حوادث اخیر در مورد فرزندان شهید باکری و همت گفت: عدم موضعگیری شما پایمال کردن خون شهداست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ با بیان اینکه « من به عقاید همه احترام میگذارم و معتقدم بزرگترین دستاورد انقلاب، آزادی عقیده بوده است» تاکید کرد: استفاده سیاسی و تبلیغی از خانواده شهدا محکوم است و اهانت و توهین به آنهاست. به هر ترتیب مقام شهید والا و بزرگ است.
وی با تاکید بر اینکه « خانواده شهدا را نباید در بحثها و مسائل سیاسی وارد کرد» گفت: ما نمیدانیم که اگر آن شهید حاضر بود چه تصمیمی میگرفت. مثلا اگر مهدی باکری که من به خوبی میشناسمش، حاضر بود چه تصمیمی اتخاذ میکرد.
وی تظام تاکید کرد: من از سیاسیون کشور چه اصولگرا و چه اصلاحطلب خواهش میکنم به سمت خانواده شهدا نروید، ما صبر و تحملی در کشور داریم، وارد این حریمهای ارزشی نشوید؛ اگرچه آنها هم حق دارند فعالیت سیاسی کنند، اما نباید به نحوی باشد که به حریم شهدا آسیب وارد شود. ما نمیدانیم آنها اصولگرا بودند و یا اصلاحطلب.
دفاع مقدس کمتر از خود انقلاب نیست
محسن رضایی در نشستی با عنوان «دفاع مقدس و رسالت دانشجوی مسلمان» ـ که از سوی کانون اندیشه دانشجوی مسلمان دانشگاه امیرکبیر برگزار شد ـ ضمن اینکه دانشجویان را نمایندگان واقعی ملت ایران خواند، با تبریک هفته دفاع مقدس حادثه جنگ را حادثهای بسیار مهم قلمداد و اظهار کرد: این حادثه کمتر از خود انقلاب نیست.
انسانهای شایسته در فضای بسته، خود را نشان میدهند
وی به بیان علل آماده بودن شرایط در کشورمان برای تجاوز عراق به خاک میهنمان پرداخت و خاطرنشان کرد: در روزهای اول جنگ بسیار ناموفق بودیم و در این سال هرچه ایران حمله میکرد با عدم موفقیت روبهرو میشد، حال آقایانی که یک زمانی در ایران مسوولیت داشتند با مصاحبه با رسانههای خارجی مانورهایی میدهند، ولی در زمانی که مدیریت دست این افراد بود، هر حملهای که به ما میشد با عدم موفقیت روبهرو بودیم و این افراد حتی نتوانستند یک تپه را آزاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از به وجود آمدن تحولات در جبهههای جنگ و وقتی جنگ را افراد گمنامی به دست میگیرند که اولا در نظامیگری سابقهای نداشتند و ثانیا جزء چهرههای برجسته سیاسی و نظامی کشور نبودند، اوضاع تغییر کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «بخشی از این افراد گمنام دانشجویان بودند»، اظهار کرد: وقتی که این دانشجویان به صحنه آمدند و زمانی که به نیروهای جوان ایرانی میدان دادند و به او اعتماد کردند و از اینکه او اشتباه نکند، نترسیدند شرایط تغییر کرد؛ البته این موضوع از سر ناچاری بود؛ چراکه وقتی وضعمان خوب نباشد و فضا بسته باشد انسانهای شایسته فرصت پیدا میکنند که خود را نشان دهند. در سال اول جنگ هیچ فرصتی برای ظهور باکریها، همتها و متوسلیانها پیدا نشد و از ابتدای سال دوم جنگ در جبهههای جنگ ایران و عراق تحولی شکل گرفت.
جزء آخرین دانشجویان انقلاب بودم که از سپاه بیرون آمدم
وی در ادامه با اشاره به انجام عملیاتهایی چون شکست حصر آبادان، طریقالقدس، فتحالمبین و بیتالمقدس اظهار کرد: وقتی که ما با پیروزیهای متعدد مواجه شدیم، دنیا مجبور میشود که اولین قطعنامه را به نام قطعنامه ??? برای ما صادر کند. اکثریت بندهای این قطعنامه در اوج پیروزیهای ایران نوشته شده است. هر چند برخی از این بندها دوپهلو بود و مسوولان ایران در یک سال آخر جنگ تلاش میکردند جای بعضی از این بندها را با هم عوض کنند.
وی افزود: البته پذیرش قطعنامه از سوی ما مشروط بود؛ ما میگفتیم که باید بیانیه دبیرکل سازمان ملل نیز در این راستا صادر شود و مساله آزادی اسرا قبل از آتشبس صورت بگیرد. به هر ترتیب ایران قطعنامه را رد نمیکرد ولی پذیرش خود را نیز اعلام نکرد. در ادامه وقتی قرار شد بیانیه دبیرکل سازمان ملل صادر شود و ما قطعنامه را قبول کردیم، عراق به خاک ما پیشروی کرد.
رضایی گفت: به کسانی که میگویند جام زهر و معتقدند که طرفدار ولی فقیه هستند، باید گفت آن موقع مقام معظم رهبری به جبهه آمده بودند و ایشان در جبهه تحول بزرگی را ایجاد کردند. ما به ایشان پیشنهاد کردیم که از مرز عبور کنیم؛ اما ایشان گفتند که باید با امام مشورت کنند. حاج احمدآقا به ایشان پیام دادند که امام این موضوع را نمیپذیرند و مقام معظم رهبری نظر امام را به ما منتقل کردند.
وی تاکید کرد: دشمنان میخواستند یک بار دیگر ملت ایران را به زانو دربیاورند ولی ما با سربلندی از چنین حادثه بزرگی بیرون آمدیم. برخی نیز بعد از جنگ به سراغ کارهای خود رفتند و برخی مثل ما ماندیم؛ چراکه هنوز حوادثی در کشور وجود داشت، ولی وقتی که شرایط مساعد شد، من طی درخواستی از مقام معظم رهبری خواستم که بیرون بیایم و در واقع من جزء آخرین دانشجویان انقلاب بودم که از سپاه بیرون آمدم.
میتوانیم از راه دیپلماسی تحریمها را خنثی کنیم
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان زمانی این استعداد را داشتند که لباس دانشجویی را به خاطر ضرورت ملی در بیاورند و لباس بسیجی به تن کرده و از کشورمان دفاع کنند و میتوان گفت اگر دانشجویان نبودند و به ملت ایران کمک نمیکردند مطمئنا ما نمیتوانستیم این حادثه بزرگ را با پیروزی سپری کنیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با مورد توجه قرار دادن نقش دانشجویان در ?? خرداد، ملی شدن صنعت نفت و ?? آذر اظهارکرد: از زمانی که نهاد دانشگاه در جامعه ایرانی شکل گرفت، این نهاد همواره رسالتی انقلابی داشته و در این راستا به دفاع از ملت خود برخاسته است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه «امروز که در دوران توسعه کشور قرار داریم، بدون درگیر کردن نخبگان نمیتوانیم فقر و عقبماندگی را کنار بزنیم»، خاطرنشان کرد: از طرفی نخبگان باید به دولت و مجلس کمک کنند و از طرفی دیگر دولت و مجلس هم باید کمک کننده نخبگان باشند تا بین سیاست و نخبگان شکافی شکل نگیرد.
وی با بیان اینکه «ما میتوانیم از راه دیپلماسی تحریمها را خنثی کنیم»، گفت: دنیا به ایران نیازمند است و ما میتوانیم نقشهای بزرگی در صحنه بینالملل ایفا کنیم. از سوی دیگر ارتباط با جهان اسلام، سوریه و لبنان و نهضتهای آزادیبخش، همچنین ارتباط با ملت خودمان از دیگر ابزارهایی است که میتوانیم در این مسیر به کار گیریم. همچنین ما میتوانیم تحریمها را از طریق دیپلماسی و یا حتی مذاکره خنثی کنیم.
نیازمند انقلابی بزرگتر از انقلاب اسلامی و جنگ هستیم
رضایی با تاکید بر اینکه «ما در حال حاضر نیازمند انقلابی بزرگتر از انقلاب اسلامی و جنگ هستیم»، اظهار کرد: من این حرف را میزنم حال هر حکمی علیه من میخواهند صادر کنند. مطمئن باشید با شناختی که من از جوانهای ایران در جنگ دارم اگر امکانات لازم به جوانهای ما داده شود، جوانان ما میتوانند در مدتی کوتاه علم، دانش، اقتصاد و کشاورزی ایران را ارتقاء دهند.
وی نقش دانشگاهها را در جهاد علمی حائز اهمیت دانست و گفت: هماکنون بین دانشگاه و صنعت ما شکاف وجود دارد؛ چراکه از مهارت، کارآفرینی و دانشی که در دانشگاههای ما ذخیره شده است استفاده نمیشود؛ بنابراین بین دانشگاه و صنعت باید پلی زده شود تا از این طریق بسیاری از مشکلات همچون فقر، گرانی و بیکاری رفع شود.
چرا عدهای میخواهند امام را تضعیف کنند؟
دانشجویی پرسید: شما میگویید ما در اواخر جنگ مشکلی نداشتیم، ولی کسانی چون آقای شمخانی میگویند که ما اواخر جنگ حتی یک گلوله هم نداشتیم.
رضایی پاسخ داد: ما مشکل داشتیم ولی پیروز شدیم. در تیرماه که قطعنامه را پذیرفتیم ـ و این خود حادثه تلخی بود ـ وضعیت ما خوب نبود، اما بعد از تیرماه که امام فرمودند جام زهر را نوشیدم تحول بزرگی صورت گرفت.
دانشجوی دیگری پرسید: امام که پیشروی در خاک عراق را تائید نکردند، چطور بود که در بحث پذیرش قطعنامه از تعبیر جام زهر استفاده کردند؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ با بیان اینکه « وقتی آیات الهی ناسخ و منسوخ دارد، شما میخواهید رهبران الهی ناسخ و منسوخ نداشته باشند» اظهار کرد: امام در تیرماه و در بدترین شرایط قطعنامه را پذیرفتند. قطعنامه در زمان پیروزیها صادر شد؛ اما ما در زمان شکستها میخواستیم آن را بپذیریم. حدود دو ماه بعد از مساله جام زهر، امام فرمودند که حتی یک لحظه نادم و پشیمان نیستم، آنهایی که صحبت از جام زهر میکنند خدای ناکرده میخواهند بگویند سر امام را کلاه گذاشتند، چرا عدهای میخواهند امام را تضعیف کنند؟ امام که تحت فشار قرار نمیگرفت.
وی افزود: جنگ با پذیرش قطعنامه به پایان نرسید، بعد از پذیرش قطعنامه جنگ جدیدی شروع شد و تمام مرداد ماه را در برگرفت و امام در این شرایط گفتند که من حتی یک لحظه نادم و پشیمان نیستم.
جنگ در اسلام اصالت ندارد، بلکه بازدارندگی اصالت دارد
وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه « آیا میشد از وقوع جنگ پیشگیری کرد» گفت: جنگ را باید پیشگیری کرد و اصلا شکل گرفتن نیروهای مسلح به خاطر جنگیدن نیست، برای جلوگیری از وقوع جنگ است یا اینکه اگر جنگی اتفاق افتاده در کوتاهترین مدت مثلا ظرف ?? ساعت آن را تمام کنند.
رضایی با بیان اینکه «جنگ در اسلام اصالت ندارد، بلکه بازدارندگی اصالت دارد» گفت: هر کسی که برای گرفتن دیگر کشورها قدرت درست کند یا مالیخولیا دارد یا اینکه از مسیر انسانیت خارج شده است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از قیام امام مهدی(عج) به بیان میآید اکثرا به بخش نظامیگری در مورد ایشان میپردازند این در حالی است که جهاد ایشان قبل از اینکه نظامی باشد، علمی، اخلاقی و انسانی است.
وی با بیان اینکه «ما نمیخواستیم جنگ شود»، گفت: اگر ما اینطور میخواستیم که باید سر مرز می بودیم در حالی که ایران سر مرز حضور نداشت اگر از مرز عبور کردیم به دلیل وجود شروری در منطقه بود که اسنادی که وجود داشت را پاره کرده بود و آن را نمیپذیرفت. من قبول دارم که میشود از جنگها جلوگیری کرد؛ اما در بحث جنگ ایران و عراق باید گفت که این جنگ، جنگ برنامهریزی شدهای بود و قدرتهای بینالمللی صدام را وادار به این کار کردند.
هویت ملی همواره ایرانی - مذهبی بوده است
دانشجوی دیگری پرسید: ما به عنوان یک دانشجوی ایرانی و مسلمان چطور میتوانیم هویت ایرانی و مسلمانی خود را با هم جمع کنیم؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: در این بحث اشتباه بزرگی در چند دهه اخیر صورت گرفته و آن این است که مذهب را از هویت ایرانی جدا میکنند. این در حالی است که قبل و بعد از اسلام هویت ایرانی با مذهب همراه بوده است. اگر میگوییم اسلامی - ایرانی و یا ایرانی - اسلامی، به این معنا نیست که این دو، دو عنصر جدا هستند بلکه این دو یک معنا را به ذهن متبادر میکنند که آن هویت ملی است.
وی با تاکید بر اینکه « هویت ملی همواره ایرانی - مذهبی بوده است» گفت: ایرانی - مذهبی قبل از اسلام یک ترکیب و بعد از اسلام ترکیب دیگری داشته است. معلوم است کسانی که خود را دچار اینگونه مناقشات میکنند، تعریف روشنی از هویت ندارند.
استفاده از سبک مدیریتی هنر ما در عرصه جنگ بود
به گزارش ایسنا، دانشجوی دیگری پرسید: فرماندهان جوان جنگ همچون شما، همت و باکری که هیچگونه عقبهای در نظامیگری نداشتید چطور توانستید در جنگ این همه تحول ایجاد کنید؟
رضایی پاسخ داد: اولا باید بگویم که ما اکثرا قبل از انقلاب مبارز و چریک بودیم، بعد اینکه مدیریت اصول مشترکی دارد که این اصول به هیچ تخصصی ربط ندارد.
وی با بیان اینکه «استفاده از سبک مدیریتی که آن را از جنگ به دست آورده بودیم، هنر ما در این عرصه بود»، اظهار کرد: در ???? سال پیش که این روزها از آن زیاد یاد میشد با لشکرکشی صفر نمیشد این همه کشور را گرفت. بین یادگیری و آموزش تفاوت وجود دارد، چنانچه میبینید یک نفر بیسواد میتواند عالم بزرگی شود؛ اما در صحنه متولوژی یادگیری موفقیتی نداشته باشد. ما سعی کردیم در صحنه یادگیری متون لازم را بیاموزیم.
تا 50 الی 100 سال دیگر درباره این جنگ حرف وجود دارد
دانشجویی پرسید: با توجه به اینکه برخی در مورد دفاع مقدس مدعی هستند که به افشاگریهایی پرداختند و با رسانههای بیگانه نیز برنامههایی پیدرپی داشتند، شما نظرتان در این راستا چیست؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: در تمام بیست سال بعد از جنگ در هر دورهای درباره دوران دفاع مقدس مطلبی گفته شد. در زمان تکنوکراتها گفتند که جنگ خسارات زیادی برای ما به بار آورد. در زمان اصلاحطلبان گفته شد که جنگ بعد از آزادی خرمشهر باید تمام میشد و در زمان اصولگرایان در مورد جام زهر صحبت شد. به نظر من تا پنجاه الی صد سال دیگر درباره این جنگ حرف وجود دارد و حرف گفته خواهد شد.
نظامهای فکری دنیا نمیخواهند اندیشه امام(ره) به تمدن و فرهنگ تبدیل شود
وی خاطرنشان کرد: قبل از رقابتهای سیاسی و قومی با ایران و ایرانیها، یک رقابت فلسفی و فکری در دنیا داریم و آن این است که نظامهای فکری دنیا نمیخواهند تفکر و اندیشه امام و انقلاب اسلامی به تمدن و فرهنگ تبدیل شود و آنها از این موضوع میترسند.
با مسائل داخلی هزینهبر مواجه شدهایم
وی گفت: ما در دوران یک جامعه نمونه در ایران هستیم که البته کار آن کند شده است و با مسائل داخلی هزینهبر مواجه شدهایم.
رضایی با بیان اینکه «حمله به دفاع مقدس یکی از مواردی است که برخی مورد توجه قرار میدهند»، اظهار کرد: این هجومها در آینده ادامه پیدا خواهد کرد؛ البته معنایش این نیست که جنگ اشکال نداشت و ما اشتباهی نداشتیم و اگر جنگ جدیدی رخ دهد، نباید اشتباهاتمان را کنار بگذاریم، جنگ برای ما درسهای فراوانی داشت.
وی افزود: تنها در یک شرایط جنگ میتوانست اتفاق نیفتد و آن این بود که از انقلابمان دست بکشیم که اگر اینطور میشد به گذشته و اوضاعی که ملت ما از آن فاصله گرفته بود، باز میگشتیم.
در برابر سندی که منتشر کردم درگیر نشوید، جواب بدهید
وی خاطرنشان کرد: من بعد از بیست سال سندی را منتشر کردم؛ اما زمانی که این سند را منتشر کردم، یکسری سایتها و روزنامهها به درگیری با من پرداختند. من این همه سند و نامه دارم، اما بعد از 20 سال با این همه محافظهکاری یکی از این سندها را منتشر کردم حالا به جای اینکه جواب من داده شود، باید دروغ بگوییم و تحریف کنیم؟!
برنامه داشتن با معنویت و توکل منافاتی ندارد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه «من همیشه در نوع مدیریتم دو بعد معنویت و عقلانیت را رعایت کردهام و معتقدم این دو بدون دیگری ما را به جایی نخواهند برد»، اظهار کرد: فرماندهان جبههها در کنار خواندن نماز شبهایشان در مورد هیچ طرح و عملیاتی بدون برنامهریزی و بحث و بررسی تصمیم نمیگرفتند اینطور نبود که شب روضه بخوانیم، دعا کنیم و صبح به خط بزنیم. اگر نمیشد میگفتیم ما مشکل نفسانی داشتیم همچنین اگرچه هیچ عملیاتی را بدون ذکر یا زهرا و ... شروع نمیکردیم ولی در آن به عناصر عقلانی نیز توجه داشتیم و باید گفت برنامه داشتن با معنویت و توکل منافاتی ندارد.
امام فرمودند؛ من چیزی را به شما تحمیل نمیکنم، خودتان تصمیم بگیرید
دانشجویی پرسید: آیا دستور امام(ره) بود با وجود ناوهای آمریکایی در خلیجفارس به بهانه جنگ عراق و کویت، به کشور عراق حمله نکنید؟
رضایی پاسخ داد: جمعی از مسوولان کشور خدمت حضرت امام رفتند و به ایشان گفته بودند که ما از این به بعد نمیتوانیم مقابله به مثل کنیم. امام فرموده بودند؛ چرا؟ مسئولان پاسخ داده بودند؛ آمریکاییها میخواهند کشتیهای عراق را اسکورت کنند و در صورت حمله ما به آنها، ما با آمریکاییها وارد جنگ خواهیم شد. امام فرمودند؛ اگر من جای شما بودم اولین کشتی را که میخواهد از تنگه هرمز عبور کند میزدم. مسوولان کشور به ایشان گفته بودند؛ شما فرمانده ما هستید و هرچه بگویید ما انجام میدهیم. اما امام فرمودند؛ من چیزی را به شما تحمیل نمیکنم، خودتان تصمیم بگیرید.
در فتنه بودن جریانات پس از انتخابات شکی نیست
دانشجویی پرسید: تحلیل شما از جریان انتخابات چیست؟
رضایی پاسخ داد: به هر ترتیب تحلیل دانشجویان از ما قویتر است، چه در مورد انتخابات و چه بعد از آن همه چیز آشکار و شفاف است. انتخابات دو سال طول کشید و از ابتدا تا انتهایش مسائل زیادی وجود داشت.
وی خطاب به دانشجویی که این سوال را کرده بود، گفت: شما سوال کلی کردید و من کلی جوابتان را دادم.
دانشجوی دیگری پرسید: به نظر شما آیا جریانات و اتفاقات رخ داده پس از انتخابات ریاست جمهوری فتنه بود؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ با بیان اینکه «در فتنه بودن این جریانات شکی نیست، چون حق و باطل با یکدیگر ترکیب شده بود»، اظهار کرد: بسیاری از مردم تا ? دی نمیدانستند که چه اتفاقی افتاده است. فتنهای که رخ داد مقدمهای برای رویارویی سوم ایران و آمریکا بود و در این راستا قطعنامه ???? منتشر شد.
ظرفیت اخلاقی و فرهنگی در ایران از پیشرفت سیاسی عقبتر است
وی تاکید کرد: در آن زمان کسانی که در صحنه سیاسی بودند نباید اجازه میدادند این حوادث طولانی شود. این حوادث باید حداکثر یک ماهه جمع میشد ضمن اینکه اگر فعالان سیاسی با اخلاق برخورد میکردند و اعتراضات مردم را سیاسی نمیدیدند و طرفین و کسانی که درگیر این ماجرا بودند برای مردم حقی قائل میشدند، چنان مسائلی پیش نمیآمد.
وی تاکید کرد: اگر اعتراضات مردم مدیریت درستی میشد بعد از انتخابات این مدیریت روی دوم مردمسالاری در ایران را چنان تقویت میکرد که با وجود رای ?? میلیونی، معیار مردمسالاری در افکار عمومی چندین پله بالا میرفت ولی از آنجا که ظرفیت اخلاقی و فرهنگی در ایران از پیشرفت سیاسی عقبتر است اینگونه نشد.
در مفاهیم اساسی در عرصه سیاست نیاز به بازسازی داریم
رضایی گفت: ما نمیتوانیم همدیگر را تحمل کنیم تا اعتراضی میشود یک عده میگویند برخی میخواهند نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند و شعارها را تبدیل به شعار علیه نظام و حتی علیه دستاوردهای بزرگ انقلاب میکنند.
وی با تاکید بر اینکه «ما در مفاهیم اساسی در عرصه سیاست نیاز به بازسازی داریم»، گفت: زمانی چنین بازسازی رخ میدهد که شکاف بین اخلاق و سیاست را پر کنیم.
ما زندانی خود هستیم
وی با بیان اینکه «حفظ نظام جمهوری اسلامی زمانی حاصل خواهد شد که ما در تحمل همدیگر پیشرفت کنیم و در گفتارمان صداقت بیشتری داشته باشیم»، اظهار کرد: نباید از آزادی و عدالت در جهت عوامفریبی، تریبون درست کنیم، باید با مردم صادق باشیم و خودخواهیها را کنار بگذاریم. آنگاه مشکلی وجود ندارد و آمریکا و اسرائیل نیز نمیتوانند برای ما مشکلی درست کنند. ما زندانی خود هستیم.
بعد از انتخابات به ریسمان قانون متصل شدم
به گزارش ایسنا، دانشجوی دیگری به اعتراضات رضایی بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: ما انتظارمان از شما بیشتر بود، شما انتخابات را زیر سوال بردید.
رضایی پاسخ داد: چه قبل و چه بعد از انتخابات شما شاهد بودید که شیوه من با سایر نامزدها متفاوت بود. من میدانم که مردم قبل از انتخابات چه برداشتی از عملکرد من داشتند در مورد آن صحبت نمیکنم؛ اما بعد از انتخابات من ریسمانی را به نام قانون انتخاب کردم و به آن متصل شدم. تا زمانی که وقت اعتراض کردن وجود داشت من اعتراض و شکایت کردم و حرف زدم، اما زمانی که شورای نگهبان اظهارنظر خود را ارائه داد، من آن را تمکین کردم.
وی افزود: برخی دوستان حزباللهی من از جمله آقای وحیدی وزیر دفاع چند ساعت مانده بود به اعلام نظر شورای نگهبان به من گفتند؛ ما میدانیم که تو نظر شورای نگهبان را تمکین میکنی، ولی در این مورد زودتر اظهارنظر کن. من به آنان گفتم اجازه دهید من میخواهم عمل به قانون را به نمایش بگذارم ولی چون دیدم که این دوستان ناراحت میشوند، زودتر اظهارنظرکردم، پس تا آنجا که قانون اجازه داد بر طبق قانون عمل کردم. اگر خارج از قانون عملکردی داشتم، حرف شما درست بود. حال فرض کنید که من انتظارات شما را برآورده نکردم و از مهلت قانونیام جهت انجام اعتراض استفاده کردم، آیا شما باید به من فحش دهید و من را تخریب کنید؟
باید بین رضایی و میرحسین و کروبی فرقی باشد
وی با بیان اینکه « باید بین من و میرحسین و کروبی فرقی باشد» گفت: من نمیتوانم ادای کسانی را در بیاورم که تنها به دنبال جلب افکار عمومی هستند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به دانشجویان اظهار کرد: اگر من انقلابیتر از شما نباشم، کمتر نیستم و اگر زودتر به خط مقدم دفاع از نظام و ولایت نروم، دیرتر نخواهم رفت، ولی به هر حال من یکسری مصلحتهایی داشتم. یک عده میخواستند اظهار وجود کنند و حوادث ادامه پیدا کند؛ اما من نمیخواستم اینطور باشد.
وی با اشاره به نامهای که در آن زمان به مقام معظم رهبری نوشته بود، اظهار کرد: من در این نامه بر این نکته تاکید کردم که از همه نخبگان میخواهم به وحدت بپردازیم. نامه من کاملا روشن است، ولی بعضی گفتند که منظورم این بوده که سران فتنه تبرئه شوند و در واقع انواع مسائلی را اظهار کردند که در نامه نبود و فقط برداشت شخصی آنها بوده است. نمیخواستم جواب دهم و اگر بعد از این همه مدت سوال نمیشد، جواب نمیدادم. به هر ترتیب من سرباز انقلاب بوده و هستم و امروز هم با همان روحیه جنگ و جهاد در هر عرصهای که باشم دفاع خود را ادامه خواهم داد.
خواهش میکنم سیاسیون به سمت خانواده شهدا نروند
دانشجوی دیگری با اشاره به حوادث اخیر در مورد فرزندان شهید باکری و همت گفت: عدم موضعگیری شما پایمال کردن خون شهداست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ با بیان اینکه « من به عقاید همه احترام میگذارم و معتقدم بزرگترین دستاورد انقلاب، آزادی عقیده بوده است» تاکید کرد: استفاده سیاسی و تبلیغی از خانواده شهدا محکوم است و اهانت و توهین به آنهاست. به هر ترتیب مقام شهید والا و بزرگ است.
وی با تاکید بر اینکه « خانواده شهدا را نباید در بحثها و مسائل سیاسی وارد کرد» گفت: ما نمیدانیم که اگر آن شهید حاضر بود چه تصمیمی میگرفت. مثلا اگر مهدی باکری که من به خوبی میشناسمش، حاضر بود چه تصمیمی اتخاذ میکرد.
وی تظام تاکید کرد: من از سیاسیون کشور چه اصولگرا و چه اصلاحطلب خواهش میکنم به سمت خانواده شهدا نروید، ما صبر و تحملی در کشور داریم، وارد این حریمهای ارزشی نشوید؛ اگرچه آنها هم حق دارند فعالیت سیاسی کنند، اما نباید به نحوی باشد که به حریم شهدا آسیب وارد شود. ما نمیدانیم آنها اصولگرا بودند و یا اصلاحطلب.