سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

چه کسی سفارش پرسیدن سوال از رییس‌جمهور درباره حجاب را به مجری تلویزیون داد؟

سیاست > چهره ها  - سایت جهان با اشاره به سوالی که حیدری مجری سیما از احمدی‌نژاد درخصوص حجاب پرسید، نوشت :

این سوال جهت‌دار را اولین بار رسانه‌های ضدانقلاب و رادیوهای بیگانه مطرح کرده بودند و اخبار رسیده حاکی از آن است که این سوال هماهنگ شده، با توصیه یک فرد همیشه نزدیک به رئیس‌جمهور به مجری داده شده است.

در ادامه این خبر آمده است: ‌البته این اتفاق سابقه‌دار است. پیش از این نیز یکبار مجری سیما در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور سوالی در خصوص عدم شرکت وی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌پرسد که اتفاقا آنهم مشخص می‌شود که با برنامه‌ریزی قبلی و توسط همان آقای نزدیک به رئیس‌جمهور داده شده است.

روز های پایانی سال88 نیز رئیس‌جمهور در برنامه‌ای که مربوط به کاهش تصادفات جاده‌ای بود، شرکت کرد و در آن جلسه به موضوع کاملا نامرتبط هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت که اتفاقا جنجال‌برانگیز و منتهی به نامه 3 اقتصاددان مجلس به رئیس‌جمهور شد.

اخبار منتشر شده نشان داد که این سوال متفاوت در برنامه‌ای کاملا غیرمرتبط نیز هماهنگ شده و به توصبه نزدیکان رئیس‌جمهور بوده است.


دکتر علی شریعتی در کتاب «با مخاطب‌های آشنا» و پس از ملاقاتش با اخوان، جمله‌ای از شاعر فرانسوی نقل می‌کند با این مضمون که شاعران مثل مرغان دریایی هستند، پروازشان زیباست، اما وقتی که کنارت می‌نشینند پر از گل ولای هستند.

آقای بهمنی این تابو را شکست. به این نکته تاکید کنم که در دهه شصت به ‌خاطر نزدیک شدن به فضای ابر آلود ایدئولوژیک و سیاسی، شاید صدای رسا و قد رشید غزل‌های بهمنی شنیده نمی‌شد. شرایط طوری فراهم شده بود که سخنانی از این دست مشتری نداشت. از سویی رویکرد موضوعی و منظر نگاه‌ بهمنی در غزل‌هایش رفتار متواضعانه‌ای با مخاطب است؛ او دست در گردن مخاطب می‌اندازد و با او صمیمی حرف می‌زند. این شکل نگاه در شعر بهمنی به وضوح دیده می‌شود.

نکته دیگر این است که بهمنی خواننده شعرش را درگیر با تصویر و رفتارهای زبانی نمی‌کند، این یکی از شگردها و شیوه‌های غزل بهمنی است دقیقا به مثابه آینه‌ای که وظیفه‌اش فقط این است که تو را به خودت نشان ‌بدهد، اما در مجموعه «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم»، تلاش شاعر گاهی به سمت درگیری با زبان پیش رفته است که من این را به حساب ورزیدگی آقای بهمنی و نمایش عضلات قریحه ایشان در رفتار با زبان می‌دانم.

موضوعاتی که در این کتاب وجود دارد نیز بخش گسترده‌ای از آنها جست‌وجوی آقای بهمنی است برای یافتن یک «من». این «من» من عارفانه نیست که شاعران به جست‌وجوی آن می‌پردازند. «من»ی که بهمنی جست‌وجو می‌کند در عالم انتزاع و تخیل عارفانه نیست. این «من» انسانی بهمنی است، «من»ی که حاصل تجربه‌های شخصی‌اش در طول زندگی‌اش است... در واقع شعر بخشی از ماجرای زندگی‌ بهمنی شده است. میل به آرامش و رفتار ملایم با موضوعات که می‌تواند رفتار محافظه‌کارانه تلقی شود (از منظر کسانی که سیاسی به شعر بهمنی نگاه می‌کنند) و نیز از منظر کسانی که در جست‌وجوی شعر به معنای شعر هستند. به نظرم این رفتار آشکارا با آن هویت «مدارا» که یکی از ویژگی‌های شخصیتی ایرانی‌هاست، ارتباط برقرار می‌کند.

یکی دیگر از نوآوری‌های بهمنی در این دفتر شکلی از نگارش غزل است که به خوانش آن کمک می‌کند و من این شیوه را می‌پسندم چون یکی از بزرگترین دلایل عدم برقراری ارتباط با شعر امروز عدم صحیح خوانی آن است.


اول: چندی قبل با تلاش دکتر علی مطهری، طرح یک فوریتی به مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد شده یک تبصره به ماده 12 قانون حمایت حقوق مؤلفان و نویسندگان و هنرمندان اضافه ‌شود با چنین مضمونی: «با توجه به آنکه در قانون حمایت حقوق مؤلفان و نویسندگان و هنرمندان مدت حمایت از حق پدیدآورنده سی سال تعیین شده است و نظر به اهمیت حفظ اصالت آثار شهید مطهری و عدم تخریب آنها و نیز پیوند آن با اعتبار علمی و اجتماعی امام خمینی به دلیل تایید کامل این آثار توسط آن رهبر کبیر‏، ضروری است که از نشر این آثار توسط ناشران متعدد جلوگیری به عمل آید و نشر آن به همان نحوی که خود آن متفکر شهید سازمان داده و در طول 31 سال گذشته به خوبی و با نظم ویژه صورت ‌پذیرفته است ادامه یابد.»

به نظر می‌رسد با تصویب نهایی این طرح آثار مرحوم شهید مطهری از شمول ماده 12 قانون حمایت حقوق مؤلفان و نویسندگان و هنرمندان مستثنی شود. انتشارات صدرا و مدیر آن، دکتر علی مطهری که اتفاقا سال گذشته به عضویت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (مهم‌ترین و با سابقه‌ترین تشکل ‌صنفی نشر کشور) هم در‌آمدند، حق انتشار آثار پدرش را بیش از 30 سال در اختیار خواهد داشت.

دوم: در فضای نشر کشور، هستند ناشران و افرادی که به دلیل وجود همین قانون چرتکه می‌اندازند که چه زمانی مهلت 30 سال به پایان می‌رسد تا دست تطاول بر آثار شاخص فکری و فرهنگی برند. نمونه دم دست آن هجوم نزدیک به 40 ناشر برای انتشار مجموعه ‌اشعار زنده‌یاد سهراب سپهری بود، چرا که از مرگ آن بزرگوار هم سی‌سال گذشته‌ است. نمونه‌های متأخر‌تر هم وجود دارد که شاخص‌ترین آن فرهنگ‌ فارسی دکتر معین است که به همت و پایمردی عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار انتشارات امیرکبیر و زنده‌یاد دکتر جعفر شهیدی در سال‌های ابتدایی دهه 50 در شش مجلد منتشر شد و بعد از گذشت 30 ‌سال و به رغم وصیت مرحوم معین که این کتاب باید روزآمد شود و ویرایش تازه‌ای از‌ آن صورت گیرد، مدیران بعدی امیرکبیر و خانواده مرحوم معین دست روی دست گذاشتند تا این ثروت ملی و معنوی هم از سوی گروهی از ناشران پخته‌خوار قطعه‌قطعه و مجلدات یک جلدی و دوجلدی و قطع جیبی و وزیری و پالتویی از‌ آن منتشر شود.

در حالی که تنها فرهنگی که از مرحوم معین وجود دارد و معتبر است، همانی است که استاد عبدالرحیم جعفری در زمان تصدی انتشارات امیرکبیر به بازار فرستاد و اکنون چاپ 26 آن هم عرضه شد. بر کتاب مرحوم بهار (مجموعه‌ اشعار) هم چنین فرجام تلخی رفت و برخی ناشران آسان‌خوار، بعد از پایان مهلت 30 ساله به سمت این اثر هجوم آوردند و کتاب‌هایی مغلوط و دم بریده و قطعه‌قطعه شده را تحویل جامعه دادند.

از همان سال‌های اولیه‌ای که این قانون (مهلت 30 ساله) بنا گذاشته شد، ناشران و نویسندگان حرفه‌ای به آن معترض شدند و زمان مورد نظر را خیلی کوتاه دانستند. چرا که برخی از این کتاب‌ها، از جمله کتاب‌های مرجع و فرهنگ لغت، به خصوص در فضای نشر ایران که سرمایه‌گزاری و زمان فراوانی را می‌طلبد و اصولا دیربازده است، مهلت 30 ساله زمان اندکی است. برای نمونه انتشارات فرهنگ معاصر که ناشر کتاب‌های تخصصی مرجع و فرهنگ لغت است، تنها 18 سال زمان صرف کرد و انرژی و هزینه گذاشت تا فرهنگ هزاره مرحوم حق‌شناس منتشر شود و یا کتاب‌هایی که از سوی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی تدوین شده خود زمان زیادی برای تدوین هر مجلد آن صرف شده است.

در چنین وضعیتی طبیعی است که ناشران نسبت به چنین قانونی و زمانش معترض باشند و چندین بار هم به این وضعیت اعتراض کردند و متأسفانه فریادشان به جایی نرسید. این قانون در کشورهای دیگر بین 60 تا 90 سال است، ‌یعنی دقیقا سه نسل را پوشش می‌دهد.

سوم: اکنون اما با تلاش آقای مطهری بابی باز شده، اما مشکل این است که آقای مطهری که در جایگاه نماینده مردم تهران نشسته‌اند و باید از منافع عموم دفاع کنند وعلاوه بر آن خودشان عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهرانند، به جای آنکه طرحی کلی‌تر را پیشنهاد کنند که ناشران و سرمایه‌گزاران حوزه نشر از‌ آن نصیب ببرند، تنها به جدا  و مستثنی کردن آثار پدر بزرگوارشان از این  قانون اکتفا کرده‌اند. این رفتار ضمن آنکه با فلسفه قانونگذاری که استثناءها را برنمی‌تابد در تضاد و تناقض است،‌ با روحیه مرحوم مطهری هم همخوانی ندارد و قطعا روح آن بزرگوار بر‌نمی‌تابد که وقتی بتوان قانونی را  برای سایر ناشران اختصاص داد، و قشری زحمتکش را از نگرانی‌های بزرگی رهانید، تنها در آثار یک تن منحصر کرد. این گونه رفتار نگارنده را بی‌‌اختیار به یاد آن احتجاج معروف سعدی درباره تفاوت عالم و عابد می‌اندازد.

صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را

گفتم! میان عالم وعابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را

گفت! آن گلیم خویش به در می برد زموج
وین جهد می کند که بگیرد غریق را

مرحوم مطهری در تمام دوران عمر خویش سعی کرد شیوه و منش آن عالم را نصب‌العین زندگی فکر و کاری خود قرار دهد و تنها گلیم خویش را از گرداب‌های بلا نرهاند.

فرزند ایشان هم در این مدتی‌که که شهروندان تهرانی آراء‌ و افکار و منش سیاسی و فرهنگی‌اش را رصد‌کرده‌اند و می‌کنند،‌ این گونه بود و نشان داد که فرزند خلف آن پدر است از شرافت ذاتی‌ای همانند آن محتشم برخوردار. نگارنده خود یقین دارد، اگر آقای مطهری قبل از ارائه این طرح، با برخی از ناشران نخبه و ضرب و زجر دیده از چنین قانون ابتری مشورت می‌کردند، طرح جامع و مانع‌تری ارائه می‌شد، اما هنوز هم دیر نشده و آقای مطهری و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس می‌توانند با اضافه‌کردن بندی به این طرح شمولیت آن را به سایرین هم تسری دهند تا هم دغدغه گروهی از ناشران کهنه‌کار و خانواده‌های نویسندگان واهل فرهنگ و وراث آنان از به سر آمدن مهلت یاد شده برطرف شود و هم دندان طمع گروهی از پخته‌خواران حوزه فرهنگ، کنده و به دور انداخته شود.

سید ابوالحسن مختاباد


زندانی فرانسوی یکی از ریه‌های هم‌سلولی‌اش را درآورد و خوردزندانی فرانسوی یکی از ریه‌های هم‌سلولی‌اش را درآورد و خورد

حوادث > خارجی  - یک زندانی فرانسوی هم‌سلولی خود را کشت، سینه او را شکافت، یکی از شش‌های او را خارج کرد و خورد.

البته این فرد در ابتدا قصد داشت قلب هم‌سلولی خود را خارج کند، اما به اشتباه‌ ریه‌های قربانی را از بدنش بیرون آورد.

نیکلاس کوکاین 39 ساله به جرم کشتن هم‌سلولی خود به نام تیری بادری در ژانویه 2007 محکوم شد. او ابتدا با مشت و لگد زدن و وارد کردن چند ضربه با قیچی هم‌سلولی خود را مجروح کرد و در نهایت با فرو کردن کیسه زباله در سر قربانی او را خفه کرد.

سپس نیکلاس سینه لادری را با یک تیغ ریش‌تراشی شکافت، یکی از استخوان‌های قفسه سینه او را خارج کرد و یکی از ریه‌های او را از بدنش بیرون کشید. البته این فرد در اصل فکر می‌کرد قلب قربانی را از بدنش خارج کرده است.

او ابتدا قسمتی از ریه هم‌سلولی خود را خام خورد. اما بعد قسمتی دیگر را به همراه پیاز سرخ کرد و آن را نیز خورد.

او در مورد علت انجام این کار وحشتناک گفت: من می‌خواستم با این کار روح این فرد را از آن خود کنم.

این فرد در آن زمان به دلیل سرقت مسلحانه در زندان به سر می‌برد.


نقره داغ شدن کعبی به دلیل مصاحبه علیه قطبی
6 ماه محرومیت از مصاحبه و 3 میلیون تومان جریمه نقدی

نقره داغ شدن کعبی به دلیل مصاحبه علیه قطبی

ورزش > فوتبال داخلی  - کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حکم شکایت سرمربی تیم ملی از حسین کعبی را اعلام کرد.

کمیته انضباطی پس از احضار حسین کعبی به خاطر مصاحبه علیه سرمربی تیم ملی در روز 11 خرداد جلسه ای تشکیل داد که کعبی در این جلسه حاضر شد و دفاعیات خود را در قالب صورت جلسه تنظیم کرد.

کمیته انضباطی پس از شنیدن توضیحات وی، اظهارات نامبرده در خصوص سرمربی تیم ملی و جایگاه این تیم را فاقد وجاهت دانسته و حسین کعبی به مدت 6 ماه از انجام هرگونه مصاحبه مرتبط با تیم ملی فوتبال، عوامل آن و مسئولین فدراسیون محروم و به پرداخت مبلغ 30 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.
کعبی یک هفته برای درخواست تجدید نظر در کمیته استیناف فرصت دارد.


پوتین در کنار اقای کلاشینکوف و جدیدترین نسل کلاشینکوف + تصویر
امروز
"میخاییل کالاشنیکوف" طراح ارشد کارخانه و خالق افسانه ای مسلسل های معروف کالاشنیکوف در کنار ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه.





تماس تلفنی هاشمی‌رفسنجانی و سیدحسن خمینی با صانعی

سیاست > چهره ها  - سایت پارلمان نیوز نوشت:

رییس مجلس خبرگان در تماسی تلفنی با آیت الله  صانعی با تأسف بار خواندن حوادث  روز 23 خرداد خطاب به وی گفت: این حادثه یکی از تلخ ترین حوادث روزگار ما بود .

همچنین نوه حضرت امام (س) نیز در تماس تلفنی با آقای صانعی  از واقعه مزبور ابراز تأسف کرد.


اطلاعاتی که آقای وزیر از مردم کتمان می کند در روزنامه‌های پاکستان چاپ شده است
هادی نژاد حسینیان در نامه ای به مفاد قرارداد خط لوله صلح بین ایران و پاکستان که در سفارت فرانسه در اسلام آباد به تایید مقامات نفتی کشورمان رسیده انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا وی در نامه خود نوشت:

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشور، بخشی از اسناد قرارداد خط لوله گاز ایران به پاکستان در اسفندماه در ترکیه و اسناد نهایی آن در تاریخ 7/3/89 در سفارت فرانسه در اسلام‌آباد به امضاء رسید. اعلام این خبر که به نوعی بازگشت کاپیتولاسیون به کشور را هشدار می‌داد به حق نگرانی‌هایی را مطرح نمود.

با استناد به اخبار منتشره فوق، اینجانب به عنوان یک شهروند در تاریخ 10/3/89 طی نامه‌ای به وزارت نفت، هفت سئوال مطرح و خواستار جواب آنها برای رفع ابهام شدم. وزارت نفت به جای پاسخ به همه سئوالات، تنها در پاسخ به سئوال سوم و بخشی از سئوال اول که «چرا قرارداد در خارج ایران و چرا در سفارت فرانسه در اسلام‌آباد امضا شده است؟» ضمن تکذیب خبر مذکور، محل برگزاری مراسم نهایی را وزارت انرژی پاکستان اعلام نموده و با جملاتی نامناسب اتهاماتی را مبنی بر جعل خبر به اینجانب نسبت داده است.

برای روشن شدن موضوع و کشف حقیقت که آیا امضای سند نهایی در سفارت فرانسه در اسلام‌آباد طرح از پیش تدوین شده مدیران وزارت نفت و شرکای پاکستانی آنها بود یا جوسازی‌های اینجانب، به اخباری در این باره با ذکر آدرس آنها اشاره می‌کنم و قضاوت درباره اتهامات بیان شده را بر عهده خوانندگان عزیز می‌گذارم.

1ـ خبرگزاری مهر ـ تاریخ انتشار 22/2/89 -12:12

تبادل ضمانت‌نامه قرارداد گاز ایران ـ پاکستان در سفارت فرانسه

آخرین ضمانت‌نامه قرارداد گازی ایران و پاکستان تا پایان ماه جاری میلادی در محل سفارت فرانسه در اسلام‌آباد تبادل می‌شود.

خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت قرارداد گازی پاکستان از شرکت ملی نفت کسب اطلاع کرد: بر این اساس آخرین ضمانت‌نامه قرارداد گازی ایران و پاکستان تا پایان ماه جاری میلادی در محل سفارتخانه فرانسه در اسلام‌‌آباد تبادیل می‌شود.

با توجه به اینکه یکی از توافق‌های مقامات ایران و پاکستان تبادل این ضمانت‌نامه در سرزمین فرانسه بوده، از این رو، این ضمانت‌نامه در محل سفارت فرانسه در اسلام‌‌آباد به عنوان بخشی از سرزمین فرانسه تبادل خواهد شد.

2ـ خبرگزاری فارس ـ شماره خبر 8903070262 ـ 7/3/89 ـ 12:11

«قرار است این موافقتنامه در سفارت فرانسه در اسلام آباد به امضا برسد تا تابع قوانین فرانسه باشد»

3ـ روزنامه دنیای اقتصاد

کبد خبر: denـ208928 تاریخ چاپ: شنبه 8 خرداد 1389

«منبع دست چندم» خبر می‌دهد که:

گروه انرژی ـ در حالی که یک منبع دست سوم از امضای ضمانتنامه دولتی انتقال گاز ایران به پاکستان در روز جمعه (دیروز) در سفارت فرانسه در اسلام‌آباد خبر داده بود، مقامات ارشاد تهران این خبر را نه تایید می‌کنند و نه صراحتا تکذیب می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «فارس» به نقل از روزنامه ِ«هندو» منتشر کرده این موافقتنامه توسط نمایندگان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت پاکستان به امضا خواهد رسید. بیشتر منابع پاکستانی اعلام کرده بودند که دو کشور در حال مذاکره در مورد موافقت‌نامه‌ای برای تضمین فروش گاز ایران به پاکستان هستند و قراراست این موافقت‌نامه در سفارت فرانسه در اسلام‌آباد به امضا برسد تا تابع قوانین فرانسه باشد. این در حالی است که به دنبال پیگیری‌های خبری خبرنگار ما، نماینده ویژه وزیر نفت ومدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران دیروز از اظهارنظر صریح در این باره خودداری کرده و تایید و تکذیب آن را در حیطه وظایف مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خواند. در این بین مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، «جواد اوجی» نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» این خبر را نه تایید کرد و نه تکذیب. «اوجی» اظهار داشت: بعد از تکمیل اطلاعات، جزئیات قرارداد انتقال گاز ایران به پاکستان اعلام خواهد شد.

وزارت نفت با اشاره به سئوال سوم اینجانب، درباره لزوم شفاف بودن قرارداد، اعلام نموده که امضای اسناد ضمانت‌نامه قرارداد در حضور رسانه‌های داخلی و خارجی گویای شفافیت کار است. اگر این پاسخ را وزارت نفت کمی دیرتر تهیه نموده بود من توصیه می‌نمودم که پاسخ وزیر محترم نفت را در مورد ارزش مالی این قرارداد به عنوان سند شفاف‌ بودن آن ذکر می‌کردند آنجا که پاسخ دادند «با توجه به ملاحظاتی که وجود دارد هم‌اکنون نمی‌توان ارزش مالی قرارداد را اعلام کرد و در شرایط کنونی مشخصات فنی قرارداد از ارزش مالی آن مهم‌تر است»

لازم است به استحضار برسانم که اکثر دوستان من به دلیل پاسخ {...}و بی‌منطق وزارت نفت و عبارات نامناسبی که در آن به کار برده شده بود، اینجانب را به نادیده گرفتن و بلا جواب گذاشتن آن تشویق می‌کردند، اما دریغم آمد که علاقه‌مندان به منافع ملی و سربلندی کشور اسلامی‌مان را از توضیح و تبیین حقایق و آشنایی با استراتژی‌های جدید مدیران اعزامی با دوستداران صنعت نفت محروم نمایم. در پایان با شناختی که اینجانب از کارکنان صدیق، پاک و کاردان صنعت نفت دارم مطمئن هستم که هیچ‌گاه امضای آنها زیر قراردادهایی که منافع ملی را تضمین نکرده باشد نخواهد رفت و آنها با توضیح لازم به مدیران و مقامات صالح بالاتر جلوی تصمیمات اشتباه را خواهند گرفت.

در پایان همان‌طور که ذکر شد ظاهرا مقامات وزارت نفت مصمم هستند به هر قیمت که شده این قرارداد را نهایی نمایند و متاسفانه هیچ‌گونه اطلاعاتی را در اختیار کارشناسان و علاقه‌مندان قرار نمی‌دهند تا اقداماتشان مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه روزنامه‌ها و منابع خبری پاکستان بسیاری از اطلاعاتی که وزارت نفت آنها را محرمانه می‌داند برای عموم منتشر نموده‌اند.

در چنین شرایطی وظیفه نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی بسیار سنگین‌ و تعیین‌کننده است و انتظار از نمایندگان محترم این است تا هنگامی‌که گروهی از کارشناسان مستقل قرارداد مذکور را مورد تایید قرار نداده‌اند از اجرایی شدن آن جلوگیری نمایند.


رئیس مجلس منتقدان مصوبه اخیر مجلس را دریده گو،غوغاسالار و  بی منطق خواند
 به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست تخصص تاریخ مجلس که عصر امروز در تالار مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به فراز و فرود تاریخ پارلمان در دوره مشروطه و پس از آن گفت: قبل از انقلاب مشروطه شرایطمان به نحوی بود که بهایی به قانون نمی دادند حاکمان مجریان و طراحان قانون بودند و مردم هم رعیت.
وی ادامه داد: در آن زمان نوعی دیکتاتوری همه جانبه در کشور وجود داشت که پس از آن کاری که در مشروطه شد توانست به تشکیل نهاد مجلس کمک کند که در این فضا حرکت علما و روشنفکران عملا طوری سوق داده شد که به دستور مظفرالدین شاه فرمان تشکیل مجلس شورای اسلامی صادر شود.
وی در ادامه گفت: این شرایط به جایی رسید که بلوغ سیاسی و داشتن پارلمان در کشور تصویب شد و امروز اگر 104 سال سابقه قانومندی در کشور وجود دارد نشانه بلوغ سیاسی مردم ایران است.
رئیس قوه مقننه به دوره های مختلف مجلس از مجلس اول تا مجلس بیست و چهارم اشاره کرد و گفت: مجلس اول مجلسی بسیار قوی بود اگرچه بیشتر وقت خود را صرف نظامات در مجلس کرد اما از قدرت مناسبی برخوردار بود.
لاریجانی با اشاره به فضای مجلس اول متذکر شد: اگر دست قدرتمندان برای انحلال کشور باز شود از این اهرم (مجلس) حتی در وجه خوش خیم آن استفاده می کنند تا نیات خود را عملی سازند و همه باید بدانیم که ا نحلال مجلس کلید هر نوع دیکتاتوری در کشور است.
وی مجلس دوم را شاهد چهره ای درجه اول دانست و ا دامه داد: در مجلس دوم ساختار قوه مقننه تکمیل یافت و این هم بخش دیگری از بلوغ سیاسی در کشور ایران است.
لاریجانی با بیان آنکه ما دموکراسی در کشور نداریم که با زور بشود مردم را اداره کرد گفت: برای عملی شدن دموکراسی در کشور حتما باید از ظرفیت های مختلف استفاده کرد تا دموکراسی در کشور پیاده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: نقش مدرس هم در آن دوره از مجلس هم بارز بود.
لاریجانی نقش مجلس دوم را در آگاه کردن مردم بسیار بالا دانست گفت: در همین دوره بود که قرار دادهای خائنانه و التیماتوم به روس به وجود آمد و این مجلس بود که مردم را بیدار کرد تا در مقابل قرار دادهای خائنانه و التیماتوم بایستند.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان آنکه از مجلس سوم به بعد شاهد نوعی دقلکاری برای ورود و نفوذ نمایندگانی نه از جنس مردم در مجلس بودیم افزود: در دوره بعد دخالت ها بیشتر شد به طوری که زمانی که اقبال وزیر کشور بود با همدستی اشرف اکثر نمایندگان مجلس که وارد مجلس شدند از درباریان بودند. در مجلس ششم هم فصاحت به نهایت رسید طوری که شهربانی نمایندگان را تایید می کرد و دربار نسخه ورودی آنها را می پیچید.
علی لاریجانی در ادامه سخنرانی خود در تشریح وضعیت مجالس در ایران تصریح کرد: در مجلس هفتم شاهد دیکتاتوری کاملی بودیم و از مجلس هفتم تا مجلس سیزدهم دوره سیاهی را در پارلمان شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه از مجلس شانزدهم شاهد تفاوت در این روند هستیم ادامه داد: مجلس شانزدهم نیز تاریخ غمباری را دارد اما در عین حال فضای نسبتا متفاوتی برای مردم از طریق مجلس به وجود آمد و همان زمان بود که شرایط در مجلس تغییر کرد که منجر به تغییر شرایط در کشور شد.
رئیس قوه مقننه مطالعه تاریخ مجلس در ایران را پرارزش دانست و افزود: مطالعه این تاریخ می تواند به وضعیت فعلی کشور کمک کند.
وی در ادامه به فضای مجلس بیست و چهارم اشاره کرد و گفت: مجلس بیست و چهارم هم یک فضای سلبی را در مجلس بوجود آورد و ما شاهد حضور نمایندگان دست چین در مجلس هستیم.
وی با بیان آنکه در این مجلس همه نمایندگان از حزب رستاخیز بوده اند افزود: همین رفتارها و وجود یک حزب یک دست در مجلس آن زمان باعث دیکتاتوری شاه شد.
لاریجانی با بیان آنکه شاه فکر می کرد با یک دست شدن مجلس شورای اسلامی اوضاع بروقف مراد وی خواهد بود ادامه داد: اما همین یکدست شدن تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاریخ پارلمان در ایران را با همه فراز و فرودها نشانه بلوغ سیاسی دانست و ادامه داد: هر وقت مجلس از اقتدار برخوردار بود کشور توانست در مقابل بیگانگان ایستادگی کند و هر وقت مجلس پایداری نداشت استقلال کشور دچار آفت شد.
رئیس قوه مقننه افزود: در واقع اگر منتخبین واقعی مردم با رای واقعی مردم می توانستند در دوره شاه به مجلس وارد شوند شاهد دخالت های بیگانگان در این دوره نبودیم.
وی ادامه داد: در این دوره شاهد وابستگی های سیاسی و اقتصادی و مضرور شدن کشور و نوعی دیکتاتوری محض هستیم چرا که منتخبین واقعی مردم در مجلس نبودند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه وجود این روند را در تاریخ 104 ساله پارلمان در ایران منجر به نگاه ویژه مردم و امام به مجلس دانست و تصریح کرد: همین تجربیات نگاه ویژه امام به مجلس را رقم زد.
وی اضافه کرد: این سخن امام که مجلس باید در راس امور باشد حمایت وی و نگاه ویژه ای را به مجلس شامل می شود.
لاریجانی ادامه داد: این سوال جدی است که آیا این نوع نگاه امام یک رفتار تاکتیکی بود که در شرایط آن روز در نوع نگاه امام وجود داشت.
لاریجانی با بیان اینکه برداشت من این نیست اظهار کرد: نگاه نافذ امام حرکت ملت و صیانت از مجلس را در پایداری پارلمان می دانست.
رئیس قوه مقننه با بیان آنکه امام از مطالعه تاریخ مجلس در کشور تجربه داشت تصریح کرد: وی می دانست که مجلسی که متشکل از نمایندگان با رای واقعی ملت باشد دچار تزلزل نخواهد شد و همین طور مجلسی که بر دوش منتخبین واقعی باشد شکست ناپذیر است.
وی نگاه امام را نگاهی استراتژیک دانست و تصریح کرد: همه رهبران صدر انقلاب به این موضوع توجه داشتند و این امر را رکنی از مردم سالاری دینی می د انستند که اگر شکل نمی گرفت عملا دموکراسی در کشور وجود نداشت.
وی ادامه داد: این فهم عمیق از ارزش پارلمان از ا بتدا در رهبران جمهوری اسلامی ایران بود.
رئیس قوه مقننه در ادامه نکته مهم را آن دانست که با تجربه ای که از انحلال پارلمان در ایران بود امروز در قانون اساسی هیچ کس حق انحلال مجلس را ندارد چون سابقه بدی از انحلال مجلس در کشور وجود داشت و این نکته بسیار مهمی است.
رئیس قوه مقننه دومین نکته را از تجربیات بدست آمده از انحلال مجلس در ایران آن دانست که هیچگاه کشور نباید بدون مجلس باشد.
وی ادامه د اد: شرایط سختی را در دوران جنگ و کودتا در کشور داشته ایم اما در همه این شرایط پارلمان در ایران وجود داشته است و این اصرار امام و رهبران بود که کشور باید دارای پارلمان قوی و منسجم در کشور باشد.
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: همینطور در قانون اساسی آمده است که نمایندگان مردم از هر بخشی که باشند در قبال همه مردم وظیفه دارند و همینطور این مورد به مجلس هم گوشزد شده است که مجلس در همه امور می تواند اظهار نظر نماید.
علی لاریجانی با بیان آنکه نمی خواهم بگویم تاکنون در قبال مجلس در کشور ما شیطنتی نبوده است اظهار داشت: گاهی ضدانقلاب ها و گاهی عوامل داخلی شیطنت هایی را داشته اند و دلیل آن یا ندانستن موضوع بوده است و یا فکر می کردند که با رای مجلس ضرر می کنند.
لاریجانی تاکید مجلس را در صیانت از نظر مردم و قانونگرایی صنفی ندانست و ادامه داد: بلکه نداشتن مجلس قوی همیشه به کشور و جامعه ضرر رسانده است.
وی در ادامه الزام به اجرای قانون را باعث آن دانست که همه شئونات در کشور ضابطه مند باشند و ادامه داد: این روزها گاهی برای مجلس خط و نشان می کشند اما تفکیک قوا در نظام این است که قدرت در کشور کنترل شود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: از آنجایی که قوه مجریه و قضاییه قدرت بالفعل دارند اگر توسط قوه دیگر کنترل نشوند دست به اعمالی می زنند که به ضرر مردم تمام می شود پس این کنترل مجلس باعث می شود که قوا همیشه حقوق ملت را در نظر گیرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود به مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مصوبه روز گذشته که قدری در کشور داغ شد یا آنرا داغ کردند نشاندهنده آن است که بعضی از افرادی که سرو صدا می کنند و این مصوبه را خلاف قانون می دانند کل مصوبه را خوب نمی دانند.
لاریجانی ادامه داد: این مصوبه راجع به همه موسسات آموزشی غیردولتی است که در آن تکلیف اساسنامه و شهریه موسسات غیردولتی تابع نظامات خاصی شده است.
وی در ادامه اظهارات خود به اخطار یکی از نمایندگان اشاره کرد و گفت: من این اخطار را از آن جهت که اخطار قانون اساسی بود وارد دانستم اما خود متن لایحه که راجع به همه موسسات غیردولتی است مشکلی ندارد.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: حالا بخش خاصی در کشور تمام این مصوبه را کنار گذاشته اند و تنها آن قسمت را که شامل دانشگاه آزاد اسلامی می شود بزرگنمایی کرده اند.
رئیس قوه مقننه با بیان آنکه مجلس تابع نظامات قانونی است گفت: من نمی توانستم به خاطر اخطار قانون اساسی که خود وارد دانستم نظر مجلس را نگیرم و مصوبه را از دستور کار خارج کنم.
وی با بیان آنکه رئیس مجلس نمی تواند وقتی اخطار قانون اساسی را وارد دانست مصوبه را از دستور کار خارج کند گفت: جلسه دیروز طبق آئین نامه داخلی مجلس اداره شد من اخطار را قانونی دانستم چون بخشی از آن مشمول دانشگاه آزاد می شد اما نظامات مجلس اقتضا می کند که در نهایت رای نمایندگان مجلس گرفته شود.
رئیس قوه مقننه در ادامه به انعکاس این مصوبه در رسانه ها و اظهارات برخی از شخصیت ها در رابطه با نوع نگاه رئیس مجلس به این مصوبه پرداخت و ادامه داد: یکی از افراد اظهار نظری داشته است که در مجلس ششم در بحث قانون انتخابات وقتی رئیس مجلس (کروبی) حکم ولایی رهبری را دید قانون را از دستور کار خارج کرد پاسخ من به نویسندگان این نظریه آن است که اینجا فقط اخطار قانون اساسی بود نه نظر رهبری که به تشخیص من وارد بود اما مجلس آنرا وارد نمی دانست.
رئیس قوه مقننه در نهایت نظر نهایی را به عهده شورای نگهبان دانست و گفت: شورای نگهبان قضاوت کند اگر نظر رئیس مجلس را ملاک قرار می دهد این مصوبه را رد کند و اگر رئیس مجلس موظف به رای گیری از نمایندگان بود این مصوبه را تایید کند.
لاریجانی با بیان آنکه این مصوبه دیگر این غوغاسالاری ها را ندارد ادامه داد: اگر نسبت به جایگاه مجلس با دریدگی صحبت شود به معنای آن است که منطقی عمل نشده است.
لاریجانی ادامه داد: این همان مجلسی است که وقتی در رابطه با کشورهای همسایه مصوبه ای را داشت خودتان هورا کشیدید و برای آن احسنت گفتید چطور اگر مطابق میلتان نباشد مجلس را به آتش می کشید.
رئیس قوه مقننه این نوع رفتارها را نسبت به مجلس را عاقلانه ندانست و ادامه داد: این نوع رفتار توهین به ملت است و شاید هم گاهی برخی افراد آنقدر غرق در یک قوه اند که چشم دیدن قوه دیگر را ندارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: از این فراز و فرودها همچنان در مجلس وجود دارد وا صرار ما آن است که قانون اساسی رعایت شود.

تحریم ها دامن گیر شرکت های ایرانی درامارات

 

اکونیوز:دولت امارات 40 شرکت را در این کشور به دلیل نادیده گرفتن تحریم های ایران، تعطیل کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، روزنامه گلف نیوز چاپ ابوظبی به نقل از یک منبع رسمی امارات نوشت این کشور بیش از 40 شرکت را به دلیل نادیده گرفتن تحریم های بین المللی علیه ایران، تعطیل کرده است.
این شرکت ها، کالاهای حساسی را به ایران صادر کرده اند که ممکن است در ساخت سلاح هسته ای مورد استفاده قرار بگیرد.
این منبع رسمی اماراتی که نام وی اعلام نشد؛ افزود: تعطیلی این شرکت ها در چارچوب سختگیری دولت امارات علیه شرکت هایی است که ممکن است ایران را در پشت سر گذاشتن تحریم ها ، کمک کنند.
وی افزود: این شرکت های تعطیل شده ، اماراتی و خارجی هستند و در انتقال مواد خطرناک و دارای کاربرد دوگانه دخالت داشتند . موادی که براساس قطعنامه های سازمان ملل متحد و معاهده منع گسترش سلاح هسته ای ، انتقال آنها ممنوع است.
این منبع ادامه داد: امارات به وظایف خود در برابر تلاش های بین المللی برای منع گسترش تسلیح هسته ای پایبند است. امارات هر شرکتی را که ثابت شود با سپاه پاسداران ایران یا هر فرد و سازمان تحت تحریم سازمان ملل متحد، رابطه داشته باشد؛ تعطیل می کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز 9 ژوئن جاری با تصویب قطعنامه 1929، تحریم ها علیه ایران را گسترش داد.
یادآور می شود با وجود ادعاهای ارضی امارات علیه ایران، اما روابط اقتصادی بسیار قوی میان دو کشور برقرار است و امارات را می توان بزرگترین شریک تجاری ایران در خلیج فارس توصیف کرد.
هم اکنون حدود 400 هزار ایرانی در امارات اقامت دارند.