سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

از جمله سیستم عامل هایی که برای مدت کوتاهی خوش درخشید و مورد توجه قرار گرفت، می توان به BeOS اشاره کرد که توسط شرکتی به نام Be طراحی و عرضه شد.


به گزارش فارس، این سیستم عامل که برای رایانه های شخصی طراحی شده بود، اولین بار در سال 1991 عرضه شد. این سیستم عامل بر مبنای رایانه ها و سخت افزارهای طراحی شده توسط همین شرکت موسوم به BeBox طراحی شده بود.
این سیستم عامل در اولین گام فعالان دنیای رسانه های دیجیتال را هدف گرفته بود و قصد داشت در زمینه استفاده از مزایای سخت افزارهای قدرتمندی که قادر به پردازش همزمان فرایندهای مختلف بودند، پیشگام باشد.
این سیستم عامل در زمینه استفاده از فناوری 64 بیتی برای بهینه سازی قدرت پردازش رایانه ها و افزایش سرعت اجرای برنامه های مختلف نیز پیشتاز بود و رابط کاربری آن بر مبنای شفافیت و سهولت استفاده طراحی شده بود.
برنامه نویسی این سیستم عامل بر مبنای زبان C++ انجام شده بود و سازگاری آن با استاندارد POSIX موجب اجرای روان نرم افزارهای سازگار با یونیکس بر روی BeOS شده بود.
BeOS خیلی زود به عنوان یک پلاتفورم چندرسانه ای قدرتمند مطرح و به عنوان رقیبی برای سیستم عامل های مشهور ویندوز و مک به فعالیت پرداخت. اما در حوزه بازاریابی به موفقیت خاصی نرسید و نتوانست سهم مناسبی از بازار سیستم عامل ها را از آن خود کند. در نهایت شرکت Be توسط شرکت پالم خریداری شد و امروزه سیستم عامل BeOS تنها توسط گروه کوچکی از مشتاقان مورد استفاده قرار گرفته و عرضه می شود.
این سیستم عامل کدباز نبوده و آخرین نسخه عرضه شده آن به طور عمومی R5.0.3 نام داشت. این سیستم عامل در کنار تولیدات شرکت Be از پلاتفورم های IA-32 و PowerPC شرکت اپل پشتیبانی می کند.
شرکت اپل تا مدتی در کنار سیستم عامل مک خود از این سیستم عامل پشتیبانی می کرد و به دنبال مذاکرات گسترده در سال 1997، اپل عرضه سیستم عامل مذکور را بر روی یک سی دی در کنار رایانه های PowerPC خود آغاز کرد. بر روی برخی از رایانه های مک نیز هر دو سیستم عامل BeOS و مک نصب شده بود و کاربر می توانست هر یک از دو سیستم عامل را که به آنها علاقه دارد انتخاب کرده و اجرا کند. شرکت Be بعد از مدتی برای افزایش سهم خود از بازار این سیستم عامل را با پلاتفورم Intel x86سازگار نمود و نسخه R3 سیستم عامل مذکور را در مارس سال 1998 روانه بازار کرد. در دهه 90 این سیستم عامل به پیشرفت میلیمتری خود در بازار ادامه داد، اما موفقیت آن راضی کننده نبود تا آنکه در نهایت این شرکت برای جلب توجه بیشتر نسخه ای موسوم به BeOS PE را که از محیط ویندوز و لینوکس قابل اجرا بود به رایگان عرضه کرد.
عرضه نسخه سازگار با اینترنت این سیستم عامل به نام BeIA که برای جلب توجه صاحبان مشاغل طراحی شده بود، ابتکار عمل دیگر Be محسوب می شد. با این حال Be باز هم موفقیت چندانی کسب نکرد. کارشناسان معتقدند اگر این شرکت فعالیت خود را 5 تا 6 سال زودتر آغاز کرده بود سرنوشت بهتری پیدا کرده بود و می توانست به رقیب جدی تری برای مایکروسافت و اپل مبدل شود.
حتی پس از خرید این شرکت توسط پالم به قیمت 11 میلیون دلار محبوبیت این سیستم عامل در میان کاربران حرفه ای اش حفظ شد. کاربران و برنامه نویسان وفادار این سیستم عامل هنوز هم نرم افزارهای رایگانی را که با آن سازگاری دارد عرضه می کنند و حتی وصله های نرم افزاری را برای بهبود کیفیت این سیستم عامل عرضه می کنند. درایورها و دیگر بسته های به روز رسان این سیستم عامل هم کماکان عرضه می شود که مجموعه کاملی از آنها از آدرس bebits.com در دسترس است.
یکی از نقاط قوت این سیستم عامل رابط کاربری جامع آن بود که در عین سادگی نیازهای کاربران را هم برطرف می کرد. این رابط کاربری که در سال 1995 طراحی شده بود، نزدیک به یک دهه تقریبا بدون تغییر باقی ماند که در میان سیستم عامل های مختلف رکوردی جالب محسوب می شود و نشانگر دقت نظر طراحان اولیه آن است.
BeOS توسط بسیاری از شرکت ها و استودیوهای فیلم سازی و تبلیغاتی و حتی طراحان گرافیکی و گرافیست ها به کار گرفته شده است. از جمله نرم افزارهای مهمی که در محیط این سیستم عامل به کار گرفته می شوند می توان به Edirol DV-7 برای تدوین ویدیویی، Tascam SX-1 برای ضبط صدا و TuneTracker برای ویرایش صدا اشاره کرد.