سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

یک عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم با بیان این‌که " سالم‌سازی معنوی یک جامعه به وسیله امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا می‌کند" گفت: «اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه یک فرهنگ شود، جامعه در عرصه‌های مختلف سالم می‌شود». 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی صبح روز یکشنبه در همایش سراسری شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی کشور اظهار کرد: «اگر در اولین برخورد با منکر، با این منکر مقابله شود و کاری انجام شود که منکر تحقق پیدا نکند، این باعث می‌شود که منکرات گسترش پیدا نکند. اما اگر ما در اولین برخورد با منکر، تسامح به خرج دهیم این منکرات ادامه پیدا می‌کند و تر و خشک با هم می‌سوزند».

وی با بیان این‌که " سالم‌سازی خانواده با امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد" خاطرنشان کرد: «امر به معروف و نهی از منکر، ولایت است. وقتی فرزندی در یک خانواده مرتکب منکری می‌شود پدر و مادر باید او را نهی کنند و اگر پدر و مادری مرتکب منکری شد، باید فرزند آن خانواده، پدر و مادر را نهی از منکر کند و پدر و مادر حق ندارد در این‌جا به فرزندش بگوید فضولی موقوف، به تو چه. خداوند این ولایت یعنی امر به معروف و نهی از منکر را به این فرزند داده است؛ بنابراین نباید این فریضه را دست کم گرفت. ایجاد جامعه‌ سالم در گرو گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است».

وی گفت: «محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به حوزه‌های شخصی در واقع کوچک کردن این فریضه است. امر به معروف و نهی از منکری که قرآن در روایات ترسیم می‌کند به تعبیر طلبگی بر همه شئون جامعه اتلاق دارد. در عرصه فردی، اجتماعی، سیاسی و در عرصه نظام اداری».

این عضو جامعه مدرسین گفت: «سالم‌سازی نظام اداری در گرو زنده نگه داشتن این فریضه است و این‌که این فریضه یعنی امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنیم».

وی با برشمردن برخی از آسیب‌های نظام اداری گفت: «پول‌های زیرمیزی یکی از آسیب‌های نظام اداری است. چه چیزی می‌تواند جلوی این پول‌های نامشروع را بگیرد؟ یکی از آن‌ها قانون است ولی تجربه نشان داده است که قانون به تنهایی آن تاثیر بایسته را ندارد و در این زمینه امر به معروف و نهی از منکر بسیار موثر است».

وی یکی دیگر از آسیب‌های نظام اداری را رشوه گرفتن عنوان کرد و گفت: «کسی که رشوه می‌گیرد سندی از خود به جا نمی‌گذارد ولی اگر این فرهنگ یعنی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و نهی از منکر زنده باشد؛ آن همکاری که کنارش نشسته است شروع به نهی از منکر کند، در خانواده نیز وقتی این فرد پول را به خانه می‌برد، همسرش بپرسد این همه پول را از کجا آورده و وقتی بفهمد رشوه است بگوید که من یک ریال از این پول حرام و رشوه را مصرف نمی‌کنم، دیگر اعضای خانواده نیز مادر را در این ارتباط همراهی کنند».

خاتمی با بیان این‌که " مبارزه با مفاسد اداری با احیا و زنده نگه داشتن این فریضه شکل می‌گیرد" به مساله بدحجابی اشاره کرد و گفت: «بدحجابی بی‌تردید منکر است و ما بیش از 10 آیه در قرآن در ارتباط با حجاب داریم».

وی خاطرنشان کرد: «باید در مورد بدحجابی در عرصه‌ اداری تدبیر شود؛ چرا می‌گویم تدبیر؟ ما حرف‌مان برخورد و دعوا با مردم نیست. ما حرف‌مان اصلاح جامعه است از راه خود. اول باید از مهر شروع کرد. نباید بی‌تفاوت باشیم و انکار کنیم. نباید بگوییم که در ادارات ما اصلا بدحجابی نیست. انکار این موضوع بدتر از اصل گناه است. در بیمارستان‌ها، در هواپیمایی ما و در بین مهماندارها چه خبر است؟ من سفر هوایی زیادی می‌روم. گاهی اوقات می‌خواهیم نهی از منکر کنیم، مثلا به سرمهماندار می‌گوییم این‌جا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است، اگر این‌جا رعایت دین نشود کجا باید بشود؟ سرمهماندار می‌گوید چشم و به مهماندار محترم می‌گوید حجابتان را درست کنید. مهماندار محترم نیز همان زمان این کار را انجام می‌دهد ولی بعد از 5 دقیقه مثل سابق می‌شود».

این عضو مجلس خبرگان افزود: «بدحجابی در ادارات، در نظام اسلامی قابل توجیه و قبول نیست. من هرگز کلی‌گویی نمی‌کنم. در بدنه اداری ما خانم‌های محجبه عفیف فراوانی هستند اما همان تعداد اندک بدحجابی هم که وجود دارد باید علاج و تدبیر شود. می‌گویند جلوی آزادی‌های شخصی مردم را نگیرید. حجاب حق اجتماعی است و اگر جامعه آلوده شود، هیچ‌کس در امنیت اجتماعی قرار نمی‌گیرد. از شوراهای امر به معروف و نهی از منکر انتظار می‌رود که تدبیر کنند و اگر جایی گیری وجود دارد، این گیر را برطرف کنند. این در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که وضعیت حجاب در فرودگاه‌های ما این‌گونه باشد که مهمان خارجی وقتی وارد می‌شود با تعجب بگوید این‌جا فرودگاه جمهوری اسلامی ایران است یا لندن و واشنگتن؟ بدحجابی و ابتذال باعث مشوه نشان دادن نظام است. ما با کسی تعارف نداریم. نظام اسلامی ما نظامی دینی است و در نظام دینی همه باید قوانین را رعایت کنیم. به‌خصوص اداری‌ها و کسانی که از نظام اسلامی حقوق می‌گیرند».

وی بار دیگر با تاکید بر این‌که " امر به معروف و نهی از منکر را نباید محدود به امر شخصی کنیم" گفت: «در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز باید این فریضه را اجرا کنیم».

وی با تاکید بر این‌که " مهم‌ترین معروف سیاسی امروز تقویت نظام اسلامی است" ادامه داد: «شابد بتوان گفت در عرصه‌ سیاسی، ما معروفی بالاتر از این نداریم؛ چون با تقویت نظام اسلامی است که دیگر معروف‌ها شکل می‌گیرد. خدای نکرده اگر این نظام تضعیف شود دیگر معروف‌ها نیز رنگ می‌بازند».

خاتمی ادامه داد: «تقویت نظام اسلامی به به‌به گفتن مداوم و تعریف نیست. تقویت نظام اسلامی یعنی حضور منصفانه در عرصه‌ مسائل سیاسی و اجتماعی. یعنی این‌که آن‌جایی که نقطه‌ مثبت می‌بینیم از آن تجلیل و آن را تکریم کنیم و آن‌جا که نقطه‌ منفی می‌بینیم انتقاد سازنده داشته باشیم. عیب را بگوییم و راهکار را بیان کنیم و این یعنی حضور منصفانه. عینک بدبینی زدن و همه چیز را سیاه دیدن و عینک خوشبینی زدن و همه چیز را بدون عیب و نقص دیدن و زیبا دیدن بی‌انصافی است. انصاف این است که انسان وقایع را ببیند، نقاط مثبت را در کنار نقاط منفی ببیند».

وی افزود: «هیچ‌کس در برابر ناهنجاری‌ها نباید بی‌تفاوت باشد. در برابر نظام اسلامی بی‌تفاوت بودن خیانت است. باید همه هوشیارانه در صحنه باشند و با تمام قوا اصل نظام را تقویت کنند. امام(ره) همواره تاکید بر تقویت نظام اسلامی داشتند».

وی افزود: «بدون هیچ‌گونه تردیدی تخریب نظام اسلامی از بدترین منکرات است که متاسفانه بعضی در حال انجام آن هستند. وقتی می‌گوییم نظام اسلامی، یعنی قانون اساسی و ولایت فقیه که در قله قرار دارد. بعد از انتخابات این اصل مورد هدف قرار گرفته است. ما می‌بینیم که مقابله با شالوده و بن نظام اسلامی هدف قرار گرفته است. بن نظام اسلامی کجاست؟ اسلام است. اصل 4 قانون اساسی می‌گوید که تمام قوانین باید بر اساس اسلام باشد و اسلام بن نظام اسلامی است و در واقع اولین اصل نظام اسلامی، اسلام است. اکنون می‌بینیم که به جان این اصل افتاده‌اند. فتنه بعد از انتخابات این هدف را دنبال می‌کند و در واقع به دنبال آن هستند که اصول سکولاریسم و لیبرالیسم را جایگزین مبانی اسلام کنند. دموکراسی غربی را جایگزین اسلام کنند».

امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخی شعارها از جمله «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» که در اعتراضات اخیر مطرح ‌شد، گفت: «فتنه‌گران نگویند کی بود، کی بود، ما نبودیم. شما بودید. شما این بستر را فراهم کردید و زمینه را فراهم کردید که یک عده این‌قدر پررو شدند که چنین شعارهایی را می‌دهند. وقتی می‌گویند جمهوری ایرانی، یعنی مرگ بر اسلام. خجالت نمی‌کشید که زیر پرچم امام(ره) و نام امام(ره) پناه گرفته‌اید و در پناه شما عده‌ای چنین شعارهایی را می‌دهند و آرمان‌های امام(ره) را زیر سوال می‌برند. امام(ره) در موقع رفراندوم گفتند؛ جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر».

وی گفت: «آن‌ها می‌خواهند اسلام را جارو کنند و این بزرگ‌ترین منکر است. در جزوه‌های مشارکت هست که می‌گوید ما به مردم باید بگوییم سکولاریسم چیز بدی نیست».

وی با بیان این‌که " یکی دیگر از منکرات که بعد از انتخابات دنبال شد، مبارزه با ولایت فقیه است" خاطرنشان کرد: «اگر ولایت فقیه را از قانون اساسی حذف کنیم نظام طاغوتی می‌شود. اسلامیت نظام ما به ولایت فقیه است. بعد از انتخابات لبه تیز هجمه‌ها به این سمت بود. تا توانستند حرمت‌شکنی کردند. می‌بینید که برخی از منحرفین در دانشگاه‌ها چه می‌کنند و چه شعارهای موهنی می‌نویسند و می‌گویند. البته ما عقده‌ دل آن‌ها را می‌دانیم از کجاست. کسی که استخوان در گلوی استکبار است و خار در چشم آن‌ها، ولایت فقیه است. یکی از سران فتنه به ژاک شیراک رییس‌جمهور سابق فرانسه گفته بود مشکل ما رهبر و ولایت فقیه است، وگرنه ما اهل تغییر هستیم».

خاتمی ادامه داد: «منکری بالاتر از این که کسی دلداده‌ بیگانه شود و با ولایت فقیه این‌گونه برخورد کند و ژاک شیراک به این نتیجه برسد و خوشحال شود که در ایران سرباز دارد».

وی گفت: «شکستن حرمت ولایت فقیه منکر بزرگی است و حریم ولایت است که این کشور را 30 سال حفظ کرده است».

وی ادامه داد: «کسانی در برابر نهی سریع آقا که می‌گوید اردوکشی خیابانی نکنید می‌آیند و دوباره این کار را انجام می‌دهند. شورای هماهنگی می‌آید و اعلام می‌کند که یک راهپیمایی سراسری در محکومیت اهانت به امام(ره) در روز جمعه با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود ولی این آقایان می‌آیند و مصاحبه می‌کنند که ما در این راهپیمایی شرکت نمی‌کنیم. این یعنی این‌که خط ما از خط مردم جداست و ما کاری به کار مردم نداریم؛ چون می‌دانند که در این راهپیمایی، مردم با امام دیروز و امروز بیعت می‌کنند».

این عضو جامعه مدرسین ادامه داد: «کسی که صادقانه در خط امام(ره) است امروز نیز در خط ولایت فقیه است. کسانی که اکنون در خط ولایت فقیه نیستند آن زمان نیز که می‌گفتند در خط امام(ره) هستیم، دروغ می‌گفتند. ما اکنون نمونه‌هایی از مصاحبه‌ این افراد را می‌بینیم که به این مساله اشاره می‌کنند».

وی تاکید کرد: «باید در برابر منکر دوم یعنی شکستن حریم ولایت فقیه هوشیار باشیم».

وی منکر سوم را کمرنگ کردن روحیه‌ استکبارستیزی مردم عنوان کرد و گفت: «این مردم 30 سال با شعار مرگ بر آمریکا خو گرفته‌اند و امام(ره)، این شعار را به آن‌ها یاد داد و امام(ره) تاکید داشت که باید همواره با استکبار مبارزه کرد. امام(ره) نیز از قرآن یاد گرفته بود. آن‌ها درصدد بودند که این روحیه را بعد از انتخابات و در جریان انتخابات در بین مردم کمرنگ کنند. آقای اژه‌ای وزیر سابق اطلاعات می‌گوید که ما خبر داریم که از ستادهای برخی کاندیداها بیش از 100 بار با سفارت انگلیس تماس گرفته‌ شده است. شما سفرهای برخی از چهره‌های سرشناس را به انگلیس می‌بینید. آن‌قدر این رفت و آمد صورت گرفته که انگار پلی بین تهران و انگلیس باشد. معنای آن این است که ملت ایران 30 سال از استکبار تنفر داشته و اکنون می‌خواهد این تنفر را بردارد و عادی‌سازی کند».

خاتمی با بیان این‌که " رییس‌جمهور آمریکا صراحتا از یک کاندیدا حمایت کرده و در موقع کسب جایزه‌ی نوبل، حمایت‌هایی را از این گروه انجام داد" گفت: «افرادی که در این ارتباط دچار ابهام هستند، دنبال چی هستند؟ بیشتر از این نشانه می‌خواهند؟ وقتی که آمریکا، فرانسه، انگلیس و رژیم جعلی اسراییل از اغتشاشگران حمایت می‌کنند، آیا باز هم مساله مبهم است»؟

وی با اشاره به این‌که " ما با تندروی از هر دو جریان مخالف بوده، هستیم و خواهیم بود" ادامه داد: «اما آیا واقعا تندروی‌های دو طرف یک‌جور است. تندروی‌های یک طرف سر در آخور آمریکا، اسراییل و انگلیس دارد اما تندروی‌های یک طرف سر در جبهه دارد. فرد جانباز است، جای جای بدنش ترکش دارد و بعضی وقت‌ها ممکن است تندروی کند که البته این نیز غلط است. اکنون دیگر دعوای دو سلیقه نیست، دعوای انقلاب و ضدانقلاب است».

وی یکی دیگر از منکرات را که " عده‌ای از تخریب نظام اسلامی به دنبال آن هستند" جدا کردن مردم از نظام اسلامی دانست و گفت: «برخی از فتنه‌گران هنوز می‌خواهند از بام کوتاه مردم به فتنه خود برسند. شما اگر طرفدار مردم هستید، چرا به رای مردم تمکین نمی‌کنید؟ بزرگ‌ترین خیانت به مردم این است که شما می‌خواهید کشور را دائم در التهاب و اغتشاش نگه دارید».

این عضو جامعه مدرسین ادامه داد: «یکی از سران فتنه چند روز پیش مصاحبه کرده و گفته است که این دولت تا چهار سال دوام نخواهد آورد. می‌بینید دم خروس خودش را و هدف‌شان را از اغتشاشات نشان داده‌اند. آن‌ها در پی این هستند که این دولت چهار سال دوام نیاورد و یا این‌که دائم در این چهار سال در بحران باشد. دود این بحران‌ها و اغتشاشات به چشم چه کسی جز مردم می‌رود؟ چرا به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش می‌کشید؟ چرا به رای مردم تمکین نمی‌کنید و حقیقت را نمی‌پذیرید؟ دست از این التهابات بردارید. چرا هر مناسبت وحدت‌بخش را تبدیل به تفرقه می‌کنید»؟

وی گفت: «آن‌ها به دنبال این هستند که کشور دائم در بحران باشد و در واقع بحران‌آفرینی می‌کنند ولی باید بدانند که کشور را بحران نگرفته است، خود آن‌ها را بحران گرفته است و می‌آیند و می‌گویند کشور را بحران گرفته است. شما به بن‌بست رسیده‌اید برای این‌که خردمندانه عمل نکردید. دائم بحران‌آفرینی و مشکل برای مردم درست کردن منکر بزرگی است».

وی با تاکید بر این‌که " یکی دیگر از منکرات، غیرقانونی نشان دادن نهادهای نظام است" افزود: «تخریب نظام اسلامی، منکر بزرگی است و باید در برابر این منکر بزرگ روشنگری کرد».


شرق شناسان و مورخان متفق القولند که ایرانیان نزدیک به 4 هزار سال است که شب یلدا ــ آخرین شب پاییز و آذر ماه ــ را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار مانده، در کنار یکدیگر خود را سرگرم کرده تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و نیز سردی روحیه آنان را تضعیف نکند و با به روشنی گراییدن آسمان (حصول اطمینان از بازگشت خورشید در پی یک شب طولانی و سیاه که تولد تازه آن عنوان شده است) به رختخواب رفته و لختی بیآسوده‌اند.شب یلدا 

پیشتر، ایرانیان (مردم سراسر ایران زمین) روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را «خور روز» و «دی گان» می‌خواندند و به استراحت می‌پرداختند و تعطیل عمومی بود. در این روز عمدتاً به این لحاظ از کار دست می‌کشیدند که نمی‌خواستند احیاناً مرتکب بدی کردن شوند که میترائیسم ارتکاب هر کار بد، ولو کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بزرگ می‌شمرد. 

«هرمان هیرت» زبانشناس بزرگ آلمان که گرامر تطبیقی زبانهای آریایی را نوشته است که پارسی از جمله این زبانها است نظر داده که «دی» به معنای «روز» به این دلیل بر این ماه ایرانی گذارده شده که ماه تولد دوباره خورشید است. باید دانست که انگلیسی یک زبان گرمانیک (خانواده زبانهای آلمانی) و ازخانواده بزرگتر زبانهای آریایی (آرین) است. هرمان هیرت در آستانه «دی گان» به دنیا آمده بود و به زادروز خود که مصادف با تولد دوباره خورشید بود، مباهات بسیار می‌کرد. 

فردوسی به استناد منابع خود، یلدا و «خور روز» را به هوشنگ از شاهان پیشدادی ایران ( کیانیان که از سیستان پارس برخاسته بودند) نسبت داده و در این زمینه از جمله گفته است: 

که ما را ز دین بهی ننگ نیست
به گیتی، «به» از دین هوشنگ نیست
همه راه «داد» است و آیین مهر
..... نظر کردن اندر شمار سپهر

آداب شب یلدا در طول زمان تغییر نکرده و ایرانیان در این شب، باقیمانده میوه‌هایی را که انبار کرده‌اند و خشکبار و تنقلات می‌خورند و دور هم گرد هیزم افروخته و بخاری روشن می‌نشینند تا سپیده دم بشارت شکست تاریکی و ظلمت و آمدن روشنایی و گرمی (در ایران باستان، از میان نرفتن و زنده بودن خورشید که بدون آن حیات نخواهد بود) را بدهد، زیرا که به زعم آنان در این شب، تاریکی و سیاهی در اوج خود است. 

«خور روز (دی گان)، یکم دی ماه» در ایران باستان درعین حال روز برابری انسانها بود. در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می‌پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری را نداشت و کارها داوطلبانه انجام می‌گرفت، نه تحت امر. 

در این روز جنگ کردن و خونریزی، حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود. این موضوع را نیروهای متخاصم ایرانیان می دانستند و در جبهه‌ها رعایت می‌کردند و خونریزی موقتاً قطع می‌شد و بسیار دیده شده است که همین قطع موقت جنگ، به صلح طولانی و صفا انجامیده بود. 

واژه «یلدا» از دوران ساسانیان که متمایل به بکار گیری خط (الفبای از راست به چپ) سریانی شده بودند بکار رفته است. «یلدا » همان «میلاد» به معنای زایش، زاد روز یا تولد است که از آن زبان سامی وارد پارسی شده است. 

باید دانست که هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصا در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله ( 40 روز ماده به جشن سده ــ شب سیاه و سرد ) استفاده می‌شود. 

مراسم شب یلدا (شب چله) از طریق ایران به قلمرو رومیان راه یافت و جشن «ساتورن» خوانده می‌شد. جشن ساتورن پس از مسیحی شدن رومی‌ها هم اعتبار خود را از دست نداد و ادامه یافت که در همان نخستین سده آزاد شدن پیروی از مسیحیت در میان رومیان، با تصویب رئیس وقت کلیسا، کریسمس (مراسم میلاد مسیح ) را 25 دسامبر قراردادند که چهار روز و در سالهای کبیسه سه روز بیشتر از یلدا (شب 21 دسامبر) فاصله ندارد و مفهوم هر دو واژه هم یکی است. 

از آن پس این دو میلاد تقریباً باهم بر گزار می‌شده‌اند. آراستن سرو وکاج در کریسمس هم از ایران باستان اقتباس شده است، زیراکه ایرانیان به این دو درخت مخصوصاً سرو به چشم مظهر مقاومت در برابر تاریکی و سرما می‌نگریستند و در «خور روز» در برابر سرو می‌ایستادند و عهد می‌کردند که تا سال بعد یک نهال سرو دیگر کشت کنند. 



کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران بازداشت سه تبعه این کشور را در مرز ایران و عراق تایید کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، این در حالی است که رسانه‌های خبری پیشتر خبر از بازداشت دو مرد و یک زن آمریکایی در منطقه کردستان عراق داده بودند.

«جیمز جونز» مشاور امنیت ملی باراک اوباما روز یکشنبه در مصاحبه با NBC اظهار داشت، دولت ایران صبح روز یکشنبه بازداشت سه آمریکایی مورد نظر را تایید کرده است.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده همچنین گفت، دولت کشورش پیام‌هایی محکم به منظور آزادی افراد مذکور به ایران ارسال کرده است.

وی اضافه کرد: «ما پیام‌هایی محکم [به ایران] فرستاده‌ایم مبنی بر آن که این سه فرد جوان و همچنین سایر افراد هرچه سریعتر آزاد شوند. آن‌ها بی‌گناه هستند».

گفتنی است جیمز جونز در رابطه با این که «سایر افراد» چه کسانی هستند اظهار نظری نکرد.
سیم‌کارت‌های بین‌المللی تلفن همراه با نام «یونیور سال کارت» بهمن امسال به تعداد نامحدود وارد بازار کشور می‌شود.

مسئول طرح واردات و توزیع این سیم کارت در ایران در نشستی با خبرنگاران به این مطلب اشاره کرد و گفت: «این سیم کارت در واقع ریز تراشه‌ای الکترونیکی است که به میزان نیاز بازار، به قیمت 590 هزار و اعتبار نخستین رایگان 100 هزار ریال، عرضه خواهد شد».

منوچهر فارسی با بیان اینکه طرح نخستین تهیه این سیم کارت‌ها برای حل مشکلات زائران ایرانی به خارج از کشور آغاز شد افزود: «این سیم‌کارت با مشارکت چند شرکت خارجی و داخلی و به اشتراک گذاشتن فناوری‌ها، در کشور آلمان تولید می‌شود».

وی گفت: «این سیم‌کارت در تمام انواع گوشی‌های تلفن همراه قابل استفاده و فقط برای استفاده در خارج از کشور و 5 قاره جهان طراحی شده است».

مسئول طرح واردات و توزیع این سیم کارت در ایران با اشاره به هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات رادیویی و گمرک کشور برای واردات و عرضه این سیم کارت افزود: «خدمات گسترده و مستمری به دارندگان این سیم کارت ارائه خواهد شد».

معاون اجرای این طرح نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سیم کارت در کشور سرویس و تجهیزات مخابراتی محسوب نمی شود گفت: «صرفه‌جویی 95 درصدی در هزینه برقراری ارتباط، ثابت بودن شماره و مشخص شدن آن پیش از خروج از کشور ، نداشتن هزینه دریافت مکالمه، امکان استفاده از خدمات اپراتوری رایگان فارسی و قابلیت شارژ اینترنتی با مراجعه به پورتال www.universalcard.ir از مزیت‌های این سیم کارت است».

شهروز فارسی به مثبت بودن آزمایش‌های چند ماهه این سیم کارت با اعزام نمایندگانی به کشورهای ژاپن،‌ امارات عربی متحده، ترکیه، عربستان و برزیل اشاره کرد و افزود: «امکان استفاده در کشورهای نیکاراگوئه،‌ کنگو، ونزوئلا فراهم نشده است».

وی گفت: «75 درصد تماس‌های مسافرانی از سیم‌کارت‌های خارجی استفاده می‌کنند از خارج به داخل است و با استفاده از یونیور سال کارت بیشتر تماس‌ها از ایران به خارج برقرار خواهد شد که از اتلاف ارز جلوگیری می‌کند و بر درآمد داخلی می‌افزاید».

معاون اجرای طرح واردات و توزیع یونیور سال کارت در ایران گفت: «در مرحله نخست این سیم کارت در تهران و در محله دوم در تمام کشور توزیع و تلاش می‌شود وبا جذب مشارکت‌های داخلی برای بومی سازی تولید آن، درمرحله سوم صادرات این محصول به کشور‌های منطقه آغاز شود».

شهروز فارسی افزود: «این سیم کارت‌ها در دفاتر هواپیمایی، درصورت همکاری در دفاتر امور مشترکان تلفن همراه و یا با ایجاد مراکزی مخصوص، عرضه می‌شود».

مدیر اجرایی این طرح نیز در جمع خبرنگاران از مکاتبه با اپراتور همراه اول برای بومی‌سازی این محصول در کشور خبرداد و گفت: «با دیگر اپراتورها نیز مذاکره خواهیم کرد».

مصطفی راسخ با اشاره به اینکه استفاده از رومینگ تلفن همراه برای اپراتورهای داخلی هزینه زیادی دارد افزود: «اپراتورها مایل به خروج سیم کارت‌های خود از کشور نیستند».
کد مطلب : 93319


مجمع روحانیون مبارزدر اطلاعیه‌ای به جوابیه مدیرکل سیاسی وزارت کشور مبنی بر درخواست مجوز این تشکل پاسخ داد .
به گزارش ایلنا ، متن این جوابیه که به امضای مجید انصاری دبیر مجمع روحانیون مبارز رسیده است و خطاب به وزیر کشور می‌باشد، در ادامه می‌آید:
احتراما، پیرو نامه شماره 1721 مورخ 88/9/24 و شماره 1723 مورخ 88/9/25 و عطف به پاسخ اخیر مدیر کل سیاسی و دبیر کمیسیون ماده 10 قانون فعالیت احزاب به شماره 162468/43 مورخ 88/9/26 ، با تاسف شدید اعلام می‌داریم که با این پاسخ گمان قبلی ما مبنی بر بهانه جویی و کارشکنی مسؤولین ذی ربط در صدور مجوز راهپیمایی علیه هتک حرمت به ساحت مقدس امام خمینی(س) تبدیل به یقین گردید؛ لذا بدین وسیله نکات زیر به استحضار می رسد:
الف) انتظار می‌رفت در فضای ملتهب کنونی کشور که بیگانگان سعی بر القای اختلاف و شکاف اساسی در درون نظام و جریانات و نیروهای اصیل انقلاب دارند، وزارت کشور بیش از سایر دستگاه‌ها از پیشنهاد تجمع و راهپیمایی جهت محکومیت اهانت به حضرت امام توسط افراد و گروه های مختلف استقبال نموده و به سرعت تمهیدات لازم برای انجام آن تدارک می‌دید. نه این که با گذشت بیش از دو روز تقاضای مجمع روحانیون مبارز که تشکلی روحانی، انقلابی و ریشه دار در نظام و از یادگاران مدیریت الهی امام خمینی(س) است به بهانه این که در پرونده این تشکل سابقه ای از واگذاری حق امضاء رییس شورای مرکزی مجمع به دبیر اجرایی موجود نمی باشد بی‌پاسخ گذاشته شود!! در حالی که اولا چنین الزام قانونی مبنی بر اعلام واگذاری حق امضاء مکاتبات به دبیر مجمع به کمیسیون ماده 10 احزاب وجود ندارد و ثانیا اگر مسؤولان امر در اظهارات خود صداقت داشتند بلافاصله اشکال مذکور را به نماینده مجمع که به وزارت کشور مراجعه کرده بود تذکر می‌دادند و ثالثا در گذشته نیز نامه ای با همین امضاء ارسال و پاسخ دریافت شده است. در هر حال اینک برای گرفتن هر گونه بهانه جدید تصویر نامه ریاست محترم شورای مرکزی مجمع در خصوص واگذاری حق امضاء مکاتبات رسمی به دبیر اجرایی به پیوست تقدیم می‌شود.
ب) تاکید نگارنده پاسخ وزارت کشور بر رعایت مفاد قانون در خصوص برپایی تجمعات و راهپیمایی‌ها مطلب درستی است و به همین جهت مجمع نماینده خود را جهت انجام هماهنگی‌ها و تامین تمام موارد مطروحه در آیین نامه اجرایی معرفی نموده و ایشان شخصا به وزارت کشور مراجعه و درخواست را تقدیم نمودند. کمیسیون ماده 10 احزاب درصورتی که واقعا دنبال بهانه جویی نبود، می‌بایست قرار ملاقات و مذاکره و هماهنگی با ایشان را می‌گذاشت و نواقص احتمالی را گوشزد می کرد.
ج) با توجه به تجمعات و راهپیمایی‌های فراوان یک هفته گذشته و وظیفه وزارت کشور در اجرای قانون و آیین‌نامه اجرایی مذکور سوالات زیر مطرح است:
1- آیا برای تجمعات گوناگون یک هفته گذشته از وزارت کشور کسب مجوز شده است یا خیر؟ اگر نشده آیا وزارت کشور برای این گونه امور کسب مجوز را لازم نمی داند؟ آیا سایر گروه‌ها و احزاب و اقشار مختلف مردم می توانند بدون اطلاع و کسب مجوز از وزارت کشور راهپیمایی و تجمع دفاع از امام برگزار کنند؟
2- آیا تجمع لباس شخصی‌های مسلح در مرقد حضرت امام با مجوز وزارت کشور بوده است؟! اگر پاسخ مثبت است چرا مفاد ماده 31 از آیین نامه اجرایی قانون احزاب که مقرر می‌دارد که گروه برگزارکننده تجمع و یا راهپیمایی باید تعهدی مبنی بر عدم حمل سلاح و... به وزارت کشور بسپارد رعایت نشده است؟
3- با توجه به این که مطابق بند «و» آیین نامه مذکور که تعیین سخنران و موضوع سخنرانی را قبل از انجام آن ضروری می داند، آیا وزارت کشور مسؤولیت سخنرانی تند و خارج از همه اصول اخلاقی، قانونی و شرعی آقایان رسائی، حسینیان، ذوالنور و حسین شریعتمداری در تهران و نیز برخی دیگر از سخنرانان سایر شهر‌ها را می پذیرد و آیا موضوع سخنرانی آنان قبلا به اطلاع آن وزارتخانه رسیده است یا خیر؟ اگر رسیده، چگونه فحاشی و تهمت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری را تایید کرده است؟ در حالی که ایشان در راس مجلسی است که مشروعیت رهبری نظام به انتخاب و تایید آن است! آیا وزارت کشور اهانت به بیت رفیع حضرت امام(س) و خورشید درخشان این بیت رفیع حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی، و دیگر یاران ونزدیکان حضرت امام و چهره های پر فروغ انقلاب اسلامی از جمله فرزند فاضل و متدین امام، حجة الاسلام و المسلمین آقای خاتمی و نخست وزیر توانا و متقی و انقلابی دوران امام جناب آقای میر حسین موسوی و انقلابی نستوه حجة الاسلام و المسلمین کروبی و... را تایید کرده اید؟! اگر نکرده اید چه اقدامی برای جلوگیری از تکرار این هتاکی‌ها و اقدامات شرم آور و خلاف عقل، دین و قانون به عمل آورده‌اید؟
4- آیا وزارت‌کشور قبلا شعارهای تجمعات و راهپیمایی‌های یک هفته گذشته را مطابق بند «ز» آیین نامه مذکور مورد تایید قرار داده است؟ شعارهای تند و زشت و خارج از نزاکت علیه جریان وسیع و فراگیر و ده ها میلیونی اصلاح طلب و بزرگان آن که افتخار همراهی با امام بزرگوار و انقلاب اسلامی از آغاز نهضت تاکنون را داشته و هم اکنون هم به دلیل دفاع اصولی از مبانی اندیشه سیاسی و سیره عملی امام خمینی(س) مورد انواع اتهامات و تهاجمات قرار گرفته‌اند؟!
د) رییس کمیسیون ماده 10 احزاب در نامه خود نصیحت فرموده‌اند که مدعیان پیروی از خط امام صادقانه تر عمل کنند و شخصا از این جانب خواسته‌اند به جای تکاپو و نامه‌نگاری برای دفاع از امام ، به دعوت راهپیمایی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لبیک بگوییم و...، در این زمینه سخن فراوان است اما به چند نکته اکتفا می کنم:
1- پی گیری و نامه نگاری این جانب اقدامی شخصی نیست،بلکه در اجرای مصوبه مجمع روحانیون مبارز می‌باشد.
2- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نهادی دولتی و حکومتی است، هر چند زحمات ارزشمند این شورا در طول سالیان گذشته را ارج می‌نهیم و بر ضرورت پرهیز آن نهاد از جهت دادن مراسم فراگیر ملی و دینی به سمت اهداف و شعارهای افراطی برخی از عناصر تندرو و مشکوک تاکید می‌کنیم. اما هرگز وزرات کشور نمی‌تواند و نباید با این بهانه که شورای مذکور راهپیمایی برگزار نموده است، احزاب و گروه‌های قانونی کشور را از انجام وظایف قانونی، شرعی، ملی و انقلابی خود باز دارد و اصولا وزارت کشور وظیفه تامین آزادی و فعالیت احزاب و گروه‌ها را عهده دار است و باید بیش از سایر نهادها و دستگاه‌ها پاسدار حقوق اساسی مردم و گروه‌ها و احزاب باشد.
3- آیا وزارت کشور حداقل مسؤولیت سخنرانی، سخنران تجمع روز جمعه تهران که شورای مذکور به پا کرده بود را به عهده می‌گیرد؟ درحالی که سخنران بدون توجه به الزامات عنوان نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید و با نادیده گرفتن حرمت لباس روحانیت و سابقه خدمت در دفتر حضرت امام(س) زبان به هتاکی و تهدید می‌گشاید و حکم اعدام با اشد وجه!! صادر می کند. آیا این است نمایش اتحاد و همبستگی ملی؟ و آیا جریان گسترده اصلاح طلب و اقشار وسیع مردم می توانند در چنین مراسمی شرکت کنند؟
4- اگر مسؤولان امر از جمله وزارت کشور صادقانه به دنبال محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس امام(س) و استفاده از این بستر برای نمایش همبستگی ملی در دفاع از آن حقیقت همیشه تابان انقلاب بودند، می‌بایست تدبیری اتخاذ می کردند تا به جای عقده گشایی عناصر افراطی و تندرو و اردوکشی خیابانی آنان، با دعوت از مسؤولان احزاب و گروه های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و شخصیت‌های محبوب مردم تدارک راهپیمایی و تجمعی بزرگ و میلیونی در خور شان حضرت امام می‌دیدند.
در پایان یک بار دیگر درخواست مجوز برای راهپیمایی جهت تجدید بیعت با راه نورانی حضرت امام و محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس آن حضرت (پیش از آن که موضوع منتفی شود) تقدیم و نماینده مجمع آقای طهماسبی را جهت انجام مراحل قانونی و توافق با وزارت کشور در خصوص زمان،مکان و سایر مسایل مربوطه معرفی می‌کنیم.


در پی درگذشت حضرت آیت‌الله منتظری پیام تسلیتی از سوی رئیس مجلس خبرگان صادر شد.
به گزارش ایلنا،متن پیام آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی بدین شرح است:
انالله و اناالیه راجعون
درگذشت حضرت آیت‌الله منتظری باعث تاسف و تالم خاطر گردید.
فقدان این فقیه برجسته، مجاهد نستوه و مبارز عالم و بزرگوار، ثلمه‌ای برای حوزه‌های علمیه و جامعه اسلامی است که انشاءالله مجموعه آثار گرانقدر، خلاء وجودی ایشان را برای دوستداران، علما، فضلا، روحانیون و طلاب جبران می‌نماید.
با تسلیت این مصیبت به آیات عظام و شاگردان ایشان و حوزه‌های علمیه، مقلدان و مردم شریف استان اصفهان و شهرستان نجف‌آباد و مخصوصا به بیت مکرمشان علو درجات آن فقید سعید را از درگاه احدیت خواستارم.


رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحم? الله علیه را تسلیت گفتند.
به گزارش ایلنا ،متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاع یافتیم که فقیه بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحم? الله علیه دارفانی را وداع گفته و به سرای باقی شتافته‌اند. ایشان فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم الشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختی‌های زیادی در این راه تحمل کردند. در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال میخواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره‌ی آن قرار دهد. اینجانب درگذشت ایشان را به همه‌ی بازماندگان بویژه همسر مکرّمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت میکنم.
سیّد علی خامنه‌ای
29/ آذر/ 1388

از سوی کمیته تیم های ملی، برنامه کلیه تیم های فدراسیون فوتبال تا پایان بهمن ماه سال 1389 اعلام شد.
 

، در این برنامه مسابقات و رویدادهای بین المللی تیم های ملی فوتبال بزرگسالان، رده های پایه ، فوتسال و بازیها و اردوهای تیم های ملی بانوان ایران در نظر گرفته شده است.
براساس تقویم تنظیم شده از سوی کمیته تیم های ملی ، برنامه حضور تیم های ملی در مسابقات و اردوهای رسمی به شرح زیر است:

* تیم ملی فوتبال بزرگسالان:
- اسفند 88 حضور در رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا
- شهریور 89 : رقابت‌های غرب آسیا
- 17 دی تا 9 بهمن 89 : حضور در جام ملت‌های آسیا

* تیم ملی فوتسال:
- اردیبهشت 89 : حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا - ازبکستان

* تیم فوتبال امید:
- شهریور 89 : دیدار انتخابی المپیک 2012 لندن (رفت و برگشت)
- 21 آبان تا 6 آذر: حضور در بازی‌های آسیایی گوانگژو

* تیم فوتبال زیر 21 سال:
- آذر 89: مسابقات آسیایی زیر 21 سال - گوانگزو چین

* تیم فوتبال زیر 17 سال:
- آبان 89: مسابقات قهرمانی آسیایی نوجوانان - متعاقبا محل برگزاری اعلام می شود

* تیم فوتبال زیر 15 سال:
- 24 مرداد تا 4 شهریور 89: حضور در رقابت‌های المپیک زیر 15 سال - سنگاپور

* تیم فوتبال زیر 14 سال:
- 20 اردیبهشت تا 3 خرداد 89: حضور در مسابقات فستیوال زیر 14 سال - ایران - همدان

* تیم ملی فوتبال ساحلی:
- شهریور 89: حضور در رقابت‌های المپیک ساحلی آسیا - عمان

* تیم ملی فوتبال بانوان (بزرگسالان):
- 13 اردیبهشت تا 19 اردیبهشت 89: حضور در مسابقات قهرمانی آسیا 2010 - مکان متعاقبا اعلام می شود
- آبان 89: حضور در بازی‌های آسیایی گوانگجو - چین

* تیم ملی فوتسال بانوان (بزرگسالان):
- مهر 89: حضور در مسابقات فوتسال غرب آسیا - احتمالا در امارات

* تیم فوتبال زیر 19 سال بانوان :
13 مهر تا 19 مهر: حضور در مسابقات مقدماتی غرب آسیا - محل برگزاری متعاقبا اعلام می شود

* تیم فوتبال زیر 16 سال:
- 11 آبان تا 17 آبان 89: حضور در رقابت‌های مقدماتی آسیا - متعاقبا اعلام می شود

همچنین در برنامه کمیته های تیم های ملی حضور چهار نماینده باشگاهی ایران در مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا نیز در نظر گرفته شده است که براساس این برنامه چهار تیم استقلال ، ذوب آهن ، سپاهان و مس کرمان اسفندماه سالجاری در نخستین دیدارهای خود به میدان خواهند رفت.

مهدی کروبی با صدور اطلاعیه درگذشت آیت الله منتظری را تسلیت گفت .
در بخشی از این پیام آمده است: ارتحال تاسف‌انگیز فقیه عالیقدر و مجاهد نستوه مرحوم آیت‌الله العظمی منتظری (رحمه‌الله‌علیه) را به ساحت مقدس ولی‌الله‌الاعظم و علما اسلام و ارواحنا فداه ، حوزه‌های علمیه، امت اسلامی به ویژه بیت شریف آن فقید سعید تسلیت می‌گویم . از خداوند منان خواستارم در برابر این ضایعه بزرگ به همه علاقه مندان ، مقلدان و وابستگان معظم له صبر و شکیبایی و اجر جزیل عنایت فرماید.
کروبی در ادامه پیام خود به سوابق آیت‌الله العظمی منتظری اشاره کرده و آورده است: مرحوم آیت‌الله العظمی منتظری از معدود علما و فقهای بزرگواری بود که همواره با تدریس و پرورش طلاب و اساتید و مجتهدان بزرگ از نخستین روزهای نهضت اسلامی در خدمت حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و ملت مبارز و در برابر رژیم سیاه پهلوی چون کوهی استوار ایستادگی کرد و سالها رنج سیاه چالهای ستم شاهی و تبعید و سایر محدودیت‌ها را به جان خرید .
آن فقیه عالی مقام به پیروی از امام راحل (ره) حکومت اسلامی را با قرائت مردم سالاری دینی متکی به آرای مردم از متن کتاب و سنت استنباط و استخراج نمود و تا آخرین لحظه حیات در دفاع از آزادی و استقلال کشور و از حریم دین و مذهب درنگ نکرد .
آیت الله العظمی منتظری در سالهای آغازین انقلاب اسلامی سخاوتمندانه فرزندی رشید ، مجاهد و اندیشمند چون حجت الاسلام والمسلمین شهید محمد منتظری را در راه خدا تقدیم کرد.آری آن فقیه مجاهد سهم عظیمی در پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی و تصویب قانون اساسی دارد . امید است که دستاوردهای حضرت امام خمینی (ره) و سایر مجاهدین فی سبیل الله و دسترنج ملت شهید پرور و انقلابی از گزند و آسیب بدخواهان و بدسیرتان مصون و محفوظ بماند .

محمد نوری‌زاد به اتهام توهین به مسوولان و تبلیغ علیه نظام جمهوری‌اسلامی بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران شامگاه یکشنبه در اطلاعیه‌ای با اعلام این مطلب افزود: متعاقب اعلام جرم مدعی‌العموم علیه نوری‌زاد، نامبرده احضار و پس از تفهیم اتهام از سوی دادیار شعبه رسیدگی‌کننده، برای وی قرار وثیقه صادر شد که متهم به دلیل عجز از تودیع وثیقه به زندان معرفی شد.
در ادامه این اطلاعیه آمده است، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، پیش از این اعلام کرده بود،‌دادستانی با کسانی‌که به مقامات رسمی کشور توهین کنند، برخورد می‌کند.