سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاعرانه

مهدی کروبی این بار نیز در مقام پاسخگویی به روزنامه کیهان برآمد و نامه یی خطاب به حسین شریعتمداری نوشت. البته این بار اول نیست که مهدی کروبی و حسین شریعتمداری در مقابل هم قرار گرفتند بلکه سابقه چالش آنها به سال ها قبل برمی گردد و زمانی که مهدی کروبی عزم خود را جزم کرد تا به پاستور راه یابد تخریب مهدی کروبی در دستور کار روزنامه عصر سابق قرار گرفت، گواینکه کیهان به حمایت از احمدی نژاد وارد میدان شد و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا کروبی را از صحنه رقابت حذف کند.

بعد از برگزاری انتخابات سال 84 و انتقادات مهدی کروبی، تخریب رئیس مجلس ششم به عنوان اولویت این رسانه پیگیری شد اما گذشت چهار سال نتوانست از حجم خط و نشان های این دو بکاهد، به گونه یی که انتخابات 88 و کاندیداتوری مهدی کروبی به میزان تقابل این دو افزود. به موازات موضع گیری های مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری دهم، کیهان سرمقاله خود را بارها به انتشار مطالبی علیه مهدی کروبی اختصاص داد. اما نامه نگاری های این دو به قبل انتخابات و بعد از آن و مناقشات رخ داده خلاصه نشد، گو اینکه مهدی کروبی روز گذشته در نامه یی نسبت به موضع گیری یکی از حامیان احمدی نژاد واکنش نشان داد زیرا حامی احمدی نژاد به صراحت عنوان کرده بود مهم رضایت خداست و رضایت مردم شرط نیست. این چهره شاخص اصولگرایان سنتی در دیدار با احمدی نژاد تصریح کرده بود؛ «حفظ دولت نهم مهم ترین وظیفه علاقه مندان انقلاب است. وقتی رضایت خدا در میان باشد، هیچ چیز دیگری مهم نیست. باید به شکلی عمل کنیم تا رضایت خدا تامین شود، حتی اگر اکثریت مردم گمراه باشند و صلاحیت خود را تشخیص ندهند.» دبیرکل حزب اعتماد ملی در برابر این اظهارات واکنش نشان داد و گفت؛ آیا مسوولان امر نباید از امثال این مدعیان نظریه بخواهند که چرا به این سادگی به میراث امام مظلوم که می فرمود «میزان رای ملت است» و مردم ولی نعمت هستند و تصمیم نهایی با آنهاست، چوب حراج می زنند و وکیل خدا روی زمین شده اند؟ مهدی کروبی در ادامه اظهار داشت؛ من وقتی این نوع اظهارات را خواندم بسیار متاسف شدم و به خدا پناه بردم از اینکه برخی چنان به خود می نگرند که گویی نماینده خدا روی زمین شده اند. برای خود چنین امتیازی فرض می کنند و سپس به نام رضایت خدا، دست به هر کاری می زنند و هرگونه که خواستند عمل می کنند. آقایان به این پرسش پاسخ ندادند که چگونه به این درجه رسیدند و چگونه به آنها الهام شده است که مخالفت با دولت احمدی نژاد مخالفت با خداست؟ نامزد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ادامه داد؛ من واقعاً نمی خواستم به خود بزرگ بینی این آقایان اشارتی داشته باشم اما وقتی دیدم مکرر می آیند و از «فتنه» حرف می زنند و نقش های خودشان را در به وجود آمدن حوادث پس از انتخابات انکار می کنند و برای قوه قضائیه خط و نشان می کشند، در مقام پاسخگویی برآمدم. به گزارش تغییر وی در ادامه به مطالب روزنامه کیهان و انتشار اخبار جعلی و سیل تهمت ها اشاره و تصریح کرد؛ «پس از روزهای قدس و 13 آبان و همچنین حضور من در نمایشگاه مطبوعات، آنها که از حضور مردم نگران و آشفته شده بودند، هجمه ها و تهمت هایی را علیه من آغاز کردند، در حالی که دلیل این هجمه حضور مردم بود. تریبون های نماز جمعه آغشته به تهمت، افترا، دروغ و ناسزاگویی شد. در این میان طبیعی بود که عده یی از بزرگان به روش های مختلف از ما دلجویی کنند. از جمله برخی مراجع عظام، کتبی و شفاهی یا بیوت مکرم آنان، برخی علما، فضلا، دانشگاهیان، دانشجویان، روزنامه نگاران، برخی از نمایندگان مجلس و گروه های سیاسی در تماس های مختلف ضمن ابراز انزجار از اتهامات و افتراها و نیز وقایع رخ داده پس از انتخابات، نسبت به اینجانب ابراز لطف و محبت کردند.»

کروبی ادامه داد؛ «در این میان جناب آقای احمد صدر حاج سیدجوادی که بیش از 90 سال سن دارد و یک چهره حقوقدان و دانشگاهی است و نیز از همکاران مان در مجلس اول بود و در مبارزات ملت ایران حضور طولانی داشته، پیغام داد می خواهد در این رابطه از من به صورت تلفنی دلجویی کند. ناگهان چند روز بعد روزنامه کیهان در خبری ویژه آورد؛ «احمد صدر حاج سیدجوادی از او (کروبی) خواست جبهه مدافعان ملی، بخوانید جبهه ملی کذایی تشکیل دهد» و سپس درباره من نوشت؛ «شتاب بدون ترمز آقای کروبی به سوی گروهک های معارض با خط امام و جمهوری اسلامی جالب توجه است، در حالی که به گزارش ایلنا اعضای فراکسیون خط امام مجلس در دیدار اخیر خود با کروبی بر لزوم مرزبندی با افراد و گروه هایی که با اصل نظام و خط امام مخالفند تاکید کرده بودند تا همسویی با این تشکل ها احساس نشود.»

دبیرکل اعتماد ملی بعد از ذکر مطالب منتشر شده در روزنامه کیهان تصریح کرد؛ «آقای صدر حاج سیدجوادی در تماس تلفنی خود از اتفاقات روی داده ابراز انزجار کرد و سپس به بیان نظراتی پرداخت و نیز به موضوع خروج ارز و طلا از کشور و ورود آنها به ترکیه که منجر به نوشتن نامه یی از سوی ایشان به نخست وزیر ترکیه شده بود، اظهار نظر کردند ولی بنده چون اطلاعی در این خصوص نداشتم در این باره سخنی نگفتم و نهایتاً هم از ایشان تشکر و تاکید کردم این خشونت ها و تهمت ها طبیعی است و با این اتفاقات از میدان به در نمی روم.» صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی در ادامه نیز به مطالب منتشره در روزنامه کیهان اشاره کرد و افزود؛ «مدتی است که اینها اتهاماتی همچون همراهی با مارکسیست ها، سلطنت طلبان، صهیونیست ها و منافقین جنایتکار را مطرح می کنند ولی واقعاً برای من جای سوال است که آیا اینها نمی دانند و فکر نمی کنند که این نوع سخنان نتیجه عکس خواهد داشت؟» مهدی کروبی سپس اظهار داشت؛ «آقایان بدانند که من به خط امام اعتقاد کامل دارم و معتقدم برخی درصدد هستند راه و خط امام را پاک کنند و از بین ببرند و منویات خودشان را به جای خط امام به مردم قالب کنند. اما بدانید که من پای آرمان های امام و منافع ملی ایستاده ام و تلاش می کنم انحرافات را یک به یک برای مردم بیان کنم.